problem med marker bindningar

Ja ni alla, nu ska jag berätta. Marker har haft lite problem med plastblandningen så därför har de problem igen. Nästa års "jibb" bindningar kommer att vara racebindnigen (gäller de flesta märken) för det verkar vara det enda som håller för de påfrestningar som de utsätts för. Själv har jag racebindningar och det håller vill jag lova.

Senast ändrad:
Ja, droppade några meter och då åkte bindningen av baklänges, så hela paketet flög ut i snön:(

Plast grejen som skall stoppa när man tjusterar storleken, bröts av. fjädern sprak och alla delar var utsprida i snön.
Åkte på en skida ner för berget:(

Senast ändrad:
Erix: Jester är ingen racebindning och det är Markers jibb bindning nästa år.

//H

hanchi sa:
Ja, droppade några meter och då åkte bindningen av baklänges, så hela paketet flög ut i snön:(

Plast grejen som skall stoppa när man tjusterar storleken, bröts av. fjädern sprak och alla delar var utsprida i snön.
Åkte på en skida ner för berget:(
Liten fråga.
Har du köpt nya pjäxor och justerat storleken själv eller låtit nåt annat klantarsle göra det?
Eller kanske du köpt skidor på Sport Conrad och därmed inte fått bindningen finjusterad.
Kanske jag har fel men det låter som du haft förspänningen väldigt hårt.

D

tjennare !!
För min kompis har skistoppern på hans marker bindningar pajjat 2 gånger och han kör inte så vilt !

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, den billigaste modellen är skit, men de andra funkar faktiskt. då tänker jag alltså på Marker M18 typ..

Otrolig nog så har inte mina Marker 7.0 JR pajjat en enda gång! :P dock släpp i vissa ombekväma sitvationer som t.ex i kicken på ett hopp...

Jag har inte haft några som helst problem¨med mina Marker 14 Free, det är som de flesta redan listat ut, att de billiga paketbindningarna typ 11 Free inte håller någon vidare kvalitet. Men det är just därför man inte ska sätta sådana bindningar på skidorna, speciellt inte om man tänkt sig stooora landningar i hög fart. Skall du köpa skidor ska du nog försöka deala med handlaren om ett paket med en lite bättre bindning.

JAAAAA! KÖP ALDRIG SÅNNA! VARNAR DIG.

på en sesong har jag pajjat 9st asso lovar köpte från sportconrad när jag beställde ett par dynastar troubble maker, så var det market på sen sa jag att jag har pajjat en skistop osv. efter ett par dagar så skicka dom åt mig 8st åt mig :). kunde inte vara säker på ett ända jävla trick helt värdelösa. En gång skulle jag dra 360 på backen ojj en skistop gick pajj så jag slängde bara bindningen osv å köpte ett par salamon bindningar och dom funkar hur bra som helst :)

Senast ändrad:
landar man switch å skidan löser ut är det väl inte så oväntat att skistoppen pajar. visst finns det bättre å sämre bindningar, bättre å satsa på en dyrare. man får vad man betalar för

GbNordling sa:
landar man switch å skidan löser ut är det väl inte så oväntat att skistoppen pajar. visst finns det bättre å sämre bindningar, bättre å satsa på en dyrare. man får vad man betalar för
Som GB säger när man landar switch och skidan löser ut kan man s`äga bb till skistoppern.

myrshlok sa:
om alla som nån gång haft problem med marker bindningar skriver
ett JA så får jag lite perspektiv på hur illa det ligger till
LOL! mina marker bindningar pajjade förra året sista åket skistoppern gick av på 2 delar och nu första åket i år helt nya likadana marker hände sammma sak =/
Jag fattar dock inte hur fischer kan sammarbeta med dom.
BTW jaaaaaaaaa

Anledningen till att era bindningar(marker M9, M11, M12 o.s.v.) går sönder(skistoppern knäcks) är för att dessa bindningar "felaktigt" säljs till freestyleskidor(jibb/bc..osv) när de endast är tänkta att fungera på pistskidor och således inte bör landas baklänges med. Bindningen gör då initialt det den är konstruerad att göra och löses ut varpå man sedan klickar i den igen när stoppern är på väg ner i snön och man färdas baklänges, resultatet blir knäckta stoppers.

Väljer man istället bindningar gjorda för ändamålet (ex:Griffon och Jester) så har de lite av en inbyggd tröghet(en hävarm i häldelen) som tillåter dig att landa baklänges med fart utan att knäcka stoppern lika lätt. På dessa bindningar kommer häldelen att följa med pjäxan och halla kvar den(lite som ett gummiband) litet längre utan att lösas ut fullt(släppa ner stoppern)vilket tillåter dig att "rädda läget".

M-Bindningarna är absolut inget fel på men de är alpina bindningar och bör användas i pisten. Anledningen till att de ofta säljs med freestyleskidor är att detta ger ett lägre paketpris. Kan man välja(lägga till lite deg) och få en annan bindning så rekomenderas detta.

Markers bindningar är top notch.
Bara duken som har lite barnsjukdomar, men det får man nog vänta sig om man tar fram ett helt nytt koncept på en produktmarknad som tar ett steg framåt vart 10år...

Problemet med markers dåliga rykte ligger i att folk köper för dåliga bindningar.

Tillbaka
Topp