Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Project 100, ny mot gammal
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1140211" data-attributes="member: 12152"><p>Det är en riktigt svår vetenskap att reda ut hur olika träslag känns i skidor. Jag skulle tro att det är främst densiteten som gör att man får olika egenskaper, men förmodligen har det även med fiberriktningar och liknande att göra. Normalt sett i sandwichkonstruktioner har kärnan i princip bara en uppgift i att vara en distans mellan de verksamma fiberlagren. Ju längre distans det är mellan de yttre fiberlagren, desto styvare blir konstruktionen. Men i skidor är kärnan så pass tjock att den står för en hel del av skidans flex i sig själv och träslagsvalet påverkar därmed i allra högsta grad känslan i skidan. Jag har inte testat nog med varianter för att kunna ge en komplett genomgång, så det försöker jag inte ens mig på, men jag har vid några tillfällen testat identiska konstruktioner där man endast har bytt ut kärnan och det är väldigt tydlig skillnad i känsla mellan tex björk, bok och poppel. Det är definitivt mer än bara vikten som påverkas. Börjar man blanda träslagen blir det än mer komplext och om man sedan lägger till att även tiondelar av millimetrar i tjocklek och fördelning av tjockleken längs skidan också påverkar väldigt tydligt blir det en djungel. Just begreppet "det är en djungel" tycker jag överanvänds en hel del i prylsammanhang, men i det här fallet är det verkligen passande.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1140211, member: 12152"] Det är en riktigt svår vetenskap att reda ut hur olika träslag känns i skidor. Jag skulle tro att det är främst densiteten som gör att man får olika egenskaper, men förmodligen har det även med fiberriktningar och liknande att göra. Normalt sett i sandwichkonstruktioner har kärnan i princip bara en uppgift i att vara en distans mellan de verksamma fiberlagren. Ju längre distans det är mellan de yttre fiberlagren, desto styvare blir konstruktionen. Men i skidor är kärnan så pass tjock att den står för en hel del av skidans flex i sig själv och träslagsvalet påverkar därmed i allra högsta grad känslan i skidan. Jag har inte testat nog med varianter för att kunna ge en komplett genomgång, så det försöker jag inte ens mig på, men jag har vid några tillfällen testat identiska konstruktioner där man endast har bytt ut kärnan och det är väldigt tydlig skillnad i känsla mellan tex björk, bok och poppel. Det är definitivt mer än bara vikten som påverkas. Börjar man blanda träslagen blir det än mer komplext och om man sedan lägger till att även tiondelar av millimetrar i tjocklek och fördelning av tjockleken längs skidan också påverkar väldigt tydligt blir det en djungel. Just begreppet "det är en djungel" tycker jag överanvänds en hel del i prylsammanhang, men i det här fallet är det verkligen passande. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Project 100, ny mot gammal
Tillbaka
Topp