Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="4800" data-source="post: 624643" data-attributes="member: 71120"><p>Hm: intressant diskussion. Tycker nog att folk överlag är väl dyra på sina beg prylar. Men å andra sidan kan jag inte riktigt se varför man inte ska utgå från det pris man gav för skidan när man säljer den vidare. Detta verkar ju i högsta grad relevant särskilt om man ställer produkten i relation till ett såkallat bruksvärde. Alltså: en Rossignol B4 squad från 07/08 som är rejält åkt på men utan stora fel har ju samma funktion som en ny Rossi bandit skida. Dvs skidan gillar stora svängar och sväljer luftiga klippdropp. Så varför en sådan skida från 07/08 i princip ska va gratis är ju svårt att förstå. </p><p></p><p>Samma sak med nästan nya produkter: det är väl nice om man kan köpa ett par bindingar för säg 300-400 pix lägre pris än i affären. </p><p></p><p> Jag fattar inte riktigt länken till TGR. Detta förefaller ju vara ett inlägg på TGR:s forum. Någon tycker något. Precis som här. Några generella regler för hur man ska prissätta beg produkter finns inte vad jag vet. </p><p></p><p>Man kan ju oxå se saken från andra hållet: säljarens håll. Jag tar mig själv som exempel. Jag skulle sälja min XC-trail cykel. 130/140 mm dämpning fram / bak. Använd men helt funktionsduglig. Pris för 4 år sedan: 19.000. Ny. Jag tyckte att det var rimligt att få ut ca 10.000 för cykeln. Eftersom den fortfarande funkade på samma sätt som när den var ny och var väl servad. Låt säga att det kanske låg 5000 till investerade i service, nya däck, kedjor etc. </p><p></p><p>De flesta bjöd ca 5000. Helt värdelöst. Även om jag gillar DH bättre så kanske jag vill cykla XC fem eller 10 gånger per år. Och då kan jag lika gärna behålla cykeln och ha glädje av den. Priset ska ju betinga något värde för säljaren oxå. Annat än att man blir av med produkter som är urgamla, värdelösa och som man inte längre har plats för. Typ 25 år gamla skidor som säljes på blocket under rubriker som \"garagerensning\". En sån annons gör ju ingen människa glad. </p><p></p><p>Så mina erfarenheter som säljare är att folk gärna vill ha kakan kvar samtidigt som man äter den. Bra produkter till hutlöst låga priser.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="4800, post: 624643, member: 71120"] Hm: intressant diskussion. Tycker nog att folk överlag är väl dyra på sina beg prylar. Men å andra sidan kan jag inte riktigt se varför man inte ska utgå från det pris man gav för skidan när man säljer den vidare. Detta verkar ju i högsta grad relevant särskilt om man ställer produkten i relation till ett såkallat bruksvärde. Alltså: en Rossignol B4 squad från 07/08 som är rejält åkt på men utan stora fel har ju samma funktion som en ny Rossi bandit skida. Dvs skidan gillar stora svängar och sväljer luftiga klippdropp. Så varför en sådan skida från 07/08 i princip ska va gratis är ju svårt att förstå. Samma sak med nästan nya produkter: det är väl nice om man kan köpa ett par bindingar för säg 300-400 pix lägre pris än i affären. Jag fattar inte riktigt länken till TGR. Detta förefaller ju vara ett inlägg på TGR:s forum. Någon tycker något. Precis som här. Några generella regler för hur man ska prissätta beg produkter finns inte vad jag vet. Man kan ju oxå se saken från andra hållet: säljarens håll. Jag tar mig själv som exempel. Jag skulle sälja min XC-trail cykel. 130/140 mm dämpning fram / bak. Använd men helt funktionsduglig. Pris för 4 år sedan: 19.000. Ny. Jag tyckte att det var rimligt att få ut ca 10.000 för cykeln. Eftersom den fortfarande funkade på samma sätt som när den var ny och var väl servad. Låt säga att det kanske låg 5000 till investerade i service, nya däck, kedjor etc. De flesta bjöd ca 5000. Helt värdelöst. Även om jag gillar DH bättre så kanske jag vill cykla XC fem eller 10 gånger per år. Och då kan jag lika gärna behålla cykeln och ha glädje av den. Priset ska ju betinga något värde för säljaren oxå. Annat än att man blir av med produkter som är urgamla, värdelösa och som man inte längre har plats för. Typ 25 år gamla skidor som säljes på blocket under rubriker som \"garagerensning\". En sån annons gör ju ingen människa glad. Så mina erfarenheter som säljare är att folk gärna vill ha kakan kvar samtidigt som man äter den. Bra produkter till hutlöst låga priser. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"
Tillbaka
Topp