Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1246397" data-attributes="member: 144594"><p>Visst, det är fri prissättning och så måste det vara. Men man undrar ju ibland, när man ser en del begärda priser, hur mycket som faktiskt blir sålt. Många har nog för höga förväntningar på beg-priser. Det drabbar ju iofs främst dem själva (om de inte får sålt sin pryl) men även hela beg-marknaden där det då blir mindre ruljans.</p><p></p><p>En del som säljer begagnade "kvalitetsgrejor" säljer ju eftersom de vill ha en ännu bättre grej, vilken då ofta innebär att den är ny. Vad man missar är kanske att många i samma sits tänker likadant - de är inte intresserade av en fyra år gammal kvalitetsjacka även om den är i utmärkt bruksskick (bara litet grådaskig under armarna, och litet blekt upptill...) - så det finns kanske inte så många presumtiva köpare i den prisklassen.</p><p></p><p>Som köpare får man också vara beredd på att en del säljare som satt ett högt pris på sin dyrt inköpta lyxpryl som de inte vill ha längre, har ganska hög svansföring vid kontakt. Så man drar sig kanske för att lägga ett lägre bud.</p><p></p><p>Själv figurerar jag i både sälj- och köpsammanhang och har som sälj-filosofi att bli glad om jag överhuvudtaget får ut några pengar för mina gamla "pre-loved" grejor, särskilt om de går vidare till nån som verkligen uppskattar dem, och/eller till nån student med skralare kassa än jag, och därmed är jag ofta glad och nöjd.</p><p></p><p>Sammanfattningsvis tror jag att det är ett vanligare fenomen (problem?) att fina använda men avlagda saker blir stående/hängande i källaren, ofta i en allt större samling, än att man som säljare tvingas sälja till ett "för lågt pris".</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1246397, member: 144594"] Visst, det är fri prissättning och så måste det vara. Men man undrar ju ibland, när man ser en del begärda priser, hur mycket som faktiskt blir sålt. Många har nog för höga förväntningar på beg-priser. Det drabbar ju iofs främst dem själva (om de inte får sålt sin pryl) men även hela beg-marknaden där det då blir mindre ruljans. En del som säljer begagnade "kvalitetsgrejor" säljer ju eftersom de vill ha en ännu bättre grej, vilken då ofta innebär att den är ny. Vad man missar är kanske att många i samma sits tänker likadant - de är inte intresserade av en fyra år gammal kvalitetsjacka även om den är i utmärkt bruksskick (bara litet grådaskig under armarna, och litet blekt upptill...) - så det finns kanske inte så många presumtiva köpare i den prisklassen. Som köpare får man också vara beredd på att en del säljare som satt ett högt pris på sin dyrt inköpta lyxpryl som de inte vill ha längre, har ganska hög svansföring vid kontakt. Så man drar sig kanske för att lägga ett lägre bud. Själv figurerar jag i både sälj- och köpsammanhang och har som sälj-filosofi att bli glad om jag överhuvudtaget får ut några pengar för mina gamla "pre-loved" grejor, särskilt om de går vidare till nån som verkligen uppskattar dem, och/eller till nån student med skralare kassa än jag, och därmed är jag ofta glad och nöjd. Sammanfattningsvis tror jag att det är ett vanligare fenomen (problem?) att fina använda men avlagda saker blir stående/hängande i källaren, ofta i en allt större samling, än att man som säljare tvingas sälja till ett "för lågt pris". [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"
Tillbaka
Topp