Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Tävlingar och event
puckel-framtiden
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 15289" data-attributes="member: 13863"><p>När puckelpist först gjorde entré som tävlingsidrott fanns inga speciella hopp i backen utan tanken var att åkarna "spontant" skulle hoppa på lämplig snöhög. Eftersom detta ledde till att landningarna skedde direkt i puckeln insåg man ganska snart att det var direkt benbrytande och inte precis uppmuntrade till något mer avancerat trixande... Ett upprätt enkelhopp över en puckel var helt OK på denna tid.</p><p></p><p>Numera bygger man upp rejäla hopp och lämnar ett tiotal meter efter hoppet slätt. Det ger utrymme för avancerade hopp och en någorlunda säker landning. </p><p></p><p>Vad man har idag är således hopp och landningar som tillåter avancerade hopp medan regelverket är kvar vid åttiotalets pister där endast enkla upprätta hopp gick och genomföra pga. säkerhetsskäl. Enligt min mening PINSAMT och respektlöst mot atleterna (ett finfint ord för duktiga idrottare)!</p><p></p><p>Jag har själv åkt en hel del puckel på friåkningsnivå och är mycket imponerad av de åkare som lyckas hålla god snökontakt. Att studsa ner för puckeln i hög fart tycker jag personligen är tämligen meningslöst. Min absoluta favorit är Jean-Luc Brassard (rättstavat?) som tog OS-guld -94. <a href="http://jean-luc.brassard.infinit.net/" target="_blank">http://jean-luc.brassard.infinit.net/</a> Otroligt följsam och kvick och höga rena hopp med en gymnast smidighet. </p><p></p><p>That´s all kids! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 15289, member: 13863"] När puckelpist först gjorde entré som tävlingsidrott fanns inga speciella hopp i backen utan tanken var att åkarna "spontant" skulle hoppa på lämplig snöhög. Eftersom detta ledde till att landningarna skedde direkt i puckeln insåg man ganska snart att det var direkt benbrytande och inte precis uppmuntrade till något mer avancerat trixande... Ett upprätt enkelhopp över en puckel var helt OK på denna tid. Numera bygger man upp rejäla hopp och lämnar ett tiotal meter efter hoppet slätt. Det ger utrymme för avancerade hopp och en någorlunda säker landning. Vad man har idag är således hopp och landningar som tillåter avancerade hopp medan regelverket är kvar vid åttiotalets pister där endast enkla upprätta hopp gick och genomföra pga. säkerhetsskäl. Enligt min mening PINSAMT och respektlöst mot atleterna (ett finfint ord för duktiga idrottare)! Jag har själv åkt en hel del puckel på friåkningsnivå och är mycket imponerad av de åkare som lyckas hålla god snökontakt. Att studsa ner för puckeln i hög fart tycker jag personligen är tämligen meningslöst. Min absoluta favorit är Jean-Luc Brassard (rättstavat?) som tog OS-guld -94. [URL]http://jean-luc.brassard.infinit.net/[/URL] Otroligt följsam och kvick och höga rena hopp med en gymnast smidighet. That´s all kids! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Tävlingar och event
puckel-framtiden
Tillbaka
Topp