Problem med pjäxa jag köpt, Hur ska jag gå tillväga? HJÄLP

Hej!

Jag köpte ett par pjäxor, vet inte modellen men" Atomic Live fit plus..." något heter dom och jag testade dom i butiken och då kändes de bra. Men fick snart problem med att de "töjdes" eller blev så stora att det inte gick att knäppa igen pjäxan för att få det behagligt för foten då jag tillslut knäppte spännena så hårt att det gjorde ont, för att få foten att sitta kvar över huvudtaget...

Vilket också resulterade i att det tryckte hårt på ett ställe då det bara är 2 spännen, då kontaktade jag er och en kille hos er sa att "tungan" kunde hamnat fel men det var det inte, jag löste det genom att köpa 2 xtra sulor att lägga i så det blev tight runt foten utan att behöva knäppa spännena till max och få ont.

Nu har jag fått ett till problem, det är svårt att förklara men efter åkt ett tag blir foten "utmattad" och man får nästan kramp, lär vara att de xtra 2 sulorna inte är några riktiga pjäxsulor utan bara pressad bomull..

Så nu måste jag ha xtra sulor i för att få foten att sitta bekvämt, till en början för att sedan få kramp efter ngn timmes åkning.

Eller får jag ta bort dom och spänna pjäxorna så hårt att jag får ont utav det eftersom dom töjts så mycket...

Efter jag läst lite på internet känner jag att jag inte fick någon "riktigt" hjälp ang. passform... Det står på deras EGNA sida något liknande "när du köper pjäxor bör personalen mäta läst, höjd" osv, ni förstår, killen jag fick hjälp av gjorde inget av det utan mer plockade fram alla i min storlek som var för medelgoda åkare! Eftersom jag inte hade läst på om pjäxor så värst mycket så visste jag inte heller att de skulle töja sig så mycket som de gjort...

Kan tillägga att pjäxorna är använda runt 15-20h.

Tips hur jag ska lösa detta? Har mailat butiken, kan kanske göra en deal att jag lämnar tillbaka dom o dom har dom som hyrpjäxor då de har en backe också... Hur ska jag annars lösa detta?

Jag tycker faktiskt att de inte gjorde rätt eftersom de inte mätte läst osv, och de sa inte att de skulle töjja sig, som sagt visste inget om det då... Jag sa ju då oxå att jag ville ha hjälp eftersom jag inte visste hur man skulle hitta rätt pjäxa osv...

Tack!

Senast ändrad:
Det låter som att du inte har stöd under hålfoten, en formgjuten fotsula gör nog susen, prova det : )

blomman67 sa:
Det låter som att du inte har stöd under hålfoten, en formgjuten fotsula gör nog susen, prova det : )
När jag tänker efter så stämmer det bra, min hålfåt är "hög" ifall du fattar, behöver stöd i mina löparskor där... Vad kan det kosta?

Skulle vara intressant att veta var du köpt dina pjäxor?
Om det är en "riktig" skidbutik ska det finnas möjlighet att formgjuta sulor. Intersport/stadium och liknande kan inte fixa sånt.
Skulle rekommendera dig att gå tillbaka till butiken där du köpt pjäxorna (förhoppningvis en "riktig" skidbutik då...), så kan de hjälpa dig att justera skal och gjuta sula. Det kostar en slant men är värt pengarna!

angående pjäxor i allmänhet så ger innerskon alltid med sig lite. något som försäljaren självklart borde förklarat för dig. du ska alltså välja lika stor pjäxa som din fot, det känns trångt och jävligt första tiden, men sen blir det bättre. det viktigaste är att du har ett bra hälgrepp, det går att justera något i efterhand, men är ej att rekommendera. lycka till!

Senast ändrad:
eevez sa:
Skulle vara intressant att veta var du köpt dina pjäxor?
Om det är en "riktig" skidbutik ska det finnas möjlighet att formgjuta sulor. Intersport/stadium och liknande kan inte fixa sånt.
Skulle rekommendera dig att gå tillbaka till butiken där du köpt pjäxorna (förhoppningvis en "riktig" skidbutik då...), så kan de hjälpa dig att justera skal och gjuta sula. Det kostar en slant men är värt pengarna!

angående pjäxor i allmänhet så ger innerskon alltid med sig lite. något som försäljaren självklart borde förklarat för dig. du ska alltså välja lika stor pjäxa som din fot, det känns trångt och jävligt första tiden, men sen blir det bättre. det viktigaste är att du har ett bra hälgrepp, det går att justera något i efterhand, men är ej att rekommendera. lycka till!
Köpt i skidshopen i Isaberg, ang storleken så har jag nog valt fel... min vänstra fot är 27.8 och högra 28 utan strumpor!!!, har st. 28.5... Försäljaren sa något liknande "när du står vanligt så ska du känna att tån tar i där framme och när du spänner åt och låtar dig frammåt som man åker så ska foten åka bak och du ska kunna röra tårna mera och då blev det ju att man inte kände där fram...

Om jag nu hade kunnat tänka mig att den blev större så hade jag tänkt mig bara på bredden och inget på längden... FÅr försöka lösa det på något vis... Nu lutar det mot att sälja dom och hitta något annat, säljs ju ut en del nu,.,.

EDIT; När jag testade pjäxorna i butiken var det verkligen som pjäxan kramade om hela foten skitskönt, men nu är den tok för stor, kan lyfta allt utan hälen vilket känns vääldigt ostabilt att åka i

Senast ändrad:
Säljer antingen dom o testar följande pjäxor i butik:

Full tilt Drop Kick
Salomon Quest Access 80 12/13
Nordica Ace of Spades 12/13
Salomon SPK 100 12/13

o köper dom från S-C dåd om är löjligt billigare än i Sverige... Känns dock som många rear ut årets Full Tilt Drop kick för 1999, trodde dom var dyrare...

Men som sagt, måste ju testa så de passar, bara sett att dessa fått bra omdömen osv...

LinusBerg sa:

Full tilt Drop Kick
Salomon SPK 100 12/13

o köper dom från S-C dåd om är löjligt billigare än i Sverige... Känns dock som många rear ut årets Full Tilt Drop kick för 1999, trodde dom var dyrare...

Men som sagt, måste ju testa så de passar, bara sett att dessa fått bra omdömen osv...
Och då är du bara dum. Pjäxor köper man inte via Internet... Åk däremot till Gbg och besök Skistore så får du betydligt bättre hjälp verkar det som. Och får tex hjälp med bootfitting tex..

Trist att du inte fått till det med pjäxorna. Problemet är uppenbart att du köpt ett par för stora pjäxor. Det är inte lätt att hitta ett par pjäxor och eftersom alla innerskor töjer sig blir nästan alltid ett par pjäxor som känns bekväma i butiken för stora efter några dagars åkning. Ett par pjäxor ska helt enkelt inte kännas bekväma inledningsvis ... de ska sitta snortajt och ge en lätt klaustrofobisk känsla när du provar dem. Då är chansen stor att de blir bekväma efter ett tag när innerskon töjt ut sig för att passa din fot.

Problemet ligger sannolikt också i att du köpt ett par mjuka nybörjarskor (om jag minns rätt). Ofta är innerskorna mycket mjuka och töjer sig mer än i ett par avancerade skor. Med tanke på hur du beskriver situationen tror jag dessutom att de här skorna inte passar din fot speciellt bra överhuvudtaget.

Eftersom det är ett par billiga skor tycker jag inte du ska lägga allt för mycket energi på att anpassa dem till din fot. Bättre då att lämna tillbaka dem och köpa ett par nya mer avancerade som passar din fot. Kom ihåg att de SKA vara obekväma i butiken. Snortajta ... men utan att klämma ... ! Lycka till!

/MM

Senast ändrad:
LinusBerg sa:

Full tilt Drop Kick
Salomon SPK 100 12/13

o köper dom från S-C dåd om är löjligt billigare än i Sverige...
How-about-no-bear.jpg

Senast ändrad:
Snott detta rakt av...

Are your boots too big?
Most boot problems derive from this fact. It's simple to check yourself.
To "shell fit", pull the inner boot liner from the plastic shell and place your longest foot, wearing a thin sock, into the empty shell. Position your foot by sliding it forward until your longest toe just contacts the front of the shell. The space between your heel and the back of the boot should be between 3/4 to 1 inch, no more! (note: racers like the extra performance of no space, ouch!) If you have too much room, some applied extra padding can help to decrease overall volume but can result in a problematic fit. New boots that seem to fit "great" for only three days are invariably too big. Properly shell fit boots when new can be uncomfortably tight on your toes until you stretch or "break in" the liners by skiing or boarding and most definitely not by being in the back seat. A balanced stance, that is your center of gravity centered over your feet, knees and ankles flexed forward, will do miracles for your comfort and control.

Ang. Full Tilt har jag hört att de inte töjer sig och det kan ju vara tråkigt om man förväntar sig det.
Minst en timme bör man ha pjäxan på i butiken, med några pausar så foten får återta formen.
Jag har en smal fot och har reducerat volymen i mina pjäxor genom att lägga ett fast fexibel sula mellan innersko och skalet, i mitt fall hade jag tillgång till gummiduk, kanske finns sulor att köpa oxå, men de får inte absorbera fukt eller gemedsig, alltså inga ullsulor o.dyl.
Jag har 2 lager gummiduk plus att jag byggt upp lite extra för hälarna.

Lycka till Håkan

Mountain_Man sa:
Trist att du inte fått till det med pjäxorna. Problemet är uppenbart att du köpt ett par för stora pjäxor. Det är inte lätt att hitta ett par pjäxor och eftersom alla innerskor töjer sig blir nästan alltid ett par pjäxor som känns bekväma i butiken för stora efter några dagars åkning. Ett par pjäxor ska helt enkelt inte kännas bekväma inledningsvis ... de ska sitta snortajt och ge en lätt klaustrofobisk känsla när du provar dem. Då är chansen stor att de blir bekväma efter ett tag när innerskon töjt ut sig för att passa din fot.

Problemet ligger sannolikt också i att du köpt ett par mjuka nybörjarskor (om jag minns rätt). Ofta är innerskorna mycket mjuka och töjer sig mer än i ett par avancerade skor. Med tanke på hur du beskriver situationen tror jag dessutom att de här skorna inte passar din fot speciellt bra överhuvudtaget.

Eftersom det är ett par billiga skor tycker jag inte du ska lägga allt för mycket energi på att anpassa dem till din fot. Bättre då att lämna tillbaka dem och köpa ett par nya mer avancerade som passar din fot. Kom ihåg att de SKA vara obekväma i butiken. Snortajta ... men utan att klämma ... ! Lycka till!

/MM
Hej! Butiken accepterade att ta tillbaka pjäxorna efter användning och dra av lite av priset på de nya...

Jo jag kände nu att de är på tok för stora...

Hasse_Lindborg sa:
LinusBerg sa:

Full tilt Drop Kick
Salomon SPK 100 12/13

Och då är du bara dum. Pjäxor köper man inte via Internet... Åk däremot till Gbg och besök Skistore så får du betydligt bättre hjälp verkar det som. Och får tex hjälp med bootfitting tex..
DU kasnke missade att jag skulle testa dom innan oxå....
Klart jag inte köper ett par utan ha testat!!

Mountain_Man sa:
...../tldr

Kom ihåg att de SKA vara obekväma i butiken. Snortajta ... men utan att klämma ... !
/MM
Vi kanske ska lugna oss lite med detta uttalandet. För väldigt många Freeridemedlemmar så funkar detta statementet, framförallt för de som åker mycket offpist/park och som pushar på litegranna. Men för nybörjare som inte åker mycket eller för de med dålig teknik är det i överkant att ta 26.5-skal till en 27.5-fot och sedan lägga två-tre veckor på pjäxmeck med lokala pjäxmakaren (puckat ord!).
Och har man normal fötter så behöver det faktiskt inte vara obekvämt i butik! Jag har ganska så perfekta Salomonfötter (263mm) och kan köra alla smala 26.5 utan problem från hyllan. Ingen värmning, ingenting. Provade nyss en gammal Ghost i 25.5 utan innersula som faktiskt satt ganska så bra. Visst, stortån var i och touchade lite men med mina egna gjutna sulor tror jag att jag skulle kunna köra dem en dag utan problem. Skulle jag köra dem seriöst hade jag behövt puncha vid tån och värma skalet för att bredda lite där det är CustomShell.

Carled sa:
Mountain_Man sa:
...../tldr

Kom ihåg att de SKA vara obekväma i butiken. Snortajta ... men utan att klämma ... !
/MM
Vi kanske ska lugna oss lite med detta uttalandet. För väldigt många Freeridemedlemmar så funkar detta statementet, framförallt för de som åker mycket offpist/park och som pushar på litegranna. Men för nybörjare som inte åker mycket eller för de med dålig teknik är det i överkant att ta 26.5-skal till en 27.5-fot och sedan lägga två-tre veckor på pjäxmeck med lokala pjäxmakaren (puckat ord!).
Och har man normal fötter så behöver det faktiskt inte vara obekvämt i butik! Jag har ganska så perfekta Salomonfötter (263mm) och kan köra alla smala 26.5 utan problem från hyllan. Ingen värmning, ingenting. Provade nyss en gammal Ghost i 25.5 utan innersula som faktiskt satt ganska så bra. Visst, stortån var i och touchade lite men med mina egna gjutna sulor tror jag att jag skulle kunna köra dem en dag utan problem. Skulle jag köra dem seriöst hade jag behövt puncha vid tån och värma skalet för att bredda lite där det är CustomShell.
Mina fötter är 27.8 resp. 28 utan strumpor, känns som jag ligger emellan 28 och 28.5,,,

Snödjup

Tillbaka
Topp