Problem med Conformable sulor

ingelstroem

Medlem
Hej,

Jag vet att där finns många trådar om just conformable sulor men har inte hittat något på dem om "mitt" problem med dessa sulor.

Jag har ett par nya pjäxor med formgjutna sulor pga att mina gamla pjäxor gjorde ont i hålfoten. Problemet är dock att med mina nya pjäxor att det gör ännu mer ont i hålfoten än vad det gjorde med mina gamla pjäxor. Detta problemet har jag med båda fötterna. Sulorna känns kanon när jag står i dem utanför pjäxorna men efter ett tag i pjäxorna kommer smärtan. Det gör så pass ont att jag bara kan åka i några timmar. Annars sitter fötterna kanon i pjäxorna.

Är där fler än jag som har problem med detta? Kommer det att ge med sig tiden/ju mer man använder dem? Pjäxorna i frågan är ett par Full Tilt Seth Morrison.

Mvh
Filip

De första dagarna med formgjutna sulor kan göra ordentligt ont. Det är nästan som att musklerna i fötterna behöver vänja sig vid att ha mer stöd. För mig försvann problemen efter ett tag när man har fått ett antal skiddagar med sulorna. Ge det en 10-15 dagar. Och knäpp upp mellan varje åk så att du släpper in blod i fötterna.

filipingelstroem sa:
Hej,

Jag vet att där finns många trådar om just conformable sulor men har inte hittat något på dem om "mitt" problem med dessa sulor.

Jag har ett par nya pjäxor med formgjutna sulor pga att mina gamla pjäxor gjorde ont i hålfoten. Problemet är dock att med mina nya pjäxor att det gör ännu mer ont i hålfoten än vad det gjorde med mina gamla pjäxor. Detta problemet har jag med båda fötterna. Sulorna känns kanon när jag står i dem utanför pjäxorna men efter ett tag i pjäxorna kommer smärtan. Det gör så pass ont att jag bara kan åka i några timmar. Annars sitter fötterna kanon i pjäxorna.

Är där fler än jag som har problem med detta? Kommer det att ge med sig tiden/ju mer man använder dem? Pjäxorna i frågan är ett par Full Tilt Seth Morrison.

Mvh
Filip
Testa kör fultilt utan "FOMLJUTNA SULAN" med orginal sulan.
Känns det mkt bättre då? Mång har problem med formjutna sulor i fultilt pjäxor..

MAn kan trycka ner sulan lite där den sticker upp.. de har jag gjort i min vänster pjäxa..

edit: Känenr att mit tinlägg är aningen luddigt. Men är rätt bakis idag! julafton för f*siken! goed juel!

Senast ändrad:
Teufel sa:
Känns det mkt bättre då? Mång har problem med formjutna sulor i fultilt pjäxor..

MAn kan trycka ner sulan lite där den sticker upp.. de har jag gjort i min vänster pjäxa..

edit: Känenr att mit tinlägg är aningen luddigt. Men är rätt bakis idag! julafton för f*siken! goed juel!
Som jag har sagt förut till dig. Vet du inte var tyst istället. Full-tilt har ingen sula orginal.

Går man i lite mindre fotriktiga skor till vardags får man lätt kramp i foten när man hoppar i ett par mer fotriktiga skodon.

Själv använder jag ortopedinlägg i alla dojjor, då slipper jag krampen i foten när jag hoppar över till pjäxor, samtidigt som alla skor blir skönare och sitter bättre. Har du inte sådana eller inte vill lägga upp massa pengar på det, så köp åtminstonde en enklare sportsula med hålfotsstöd och använd dem alltid då du har skor på dig. Det kan lindra dina problem och kanske även ta bort dem helt.

The-Man sa:
Teufel sa:

Som jag har sagt förut till dig. Vet du inte var tyst istället. Full-tilt har ingen sula orginal.
/Agree

The-Man sa:
Teufel sa:

just det! glömde..
´

Men om man kör ner sula´n i innerskon borde inte ínnerskon bli för tight då?
på höjden? hur fixar dem det? mr cool?

Teufel sa:
The-Man sa:
Teufel sa:

just det! glömde..
´

tänk till! hur fungerar det med "vanliga" pjäxor? blir en formgjuten sula för hög även där? NEJ, ingen skillnad med FT förutom att man inte får en totalt värdelös sula med på köpet när man köper en FT pjäxa.

Andee sa:
Teufel sa:
The-Man sa:
just det! glömde..
´

tänk till! hur fungerar det med "vanliga" pjäxor? blir en formgjuten sula för hög även där? NEJ, ingen skillnad med FT förutom att man inte får en totalt värdelös sula med på köpet när man köper en FT pjäxa.
nej, men vanliga pjäxor är hu gjorda för att ha en sula..

Teufel sa:
Andee sa:
Teufel sa:
just det! glömde..
´

nej, men vanliga pjäxor är hu gjorda för att ha en sula..
Så du menar att FT inte är gjorda för sula?

Ännu en gång fel av dig. De är gjorda för att ha sulor i.

FT är som alla pjäxor borde vara. Sålda utan sula så att du kan göra en riktigt sula till de.

Exakt var i hålfoten får du ont?

Det är inte helt ovanligt att det gör börjar göra ont längst bak i hålfoten där den sluttar ner mot hälen. Först känns det inte sen börjar det göra ont och efter ett tag så gör det så ont att man knappt kan stödja på foten.

Foten är nämligen väldigt känslig just där, i sluttningen ner mot hälen.
I mjukdelen där går det en sena (har jag för mig) som kan få för mycket belastning på sig och då gör det förbannat ont efter ett tag. Du kan själv känna den om du trycker lätt med fingrarna i sluttningen och sen spänner upp tårna.

Oftast kan det här avhjälpas väldigt lätt genom att bara slipa/klippa ner sulan lite grann i framkant. En formgjuten sula ska aldrig ligga riktigt dikt ann längst fram i tån på innerskon utan det ska finnas ett litet glapp där på någon millimeter just för att sulan ska kunna justera in sig rätt under foten. Dock ska inte glappet vara för stort, max 5mm skulle jag säga. Stoppa ner handen i pjäxan och känn efter.

Är det inte det felet så har den som gjutit sulan troligtvis gjutit den med för mycket stöd i hålfoten så du blir "hängande" på hålfoten. Då är det bara att ta en värmepistol och värma sulan försiktigt underifrån just i hålfoten så kan du värma ner hålfoten på sulan. Värm dock inte för mycket så sulan blir mjuk för då värmer du sönder sulan. Värm försiktigt. Även fast du bara värmer sulan så du fortfarande precis kan hålla i den så kommer den sjunka ihop lite och det räcker förmodligen. För att känna skillnad behövs inte mer förändring än knappt en millimeter och det är inget du kan se. Värm lite och låt den "sjunka" medans den svalnar och prova åk med den igen. Gör det fortfarande ont, värm lite mer en gång till och prova sedan igen. Värmer du för mycket går det inte att återställa sulan utan då måste du köpa ett nytt par.

För att svara på din fråga om det ger sig med tiden.
Ja, det gör det. Men jag skulle inte rekommendera att försöka vänta ut det. En formgjuten sula håller inte för evigt men för någon som åker på professionell nivå så håller ett par sulor ialf ett år/en säsong.

Bor du i närheten av stockholmsområdet och inte vill ge dig på att justera sulorna själv så ta en sväng till Alpingaraget. Där kan man det mesta om inte allt man behöver veta om formgjutna (conformable) sulor.

Lycka till!

Det gör ont precis där du beskriver det men jag kände idag att det börjar ge med sig MnO skrev att det skulle göra. Det har inte gjort till att börja med men efter ett eller ett par åk så har smärtan blivit fruktansvärd men jag tror att foten börjar vänja sig då det inte gjorde ont idag utan att jag kände att foten fick det stöd som sulorna finns där för.

Jag tackar så mycket för alla svaren och den hjälp jag har fått.

Har använt mina formthotics i 3 veckor nu( kanske 10 åkdagar) men får fortfarande ont efter 10 minuter så man vill slita av sig pjäxhelvetena.. vad ska jag göra? När man drar ur foten ur pjäxan är det svårt att gå pga foten är spänd och gör ont.

Senast ändrad:
"Bor du i närheten av stockholmsområdet och inte vill ge dig på att justera sulorna själv så ta en sväng till Alpingaraget. Där kan man det mesta om inte allt man behöver veta om formgjutna (conformable) sulor."

Det stället kan jag verkligen inte rekommendera.

Fick själv mina skor sprutade hos Garaget för några år sedan och det har varit problem från och med dag 1 till och med nu.

Lösningen för mig blev Udens sport i Göteborg.

Killen som ordnade allt sa så här under tiden han fixade med min sula fr Comformable. "Det var länge sedan vi gjorde sulorna så här". Han syftade på att Garaget hade gjort sulan båtformad undertill.
Vidare tryckte han ut delar av skummet vid sidorna. Han tyckte även att det var lite konstigt att dom inte åtgärdat detta på en gång då han själv kände vad som var fel omedelbart.

Nej, inget mer Garage för mig...

Nu känns min sko som den borde ha känts från början.

Garaget är bättre än Udens i 99% av gångerna. Åker alltid till Garaget istället för Udens!!!!!!

Eder Richard

Tillbaka
Topp