Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Pud...Pistplankor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 981135" data-attributes="member: 13863"><p>Tja! När du skriver gamla K2 fullängd ser jag ett par 15 år gamla 200 cm raka skidor eller första generationens carvingskidor. Korrekt?</p><p></p><p>Omställningen från dessa till något av de alternativ av frontsidecarving (gillar den beteckningen på lite bredare pistskidor, 80-100 mm) som SooL2077 föreslår kan vara ganska stort och kanske inte vad han förväntar sig? Går han på över 80 mm i midjan bör han absolut testa skidorna innan köp. Ett par fullrockade Völkl RTM 84 (som exempel) är en helt annan värld än ett par gamla fulllängdare ...</p><p></p><p>Fördelen med en lite bredare pistskida är att den klarare uppkörd pist bättre en smalare dito samt att den i de flesta fall också ger ett bättre flyt offpist. Nackdelen är att dessa skidor blir långsammare kant till kant (inte lika kvicka i kantväxling) och inte ger samma exakta och distinkta kantgrepp på hårt underlag som en dedikerad pistcarver. </p><p></p><p>En god idé är att bläddra igenom Åka Skidors skidtest i senaste numret och själv bilda sig en uppfattning om vad som kan passa! Personligen älskar jag känslan i den kvicka kantväxlingen och vill inte gå för brett i pisten. Mitt val den här säsongen är ett par <a href="https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/volkl/the-code-speedwall.html" target="_blank">Völkl The Code Speedwall</a> i 185 cm som med sina 75 mm i midjan förhoppningsvis förenar det bästa från Pistcarvers och Frontsidecarvers. Är din far inne på mer racingbetonat kan jag rekommendera <a href="https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/volkl/racetiger-speedwall-gs.html" target="_blank">Völkl Racetiger Speedwall GS</a>, en grym skida för alla racingwannabees. </p><p></p><p>Längdmässigt i den här kategorin hamnar han omkring 180 cm, några centimeter + eller - beroende på skidmodell!</p><p></p><p>Lycka Till!</p><p>MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 981135, member: 13863"] Tja! När du skriver gamla K2 fullängd ser jag ett par 15 år gamla 200 cm raka skidor eller första generationens carvingskidor. Korrekt? Omställningen från dessa till något av de alternativ av frontsidecarving (gillar den beteckningen på lite bredare pistskidor, 80-100 mm) som SooL2077 föreslår kan vara ganska stort och kanske inte vad han förväntar sig? Går han på över 80 mm i midjan bör han absolut testa skidorna innan köp. Ett par fullrockade Völkl RTM 84 (som exempel) är en helt annan värld än ett par gamla fulllängdare ... Fördelen med en lite bredare pistskida är att den klarare uppkörd pist bättre en smalare dito samt att den i de flesta fall också ger ett bättre flyt offpist. Nackdelen är att dessa skidor blir långsammare kant till kant (inte lika kvicka i kantväxling) och inte ger samma exakta och distinkta kantgrepp på hårt underlag som en dedikerad pistcarver. En god idé är att bläddra igenom Åka Skidors skidtest i senaste numret och själv bilda sig en uppfattning om vad som kan passa! Personligen älskar jag känslan i den kvicka kantväxlingen och vill inte gå för brett i pisten. Mitt val den här säsongen är ett par [url=https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/volkl/the-code-speedwall.html]Völkl The Code Speedwall[/url] i 185 cm som med sina 75 mm i midjan förhoppningsvis förenar det bästa från Pistcarvers och Frontsidecarvers. Är din far inne på mer racingbetonat kan jag rekommendera [url=https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/volkl/racetiger-speedwall-gs.html]Völkl Racetiger Speedwall GS[/url], en grym skida för alla racingwannabees. Längdmässigt i den här kategorin hamnar han omkring 180 cm, några centimeter + eller - beroende på skidmodell! Lycka Till! MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Pud...Pistplankor
Tillbaka
Topp