Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Plattor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 42339" data-attributes="member: 13245"><p>Möjligen skrev jag otydligt, ty din sammanfattningn är inte exakt det jag menade.</p><p></p><p>1. Det är egentligen inte (i första hand) kraften mot backen som ökar, snarare kraften (momentet) man har att vinkla upp skidorna på kant med. Kraften i backen är sedan en funktion av svängens radie och åkarens vikt (massa egentligen, men vikt får gå). I praktiken kan man dock få ned mer kraft i backen eftersom man har möjlighet att bättre hålla skidan på kant. Det extra arbete som krävs med plattor handlar (som du förstått) om att flytta skidan från ena sidan kroppen till den andra.</p><p></p><p>2. Här är blev det fel. Det är ju lättare att få upp en smal skida på kant och också lättare att hålla en smal skida på kant. I "sidled" har ju du bättre hävarm på en smal skida än på en bred. I den här meningen behövs alltså MER platta på en BREDARE skida. Nackdelen är att det med platta går åt (ännu) mer sidoförflyttningsarbete överskuggar dock möjligen fördelen med effektivare kantning. Tittar man noga på det här problemet är det väldigt komplext och handlar inte (bara) om statiska objekt som hävarm utan (också) om dynamiska som kraft och acceleration. Man måste helt enkelt på djupet förstå vad det är som gör att vi överhuvudtaget kan svänga våra skidor. </p><p></p><p>3. Japp, jag gick inte in så mycket på detta, men olika plattor kan alltså påverka skidan på olika sätt. T.ex. är många hellånga plattor fast skruvade på endast ett ställe och glidande vid de andra infästningarna. Då spelar det rätt stor roll för egenskaperna var man placerar den fasta punkten. </p><p></p><p>Jag tror rent principiellt inte att korta personer behöver mer platta, möjligen kan kroppsproportionerna som helhet spela roll. T.ex. är du ju själv rätt lång (om jag minns rätt) och har ändå upplevt stora fördelar med plattor, skriver du ju.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 42339, member: 13245"] Möjligen skrev jag otydligt, ty din sammanfattningn är inte exakt det jag menade. 1. Det är egentligen inte (i första hand) kraften mot backen som ökar, snarare kraften (momentet) man har att vinkla upp skidorna på kant med. Kraften i backen är sedan en funktion av svängens radie och åkarens vikt (massa egentligen, men vikt får gå). I praktiken kan man dock få ned mer kraft i backen eftersom man har möjlighet att bättre hålla skidan på kant. Det extra arbete som krävs med plattor handlar (som du förstått) om att flytta skidan från ena sidan kroppen till den andra. 2. Här är blev det fel. Det är ju lättare att få upp en smal skida på kant och också lättare att hålla en smal skida på kant. I "sidled" har ju du bättre hävarm på en smal skida än på en bred. I den här meningen behövs alltså MER platta på en BREDARE skida. Nackdelen är att det med platta går åt (ännu) mer sidoförflyttningsarbete överskuggar dock möjligen fördelen med effektivare kantning. Tittar man noga på det här problemet är det väldigt komplext och handlar inte (bara) om statiska objekt som hävarm utan (också) om dynamiska som kraft och acceleration. Man måste helt enkelt på djupet förstå vad det är som gör att vi överhuvudtaget kan svänga våra skidor. 3. Japp, jag gick inte in så mycket på detta, men olika plattor kan alltså påverka skidan på olika sätt. T.ex. är många hellånga plattor fast skruvade på endast ett ställe och glidande vid de andra infästningarna. Då spelar det rätt stor roll för egenskaperna var man placerar den fasta punkten. Jag tror rent principiellt inte att korta personer behöver mer platta, möjligen kan kroppsproportionerna som helhet spela roll. T.ex. är du ju själv rätt lång (om jag minns rätt) och har ändå upplevt stora fördelar med plattor, skriver du ju. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Plattor?
Tillbaka
Topp