Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Plattor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Super_G" data-source="post: 42331" data-attributes="member: 16022"><p>Har haft samma fundering och då även funderat på hurvida korta personers behov av plattor skulle vara större än för långa, om någon har extremt långa korta ben osv. </p><p></p><p>Att bindningen skulle gå i vid en kraftig skärande sväng tycker jag inte heller håller som argument (om man pratar om fetingar till skidor) då bindningarna idag är betydligt "smalare" än skidorna.</p><p></p><p>Min teori är därför att plattorna behövs på skidor med smal midja, pistracingskidor m fl av den enkla andledningen att inte skistoppers mm skall gå i snön. Men behovet av plattor torde inte vara stort på ett par fetingar.</p><p></p><p>Kraften borde väll inte kunna bli mer för att man monterar på höga plattor? kraften kommer väll från hur man åker samt hur stark man är i kroppen, eller? Varför skulle man komma snabbare från kant till kant? om man monterar höga plattor på skidorna borde det väll istället bli precis tvärt om, eller? Hypotetiskt: Vad skulle teoretiskt hända om man moterade på ett par 1 m höga plattor?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Super_G, post: 42331, member: 16022"] Har haft samma fundering och då även funderat på hurvida korta personers behov av plattor skulle vara större än för långa, om någon har extremt långa korta ben osv. Att bindningen skulle gå i vid en kraftig skärande sväng tycker jag inte heller håller som argument (om man pratar om fetingar till skidor) då bindningarna idag är betydligt "smalare" än skidorna. Min teori är därför att plattorna behövs på skidor med smal midja, pistracingskidor m fl av den enkla andledningen att inte skistoppers mm skall gå i snön. Men behovet av plattor torde inte vara stort på ett par fetingar. Kraften borde väll inte kunna bli mer för att man monterar på höga plattor? kraften kommer väll från hur man åker samt hur stark man är i kroppen, eller? Varför skulle man komma snabbare från kant till kant? om man monterar höga plattor på skidorna borde det väll istället bli precis tvärt om, eller? Hypotetiskt: Vad skulle teoretiskt hända om man moterade på ett par 1 m höga plattor? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Plattor?
Tillbaka
Topp