Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Plattor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hendryx" data-source="post: 980263" data-attributes="member: 15848"><p>Lite roligt det här...</p><p></p><p>Jag missade att detta var en gammal tråd...såg bara datum på de sista inläggen...</p><p></p><p>På slalomskidor dämpar man inte lika mycket...där kör många utan de dämpsystem som Atomic har tex.. Men i storslalom är det definitivt så att man dämpar mycket...dock är det så att dom ska inte preppa banorna riktigt lika hårt i år...men de sista åren har banorna varit extremt hårda och detta har gjort att man tagit fram mer effectiva dämpsystem. Enligt hörsägen var det Svindal som föreslog Atomics dämpsystem. Atomics D2 skidor är markant mer dämpade än tidigare modeller utan D2. Nordicas dämpsystem med stötdämpare är extremt väldämpade.</p><p>Om jag inte missminner mig så var det Ligety som talade om plattor och höjd i vintras och sa att dom vill inte ha onödigt höga plattor eftersom man tappar känsla då...</p><p>Och jo...dämpningen på en "skjuv" platta påverkas definitivt av höjden och av längden på denna...det är ren mekanik...</p><p></p><p>/H</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hendryx, post: 980263, member: 15848"] Lite roligt det här... Jag missade att detta var en gammal tråd...såg bara datum på de sista inläggen... På slalomskidor dämpar man inte lika mycket...där kör många utan de dämpsystem som Atomic har tex.. Men i storslalom är det definitivt så att man dämpar mycket...dock är det så att dom ska inte preppa banorna riktigt lika hårt i år...men de sista åren har banorna varit extremt hårda och detta har gjort att man tagit fram mer effectiva dämpsystem. Enligt hörsägen var det Svindal som föreslog Atomics dämpsystem. Atomics D2 skidor är markant mer dämpade än tidigare modeller utan D2. Nordicas dämpsystem med stötdämpare är extremt väldämpade. Om jag inte missminner mig så var det Ligety som talade om plattor och höjd i vintras och sa att dom vill inte ha onödigt höga plattor eftersom man tappar känsla då... Och jo...dämpningen på en "skjuv" platta påverkas definitivt av höjden och av längden på denna...det är ren mekanik... /H [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Plattor?
Tillbaka
Topp