Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Problem vid val av allmoutain-skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 583118" data-attributes="member: 40931"><p>Köp ett par renodlade bättre begagnade pistskidor och sen ett par halvrisiga offpistlagg att köra mjuk snö med, tycker jag. Om du kör så mycket pist som 80% är det ju bra om skidorna presterar bra där. Framförallt viktigt om du kör mycket i ett isigt åre till exempel, men du har inte skrivit så mkt mer om åknivå och var du ska åka osv så svårt att säga mer just nu.</p><p></p><p>Såna där "oversize" ger jag inte mycket för då dom ofta i min erfarenhet är ganska kassa i båda genrarna (pist och offpist), men jag känner dock inte till just den där modellen specifikt. Och det är möjligt att dessa skidor inte görs enbart med dålig vridstyvhet nuförtiden utan kanske presterar någotsånär bra i pist alltså. I offpisten not so much. Jag gissar att tex ett par Mantra går lika bra i pist som denna typ av skida, men är då avsevärt bättre i offpisten.</p><p></p><p>Något säger mig också att om du är van att köra på gamla raka storslalomskidor (om jag tolkat dig rätt), så kommer du inte trivas jättebra på en skida med 15m i svängradie.</p><p></p><p>Skriv en rad till MnO här på freeride, han brukar vara jävligt bra på att svara på den här typen av frågor.</p><p></p><p>Mvh</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 583118, member: 40931"] Köp ett par renodlade bättre begagnade pistskidor och sen ett par halvrisiga offpistlagg att köra mjuk snö med, tycker jag. Om du kör så mycket pist som 80% är det ju bra om skidorna presterar bra där. Framförallt viktigt om du kör mycket i ett isigt åre till exempel, men du har inte skrivit så mkt mer om åknivå och var du ska åka osv så svårt att säga mer just nu. Såna där "oversize" ger jag inte mycket för då dom ofta i min erfarenhet är ganska kassa i båda genrarna (pist och offpist), men jag känner dock inte till just den där modellen specifikt. Och det är möjligt att dessa skidor inte görs enbart med dålig vridstyvhet nuförtiden utan kanske presterar någotsånär bra i pist alltså. I offpisten not so much. Jag gissar att tex ett par Mantra går lika bra i pist som denna typ av skida, men är då avsevärt bättre i offpisten. Något säger mig också att om du är van att köra på gamla raka storslalomskidor (om jag tolkat dig rätt), så kommer du inte trivas jättebra på en skida med 15m i svängradie. Skriv en rad till MnO här på freeride, han brukar vara jävligt bra på att svara på den här typen av frågor. Mvh [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Problem vid val av allmoutain-skidor
Tillbaka
Topp