Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Problem med att Dynafit tjuvlöser
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 833617" data-attributes="member: 80520"><p>Nu har jag ännu inte hunnit åka på mina dynafitbindningar, men efter att ha behandlat samma fråga själv, modellerat dynafitbindningar på superdatorer och räknat ut avancerade partdiffar (läs: jag tittade på bindningen, googlade en del och grunnade ett tag) har jag kommit fram till följande.</p><p></p><p>Mellanlåsläget är egentligen bara en "bieffekt" av det riktigt låsläget. Det enda som händer när man drar upp i riktiga låsläget är ju att själva plastflärpen som hindrar tådelen att öppna sig blir förhindrad från att åka tillbaka i åkläget med ett par hack i plasten som matchas mot en spärr. Det vill säga, mellanläget är egentligen samma som låsläget, men den skillnaden att flärpen kan åka tillbaka i det läget som tillåter en tå-utlösning. Den är nog inte per se tänkt att användas till någonting över huvud taget eftersom dynafit själva aldrig nämner det, men jag har läst om flertalet människor som använder "mellanläget" för att höja utlösningsstyvheten i tådelen. Jag har själv testat att dra ur foten ur tådelen med åkläge och mellanläge, båda är möjligt, men det är betydligt trögare i mellanläget.</p><p></p><p>Det jag kan se som ett eventuellt problem är att jag kan tänka mig att vibrationer och slag vid hårdare åkning kan få flärpen att glida över i det riktiga turläget (men med största sannolikhet inte tillbaka, eftersom fjädern trycker flärpen mot turläget), vilket i sin tur leder till samma typ av osäkerhet som du vill undvika. Om detta är ett problem som existerar i verkligheten får någon mer erfaren person svara på, jag har inte rört mig i verkligheten på alldeles för länge för att veta något :3</p><p></p><p>Peas out</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 833617, member: 80520"] Nu har jag ännu inte hunnit åka på mina dynafitbindningar, men efter att ha behandlat samma fråga själv, modellerat dynafitbindningar på superdatorer och räknat ut avancerade partdiffar (läs: jag tittade på bindningen, googlade en del och grunnade ett tag) har jag kommit fram till följande. Mellanlåsläget är egentligen bara en "bieffekt" av det riktigt låsläget. Det enda som händer när man drar upp i riktiga låsläget är ju att själva plastflärpen som hindrar tådelen att öppna sig blir förhindrad från att åka tillbaka i åkläget med ett par hack i plasten som matchas mot en spärr. Det vill säga, mellanläget är egentligen samma som låsläget, men den skillnaden att flärpen kan åka tillbaka i det läget som tillåter en tå-utlösning. Den är nog inte per se tänkt att användas till någonting över huvud taget eftersom dynafit själva aldrig nämner det, men jag har läst om flertalet människor som använder "mellanläget" för att höja utlösningsstyvheten i tådelen. Jag har själv testat att dra ur foten ur tådelen med åkläge och mellanläge, båda är möjligt, men det är betydligt trögare i mellanläget. Det jag kan se som ett eventuellt problem är att jag kan tänka mig att vibrationer och slag vid hårdare åkning kan få flärpen att glida över i det riktiga turläget (men med största sannolikhet inte tillbaka, eftersom fjädern trycker flärpen mot turläget), vilket i sin tur leder till samma typ av osäkerhet som du vill undvika. Om detta är ett problem som existerar i verkligheten får någon mer erfaren person svara på, jag har inte rört mig i verkligheten på alldeles för länge för att veta något :3 Peas out [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Problem med att Dynafit tjuvlöser
Tillbaka
Topp