Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
PMTS - Primary Movements Teaching System
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jamt69" data-source="post: 907785" data-attributes="member: 93453"><p>Det har du rätt i, men jag har aldrig hört talas om en coach på wc nivå som inte kan åka skidor. Som du säger är det väldigt svårt att ha fullt grepp på tekniken om man inte praktiserat det själv.</p><p></p><p>Jag håller faktiskt inte med om analysen. Han åker visserligen kloss i klippet med uppkört puder men i andra klipp har han rätt så normal bredd tycker jag. Även många WC åkare har tätt mellan benen. Man måste skilja på vertikal och horisontell separation. Om du kantar 70-80 grader och ytterknät nuddar innerpjäxan så kan man inte åka så mycket tätare med benen, men skidorna kommer ändå att vara ganska mycket separerade på snön.</p><p></p><p>Sedan håller jag inte med dig om att han åker med heel push. Om du kollar på spåren så är dom carvade. Det sista han gör är att trycka ut benen i svängen.</p><p></p><p>Men men, vad är "rätt" teknik? I wc är det måltiden som avgör vem som har bäst teknik, men utanför det är det ju ganska mycket smak och tycke, och åsikterna går isär ganska mycket. Kolla t.ex. på senaste interski hur mycket teknikerna skiljer mellan olika länders demo-team. HH var för övrigt med i PSIAs demoteam men han lämnade det för att han tyckte att dom inte anpassade sig till carvingskidorna när dom kom.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jamt69, post: 907785, member: 93453"] Det har du rätt i, men jag har aldrig hört talas om en coach på wc nivå som inte kan åka skidor. Som du säger är det väldigt svårt att ha fullt grepp på tekniken om man inte praktiserat det själv. Jag håller faktiskt inte med om analysen. Han åker visserligen kloss i klippet med uppkört puder men i andra klipp har han rätt så normal bredd tycker jag. Även många WC åkare har tätt mellan benen. Man måste skilja på vertikal och horisontell separation. Om du kantar 70-80 grader och ytterknät nuddar innerpjäxan så kan man inte åka så mycket tätare med benen, men skidorna kommer ändå att vara ganska mycket separerade på snön. Sedan håller jag inte med dig om att han åker med heel push. Om du kollar på spåren så är dom carvade. Det sista han gör är att trycka ut benen i svängen. Men men, vad är "rätt" teknik? I wc är det måltiden som avgör vem som har bäst teknik, men utanför det är det ju ganska mycket smak och tycke, och åsikterna går isär ganska mycket. Kolla t.ex. på senaste interski hur mycket teknikerna skiljer mellan olika länders demo-team. HH var för övrigt med i PSIAs demoteam men han lämnade det för att han tyckte att dom inte anpassade sig till carvingskidorna när dom kom. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
PMTS - Primary Movements Teaching System
Tillbaka
Topp