Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Plattor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 42342" data-attributes="member: 13245"><p>Jag vet inte hur höga Diamiren är exakt, men det känns som crossplate+ Diamir skulle bli bra högt. </p><p></p><p>När det gäller en skida som Explosiven, glöm inte att den är grymt "hård" mot bindningarna. En kompis var t.ex. och körde lite halvuppkörd pist med sina för ett tag sedan. SOm sig bör gick det rätt fort och då och då blev det till att paniksladda för att undvka krockar. Trots att bindningarna stod på ca 13 flög han ur ett flertal gånger. Poängen är att så bred och stabila skidor (som dessutom inbjuder till forkörning mer än det mesta) gör att det blir enorma krafter på bindningarna så fort man tappar skäret men fortfarande lägger kraft på skidan. Jag har själv också upplevt att man redan med G4orna får dra åt bindningarna ett par snäpp för att de skall sitta i just de beskrivna situationerna. Jag väger ca 65 och kör nu också på ca 13. Kanske är det ingen slump att killar som Sverre kör bindningar med minst 12-24.</p><p></p><p>Jag har aldrig själv kört Diamir, men efter att ha tittat på konstruktionen skulle jag inte köra dessa på ett par Explosiv annat än för körning i 100% mjuka förhållanden. Ännu mindre med Crossplate under.</p><p></p><p>Angående min senaste plattkonstruktion kan jag avslöja att jag kommer sätta in några insatsgängor i skidan (samt göra lite andra hyss). Jag har funderat i flera år och detta verkar vara det enda sättet att komma riktigt lågt. Utan insatsgängor kan jag tänka mig att runt 8-9 mm är minimum. Kör man ett hyfsat stabilt material i själva plattan (typ schysst aluminium) kan man göra plattan endast 3mm tjock och sedan (i princip) låta den ligga rätt på skidan, fastskruvad på ett ställe i längsled och glidande för övrigt (tänk dig en variant av plattan Dynastar kör på sina racinglagg). En skida som Explosiven har ju ett minst sagt kompakt inre och borde klara en insatsgänga bra. Det blir dock lite nervöst när gängan skall sättas i dock, det blir mycket mindre toleranser än när man borrar för en vanlig bindning - ett skäl till att detta inte går att sälja kommersiellt. Det finns ganska mycket val angående var skruvar mm skall sitta, men i mitt fall måste jag av tidsskäl göra plattan i stort sett bakåtkompatibel med min tidigare konstruktion. Med min "direktkonstruktion" kommer man nog ned i en vikt på nära 200g per platta om man fräser ur och grejar lite, vilket är dryga 150 gram per skida lättare än Crossplate. </p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 42342, member: 13245"] Jag vet inte hur höga Diamiren är exakt, men det känns som crossplate+ Diamir skulle bli bra högt. När det gäller en skida som Explosiven, glöm inte att den är grymt "hård" mot bindningarna. En kompis var t.ex. och körde lite halvuppkörd pist med sina för ett tag sedan. SOm sig bör gick det rätt fort och då och då blev det till att paniksladda för att undvka krockar. Trots att bindningarna stod på ca 13 flög han ur ett flertal gånger. Poängen är att så bred och stabila skidor (som dessutom inbjuder till forkörning mer än det mesta) gör att det blir enorma krafter på bindningarna så fort man tappar skäret men fortfarande lägger kraft på skidan. Jag har själv också upplevt att man redan med G4orna får dra åt bindningarna ett par snäpp för att de skall sitta i just de beskrivna situationerna. Jag väger ca 65 och kör nu också på ca 13. Kanske är det ingen slump att killar som Sverre kör bindningar med minst 12-24. Jag har aldrig själv kört Diamir, men efter att ha tittat på konstruktionen skulle jag inte köra dessa på ett par Explosiv annat än för körning i 100% mjuka förhållanden. Ännu mindre med Crossplate under. Angående min senaste plattkonstruktion kan jag avslöja att jag kommer sätta in några insatsgängor i skidan (samt göra lite andra hyss). Jag har funderat i flera år och detta verkar vara det enda sättet att komma riktigt lågt. Utan insatsgängor kan jag tänka mig att runt 8-9 mm är minimum. Kör man ett hyfsat stabilt material i själva plattan (typ schysst aluminium) kan man göra plattan endast 3mm tjock och sedan (i princip) låta den ligga rätt på skidan, fastskruvad på ett ställe i längsled och glidande för övrigt (tänk dig en variant av plattan Dynastar kör på sina racinglagg). En skida som Explosiven har ju ett minst sagt kompakt inre och borde klara en insatsgänga bra. Det blir dock lite nervöst när gängan skall sättas i dock, det blir mycket mindre toleranser än när man borrar för en vanlig bindning - ett skäl till att detta inte går att sälja kommersiellt. Det finns ganska mycket val angående var skruvar mm skall sitta, men i mitt fall måste jag av tidsskäl göra plattan i stort sett bakåtkompatibel med min tidigare konstruktion. Med min "direktkonstruktion" kommer man nog ned i en vikt på nära 200g per platta om man fräser ur och grejar lite, vilket är dryga 150 gram per skida lättare än Crossplate. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Plattor?
Tillbaka
Topp