Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
problem med marker bindningar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Vild_Ranunkel" data-source="post: 222913" data-attributes="member: 31555"><p>Mitt "bevis":</p><p></p><p>Då jag under förra säsongen stod i en skiduthyrning i St Anton, hade jag en hel del att göra med bindningar. Det var bindningar av alla möjliga olika fabrikat, och däribland Marker. Det jag framför allt ogillade hos marker var konstruktionen av deras hyrbindningar. Att ställa, exempelvis, en Tyrolia-bindning med rätt förspänning, DIN-inställning osv. tog i runda slängar mellan 5-15 sekunder. Att ställa en bindning av märker Marker tog utan undantag minst dubbla tiden, ibland mer. Detta pga. en rent ut sagt idiotisk design.</p><p></p><p>Dessutom har Marker enligt min chef, som jobbat med skiduthyrning etc. i 25 år, många fler rörliga delar än de flesta andra bindningar. Tydligen ska en Marker-bindning ha, i runda slängar, 30 rörliga delar, medan en bindning från Tyrolia eller Salomon har cirka fem. Således är det mycket mer som kan gå fel, och det gör det också. Av de bindningar vi testade (man är enligt Österrikisk lag skyldig att i en skiduthyrning testa tre slumpvist utvalda par skidor varje dag) var det tveklöst flest Marker-bindningar som visade ett oacceptabelt utslag.</p><p></p><p>Dessutom fungerar en Marker-bindning så att om den väl har börjat lösa ut, så måste den lösa ut helt i frambindningen. Har du exempelvis en Salomon-bindning och får ett tillfälligt slag, eller annan plötslig kraft i sidled, som sedan upphör, kan pjäxan glida tillbaka i bindningen och undvika en onödvändig utlösning (lite porrigt, men jag talar fortfarande om bindningar). Har du däremot en Marker-bindning i samma situation kan pjäxan inte återgå till sitt normalläge, utan pjäxan måste helt lämna frambindningen innan du kan kliva i bindningen igen. Detta har jag fått erfara ett par gånger, då jag provåkte en del skidor med just Marker-bindningar. Det är möjligt att dessa problem endast finns hos hyrbindningarna, men jag betvivlar starkt att konstruktionen av Markers hyrbindningar och deras "vanliga" bindningar skiljer sig så markant från varandra.</p><p></p><p>Alltså. Som svar på frågan huruvida jag haft problem med Marker-bindningar eller inte är mitt svar ett rungande JA!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Vild_Ranunkel, post: 222913, member: 31555"] Mitt "bevis": Då jag under förra säsongen stod i en skiduthyrning i St Anton, hade jag en hel del att göra med bindningar. Det var bindningar av alla möjliga olika fabrikat, och däribland Marker. Det jag framför allt ogillade hos marker var konstruktionen av deras hyrbindningar. Att ställa, exempelvis, en Tyrolia-bindning med rätt förspänning, DIN-inställning osv. tog i runda slängar mellan 5-15 sekunder. Att ställa en bindning av märker Marker tog utan undantag minst dubbla tiden, ibland mer. Detta pga. en rent ut sagt idiotisk design. Dessutom har Marker enligt min chef, som jobbat med skiduthyrning etc. i 25 år, många fler rörliga delar än de flesta andra bindningar. Tydligen ska en Marker-bindning ha, i runda slängar, 30 rörliga delar, medan en bindning från Tyrolia eller Salomon har cirka fem. Således är det mycket mer som kan gå fel, och det gör det också. Av de bindningar vi testade (man är enligt Österrikisk lag skyldig att i en skiduthyrning testa tre slumpvist utvalda par skidor varje dag) var det tveklöst flest Marker-bindningar som visade ett oacceptabelt utslag. Dessutom fungerar en Marker-bindning så att om den väl har börjat lösa ut, så måste den lösa ut helt i frambindningen. Har du exempelvis en Salomon-bindning och får ett tillfälligt slag, eller annan plötslig kraft i sidled, som sedan upphör, kan pjäxan glida tillbaka i bindningen och undvika en onödvändig utlösning (lite porrigt, men jag talar fortfarande om bindningar). Har du däremot en Marker-bindning i samma situation kan pjäxan inte återgå till sitt normalläge, utan pjäxan måste helt lämna frambindningen innan du kan kliva i bindningen igen. Detta har jag fått erfara ett par gånger, då jag provåkte en del skidor med just Marker-bindningar. Det är möjligt att dessa problem endast finns hos hyrbindningarna, men jag betvivlar starkt att konstruktionen av Markers hyrbindningar och deras "vanliga" bindningar skiljer sig så markant från varandra. Alltså. Som svar på frågan huruvida jag haft problem med Marker-bindningar eller inte är mitt svar ett rungande JA! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
problem med marker bindningar
Tillbaka
Topp