Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
problem med marker bindningar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 221438" data-attributes="member: 12483"><p>Kiddz, ungdomar och vuxna (välj själva)!</p><p></p><p>Jag har ytterst svårt att tro att just Markers produkter skulle var så markant mycket sämre än andra fabrikanters.</p><p></p><p>Jag kan däremot hålla med om att Marker desperat verkar vilja ligga i framkant vad gäller innovationer av ibland lite onödigt slag. Visst, det gäller att hålla intresset uppe bland konsumenterna. Andra tyska företag som BMW, Mercerdes och Audi t ex tävlar ju också om att uppfinna i mitt tycke "onödiga förbättringar" på sina bilar. I slutänden har bilarna 4 hjul och rullar i princip som alla andra (...ok, jag hårddrar lite här).</p><p></p><p>Här en motbild. Betrakta ett par årets Look P14 eller P18 (identiska med Ross FKS 155, 185 f ö). Jag kan intyga dom här har sett i princip likadana ut i över 10(!) år och längre, tro det eller ej. Simpla, lätta att mecka, ställa in och förstå sig på. Mindre lätta att ta av och på, speciellt i djup snö, ok. Men säkra OCH hållbara. Ett tag levde dom i det fördolda i racegängen. Nu är dom högsta mode bland freeriders!</p><p></p><p>Bindningsproducenter skall tjäna pengar åt sina ägare, basta! Alltså "förenklar" man sina konstruktioner, väljer billigare matrerial, anpassar produktionsmetoder för största kostnadseffektivitet m m. Man har inget intresse i att en produkt håller 10 år, när man kan få konsumenten att köpa nytt efter 3-5 år. Degen ska in!</p><p></p><p>Och här kommer ni in, alla vilda kiddz! Ni vill åka som på filmerna, hoppa, rotera, droppa, rubbet, ni ska göra det och ni gör det också, helt rätt! MEN DET SLITER SOM F-N PÅ GREJORNA, ingen direkt nyhet för er, eller hur? </p><p></p><p>Problem uppstår tyvärr då butikerna eller web-handelsföretagen tävlar om er gunst och er, av naturliga skäl, rätt begränsade plånbok. Summa summarum, ni får för enkla bindingar för ert avändningsområde.</p><p></p><p>Man får det man betalar för! Tyvärr är toppbindningarna dyra, Varför? Korta serier. Det är inte det här segmentet producenterna ska tjäna pengar på. Toppbindningarna har bl a större andel metall, blir styvare överlag och blir inte glappa lika fort. Men det kostar som sagt. </p><p></p><p>Personligen tror jag problemet ligger här. Ni har för enkla grejor! Se till att få farsan att pröjsa minimum ett par DIN 14-bindningar (vilken myggvikt du än har) för den här typen av åkning! Race-åkarna har inte racebindningar bara för att det är coolt. Sanningen är att dom skiter helt i vad dom har för bindning, så länge dom inte åker ur i fel läge eller bryter benen när dom klotar.</p><p></p><p>För övrigt är den här tråden bland det sorgligaste jag läst på länge på FR vad gäller faktainnehåll. Tror faktiskt de flesta stoppers kvaddar vid fakielandningar. Nåt annat av substans får ni ju inte ur er! Sorgligt! </p><p></p><p>Hur har ni det med förspänning, slitna sulor, skit och snö under sulorna etc, etc? Misstänker tyvärr att många av er inte har en susning.</p><p></p><p>Varför är Look/Ross så bra då? Dom är så jäkla simpla (och dom såg i princip likadana ut på 60-talet)! Inget jevvla lull-lull.</p><p></p><p>Tack för i kväll och var rädd om knäna!</p><p></p><p>Eder, </p><p>Ace DG</p><p></p><p>Tip:. Konsultera MnO om bindningar (..och allt annat nästan). Han har svar!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 221438, member: 12483"] Kiddz, ungdomar och vuxna (välj själva)! Jag har ytterst svårt att tro att just Markers produkter skulle var så markant mycket sämre än andra fabrikanters. Jag kan däremot hålla med om att Marker desperat verkar vilja ligga i framkant vad gäller innovationer av ibland lite onödigt slag. Visst, det gäller att hålla intresset uppe bland konsumenterna. Andra tyska företag som BMW, Mercerdes och Audi t ex tävlar ju också om att uppfinna i mitt tycke "onödiga förbättringar" på sina bilar. I slutänden har bilarna 4 hjul och rullar i princip som alla andra (...ok, jag hårddrar lite här). Här en motbild. Betrakta ett par årets Look P14 eller P18 (identiska med Ross FKS 155, 185 f ö). Jag kan intyga dom här har sett i princip likadana ut i över 10(!) år och längre, tro det eller ej. Simpla, lätta att mecka, ställa in och förstå sig på. Mindre lätta att ta av och på, speciellt i djup snö, ok. Men säkra OCH hållbara. Ett tag levde dom i det fördolda i racegängen. Nu är dom högsta mode bland freeriders! Bindningsproducenter skall tjäna pengar åt sina ägare, basta! Alltså "förenklar" man sina konstruktioner, väljer billigare matrerial, anpassar produktionsmetoder för största kostnadseffektivitet m m. Man har inget intresse i att en produkt håller 10 år, när man kan få konsumenten att köpa nytt efter 3-5 år. Degen ska in! Och här kommer ni in, alla vilda kiddz! Ni vill åka som på filmerna, hoppa, rotera, droppa, rubbet, ni ska göra det och ni gör det också, helt rätt! MEN DET SLITER SOM F-N PÅ GREJORNA, ingen direkt nyhet för er, eller hur? Problem uppstår tyvärr då butikerna eller web-handelsföretagen tävlar om er gunst och er, av naturliga skäl, rätt begränsade plånbok. Summa summarum, ni får för enkla bindingar för ert avändningsområde. Man får det man betalar för! Tyvärr är toppbindningarna dyra, Varför? Korta serier. Det är inte det här segmentet producenterna ska tjäna pengar på. Toppbindningarna har bl a större andel metall, blir styvare överlag och blir inte glappa lika fort. Men det kostar som sagt. Personligen tror jag problemet ligger här. Ni har för enkla grejor! Se till att få farsan att pröjsa minimum ett par DIN 14-bindningar (vilken myggvikt du än har) för den här typen av åkning! Race-åkarna har inte racebindningar bara för att det är coolt. Sanningen är att dom skiter helt i vad dom har för bindning, så länge dom inte åker ur i fel läge eller bryter benen när dom klotar. För övrigt är den här tråden bland det sorgligaste jag läst på länge på FR vad gäller faktainnehåll. Tror faktiskt de flesta stoppers kvaddar vid fakielandningar. Nåt annat av substans får ni ju inte ur er! Sorgligt! Hur har ni det med förspänning, slitna sulor, skit och snö under sulorna etc, etc? Misstänker tyvärr att många av er inte har en susning. Varför är Look/Ross så bra då? Dom är så jäkla simpla (och dom såg i princip likadana ut på 60-talet)! Inget jevvla lull-lull. Tack för i kväll och var rädd om knäna! Eder, Ace DG Tip:. Konsultera MnO om bindningar (..och allt annat nästan). Han har svar! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
problem med marker bindningar
Tillbaka
Topp