Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Plattor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 42348" data-attributes="member: 13863"><p>Njaa...måste erkänna att jag aldrig mätt höjden på varken bindningar eller skidor. </p><p></p><p>Skidan är dock relativt tunn och en gissning är att höjden under bindningen är mindre än 15 mm. När det gäller bindningen ligger nog höjden vid tådelen på omkring 10 mm och vid bakdelen någonstans vid 15 mm eller något högre. (Låter det realistiskt?) Detta skulle således innebära att skosulan hamnar 25-30 mm ovanför snön .</p><p></p><p>Nämnas kan att jag under några timmar kört med Fritschi Freeride på skidorna (Monster 85). Dessa bindningar bygger 39 mm vilket jag inte upplevde som någon fördel. Dock kan det vara beroende på det "inbyggda" flex i sidled som denna bindning har, något jag upplevde som obehagligt på hårt underlag. Det var helt enkelt svårt att styra skidan med precision. (Jag vill vara den som kör...)</p><p></p><p>Om jag spontant sammanfattar mina egna begränsade erfarenheter av olika platthöjder känner jag att behovet är störst vid körning av skidor med riktigt kort svängradie (alpint) samt vid telemarkskörning. Speciellt vid telemarkskörning känns behovet stort för att verkligen komma upp på kant. Jag har ett par 195 cm X-Scream som under de senaste åren varit begåvade med 30 mm plattor, Skyhöy (ca: 30 mm) samt numera 20 mm plattor. Jag har en klar känsla av att det betydligt tuffare att få upp dem på kant med 20 mm, jämfört med 30 mm, men det kan likväl vara inbillning...</p><p></p><p>MVH/MM</p><p></p><p>PS! En mätning visade att min uppskattning inte var helt fel. Skidorna är ca: 15 mm under foten medan bindningen något högre. Resultatet blir att mitten av skosulan befinner sig ganska exakt 30 mm över backen. DS.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 42348, member: 13863"] Njaa...måste erkänna att jag aldrig mätt höjden på varken bindningar eller skidor. Skidan är dock relativt tunn och en gissning är att höjden under bindningen är mindre än 15 mm. När det gäller bindningen ligger nog höjden vid tådelen på omkring 10 mm och vid bakdelen någonstans vid 15 mm eller något högre. (Låter det realistiskt?) Detta skulle således innebära att skosulan hamnar 25-30 mm ovanför snön . Nämnas kan att jag under några timmar kört med Fritschi Freeride på skidorna (Monster 85). Dessa bindningar bygger 39 mm vilket jag inte upplevde som någon fördel. Dock kan det vara beroende på det "inbyggda" flex i sidled som denna bindning har, något jag upplevde som obehagligt på hårt underlag. Det var helt enkelt svårt att styra skidan med precision. (Jag vill vara den som kör...) Om jag spontant sammanfattar mina egna begränsade erfarenheter av olika platthöjder känner jag att behovet är störst vid körning av skidor med riktigt kort svängradie (alpint) samt vid telemarkskörning. Speciellt vid telemarkskörning känns behovet stort för att verkligen komma upp på kant. Jag har ett par 195 cm X-Scream som under de senaste åren varit begåvade med 30 mm plattor, Skyhöy (ca: 30 mm) samt numera 20 mm plattor. Jag har en klar känsla av att det betydligt tuffare att få upp dem på kant med 20 mm, jämfört med 30 mm, men det kan likväl vara inbillning... MVH/MM PS! En mätning visade att min uppskattning inte var helt fel. Skidorna är ca: 15 mm under foten medan bindningen något högre. Resultatet blir att mitten av skosulan befinner sig ganska exakt 30 mm över backen. DS. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Plattor?
Tillbaka
Topp