Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 871415" data-attributes="member: 83225"><p>Hehe, nu väckte du juristen i mig. Frågan är ju hur man ska definiera "bedriva verksamhet". Det som jag såg som den stora skillnaden mellan "Lee-nus" och "680923" är ju just det faktum att Lee-nus säljer ett par skidor som han själv äger privat. Jag vågar inte ge mig in på äganderätten ur ett sakrättsligt perspektiv eftersom jag då skulle behöva gräva lite mer i hur ägandet ser ut men ändå. "680923" sätter snarare ut en annons som är betydligt mer allmänt hållen, i ordalagen "Jag säljer alla modeller i deras sortiment" vilket känns betydligt mer som en reklamannons, eftersom den saknar ett specifikt angivet objekt. Jämför detta med att den lokala BMW-handlaren säljer sin privata bil (som han säkert köpt billigt och allt genom sitt arbete men lik förbaskat äger) . Sen kommer Audihandlaren tvärs över gatan och sätter ut en annons som säger "jag säljer alla audimodeller som finns, säg till vilken du vill ha så ordnar jag affären". I det första fallet känns det ju rimligt att varan annonseras ut på en privat annonssida som t.ex. vår köp och sälj. I det andra fallet känns det dock som att det handlar om att marknadsföra en affärsverksamhet.</p><p></p><p>När det gäller din sista fråga så har vi ju då hamnat i lite av en gråzon förstås. Dock skulle jag vilja hävda att det blir någorlunda avhängigt av huruvida du är anställd som distributör eller om du bedriver en enskild verksamhet som distributör. Bedriver du en egen affärsverksamhet och inom ramen för denna äger ett antal testskidor som du nu vill sälja av för att göra plats för nästa års modeller så skulle jag säga att det handlar om affärsverksamhet. Om du istället som anställd har fått ett antal skidor att använda i jobbet som demo-ex som du får behålla efter årets slut skulle jag säga att du får sälja dem på köp och sälj. Dock skulle jag i det sista fallet vilja påpeka att du då även borde förmånsbeskattas för skidornas värde men det är ju en annan fråga. </p><p></p><p>Sen kan man ju självklart börja gå in på diskussioner kring f-skatt hit eller dit men det behöver inte alltid vara en säker indikator så vi lämnar det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 871415, member: 83225"] Hehe, nu väckte du juristen i mig. Frågan är ju hur man ska definiera "bedriva verksamhet". Det som jag såg som den stora skillnaden mellan "Lee-nus" och "680923" är ju just det faktum att Lee-nus säljer ett par skidor som han själv äger privat. Jag vågar inte ge mig in på äganderätten ur ett sakrättsligt perspektiv eftersom jag då skulle behöva gräva lite mer i hur ägandet ser ut men ändå. "680923" sätter snarare ut en annons som är betydligt mer allmänt hållen, i ordalagen "Jag säljer alla modeller i deras sortiment" vilket känns betydligt mer som en reklamannons, eftersom den saknar ett specifikt angivet objekt. Jämför detta med att den lokala BMW-handlaren säljer sin privata bil (som han säkert köpt billigt och allt genom sitt arbete men lik förbaskat äger) . Sen kommer Audihandlaren tvärs över gatan och sätter ut en annons som säger "jag säljer alla audimodeller som finns, säg till vilken du vill ha så ordnar jag affären". I det första fallet känns det ju rimligt att varan annonseras ut på en privat annonssida som t.ex. vår köp och sälj. I det andra fallet känns det dock som att det handlar om att marknadsföra en affärsverksamhet. När det gäller din sista fråga så har vi ju då hamnat i lite av en gråzon förstås. Dock skulle jag vilja hävda att det blir någorlunda avhängigt av huruvida du är anställd som distributör eller om du bedriver en enskild verksamhet som distributör. Bedriver du en egen affärsverksamhet och inom ramen för denna äger ett antal testskidor som du nu vill sälja av för att göra plats för nästa års modeller så skulle jag säga att det handlar om affärsverksamhet. Om du istället som anställd har fått ett antal skidor att använda i jobbet som demo-ex som du får behålla efter årets slut skulle jag säga att du får sälja dem på köp och sälj. Dock skulle jag i det sista fallet vilja påpeka att du då även borde förmånsbeskattas för skidornas värde men det är ju en annan fråga. Sen kan man ju självklart börja gå in på diskussioner kring f-skatt hit eller dit men det behöver inte alltid vara en säker indikator så vi lämnar det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"
Tillbaka
Topp