Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
PMTS - Primary Movements Teaching System
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Utter" data-source="post: 907603" data-attributes="member: 1008"><p>Framför allt bredden mellan fötterna ja, han åker i princip "kloss" och sätter ett kort, hårt tryck nästan parallellt mot fallinjen när han slängt ut skidorna. Så som man gjorde på de gamla raka. Nu bör du vara mer följsam och lägga ett lite längre och mjukare tryck längs med falllinjen istället. (För raceåkning iaf, som är det enda jag utgår från.)</p><p>En lägre position med bredare mellan benen är bättre nu. Se bara på slalomåkarna nu och jämför med längden på de bästa innan "carvingskidorna" kom. Innan var det de långa som hade en stor fördel (Fogdö är ett utmärkt exempel) medans en låg tyngdpunkt och en kortare kroppslängd är att föredra nu.</p><p></p><p> [USER=93453]@Jamt69[/USER]: Att man är en bra tränare betyder inte att man är en bra åkare, betyder inte ens att man kan åka skidor öht. Jag har bara utgått från videon som postats, böckerna är kanske bättre? Men teori utan praktik är värdelöst när det gäller teknik, lätt att lära sig, svårt att utföra. Så en bok kan aldrig ersätta egen åkning, speciellt med någon som kan visa på plats.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Utter, post: 907603, member: 1008"] Framför allt bredden mellan fötterna ja, han åker i princip "kloss" och sätter ett kort, hårt tryck nästan parallellt mot fallinjen när han slängt ut skidorna. Så som man gjorde på de gamla raka. Nu bör du vara mer följsam och lägga ett lite längre och mjukare tryck längs med falllinjen istället. (För raceåkning iaf, som är det enda jag utgår från.) En lägre position med bredare mellan benen är bättre nu. Se bara på slalomåkarna nu och jämför med längden på de bästa innan "carvingskidorna" kom. Innan var det de långa som hade en stor fördel (Fogdö är ett utmärkt exempel) medans en låg tyngdpunkt och en kortare kroppslängd är att föredra nu. [USER=93453]@Jamt69[/USER]: Att man är en bra tränare betyder inte att man är en bra åkare, betyder inte ens att man kan åka skidor öht. Jag har bara utgått från videon som postats, böckerna är kanske bättre? Men teori utan praktik är värdelöst när det gäller teknik, lätt att lära sig, svårt att utföra. Så en bok kan aldrig ersätta egen åkning, speciellt med någon som kan visa på plats. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
PMTS - Primary Movements Teaching System
Tillbaka
Topp