Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Plattor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 42343" data-attributes="member: 13863"><p>Nu tror jag slanten har trillat ned… med en viss risk att framstå som en ännu större fåne…</p><p></p><p>Om vi koncentrerar oss på skillnaderna mellan breda (> 80 mm midja) och smala (< 70 mm midja) skidor så är det allts på följande sätt i ett förenklat resonemang utan hänsyn taget till diverse komplexa förhållanden. Eller…</p><p></p><p>Påstående!</p><p></p><p>- En smalare skida är enklare att kantsätta eftersom det krävs ett lägre lyft av skida plus förare. En bredare skida kräver mer kraft eftersom det är en större massa som ska förflyttas. Dessa krafter initieras genom att skidföraren förflyttar tyngdpunkten i sidled. (Det är bara Bamse som kan göra sig själv tyngre…)</p><p></p><p>- En bredare skida kräver en större förflyttning i sidled av tyngdpunkten för att uppnå samma vinkling som på en smal skida. Vilket också resulterar i ett högre tryck på kanten än vid motsvarande kantning av en smal skida.</p><p></p><p>- En smal skida med platta kräver en större förflyttning av tyngdpunkten i sidled för att uppnå samma kantningsvinkel som utan platta. Detta resulterar också i ett högre tryck på kanten.</p><p></p><p>Sammanfattningsvis uppnås då samma effekt med en smal skida med platta som med en bred skida utan platta. Dvs. en mer aktiv åkning (större förflyttning av tyngdpunkten i sidled) vilket resulterar i ett högre kanttryck och skarpare skär. Kan detta vara förklaringen till att behovet av plattor upplevs som mindre på breda skidor? Eller har jag gjort en logisk frivolt?</p><p></p><p>MVH / MM</p><p></p><p>PS! Denna teori byggs på att kantningen sker utan sväng...äähää...Teoretiskt torde skidåkning kunna utföras helt utan ansträgning vad jag kan förstå, det tycks bara vara att luta sig bekvämt innåt i svängen! DS.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 42343, member: 13863"] Nu tror jag slanten har trillat ned… med en viss risk att framstå som en ännu större fåne… Om vi koncentrerar oss på skillnaderna mellan breda (> 80 mm midja) och smala (< 70 mm midja) skidor så är det allts på följande sätt i ett förenklat resonemang utan hänsyn taget till diverse komplexa förhållanden. Eller… Påstående! - En smalare skida är enklare att kantsätta eftersom det krävs ett lägre lyft av skida plus förare. En bredare skida kräver mer kraft eftersom det är en större massa som ska förflyttas. Dessa krafter initieras genom att skidföraren förflyttar tyngdpunkten i sidled. (Det är bara Bamse som kan göra sig själv tyngre…) - En bredare skida kräver en större förflyttning i sidled av tyngdpunkten för att uppnå samma vinkling som på en smal skida. Vilket också resulterar i ett högre tryck på kanten än vid motsvarande kantning av en smal skida. - En smal skida med platta kräver en större förflyttning av tyngdpunkten i sidled för att uppnå samma kantningsvinkel som utan platta. Detta resulterar också i ett högre tryck på kanten. Sammanfattningsvis uppnås då samma effekt med en smal skida med platta som med en bred skida utan platta. Dvs. en mer aktiv åkning (större förflyttning av tyngdpunkten i sidled) vilket resulterar i ett högre kanttryck och skarpare skär. Kan detta vara förklaringen till att behovet av plattor upplevs som mindre på breda skidor? Eller har jag gjort en logisk frivolt? MVH / MM PS! Denna teori byggs på att kantningen sker utan sväng...äähää...Teoretiskt torde skidåkning kunna utföras helt utan ansträgning vad jag kan förstå, det tycks bara vara att luta sig bekvämt innåt i svängen! DS. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Plattor?
Tillbaka
Topp