Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Puder mindre än 2 tim bilkörning fran Rom
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="marcopolo_sthlm" data-source="post: 942047" data-attributes="member: 104263"><p>Imponerande Onlytelemark! Du kör minst en klass över mig, när det ingår rep i utrustningen! Gran Sasso lockar, såg att de öppnade liftarna idag. Pudret måste varit grymt och vädret såg inte helt fel ut heller.</p><p></p><p>Hemma nu efter min korta men händelserika Ambruzziska tour. Igår var bästa dagen med riktigt bra skogsåkning i Rocarasso. Min erfarenhet är att när det är snökaos satsa på de säkra korten, alltså de största orterna. De är de som håller öppet och jagar inte offpiståkare med skoter. Första dagen blev ett misslyckande. Ovindoli tycker jag inte hade så mycket att erbjuda gällande liftnära offpist när endast ägget och de 2 sittliftarna närmast ägget är öppna. Mycket flackt där upp av det som nås från liften utanhudar. Potential finns nog om sittliften är öppen från botten. Nu blev jag jagad av skoter för otillåten offpiståkning och lämnade orten efter 2 hrs. Förstår att lavinfaran är/var stor men när man åker precis intill pisten i ett så flackt område tycker jag de överreagerar. Säkert att de freakar ut när de fått så mycket snö som de inte får så ofta. </p><p></p><p>I Rocarassao bryr sig ingen och skogsåkningen är lätt att nå och tillräckligt brant i alla fall skiers left från toppägget. Skogen ser annars ogenomtränglig ut om man ser den "utifrån", men väl inne i skogen är den helt underbar och lagom nära mellan träden för att få huvudet att arbeta lite också. Inga granar utan träden släpper igenom snön bra.</p><p></p><p>Just nu var snön japanlik - torr och fin, annat påminner om japans skidåkning också. Bergen (ca 2000 m höga och inte så brant), skogen, rökande italienare i liften på "oldschool" smala skidor. Mycket få freeriders o de få är snowboarders. Ingen puderhets what so ever från italienarna och de skyr dåligt väder.</p><p></p><p>Återvänder gärna till Appeninerna igen när det dumpar. </p><p></p><p>Vill testa Gran Sasso. Hur är/var den liftnära åkningen? Om jag såg rätt på liftkartan finns det 3 st "omarkerade" pister ned från kabintoppen, skogsåkning?. Deras hemsida verkar vilja locka freeriders så förhoppningarna är stora.</p><p></p><p>Även Campo di Giove var tyvärr stängt när jag körde förbi. Svårt att få grepp om berget då inte mycket info finns att tillgå på nätet, men åkning finns från 2400 m, så snön borde vara fin, men hur brant är det?</p><p></p><p>Har du varit i Scanno, OnlyTelemark? Var också stängd men den minimala info jag hittade lovade gott.</p><p></p><p>Ser ut som det ska dumpa hårt imorgon så ni som är där lär få fortsatt episkt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="marcopolo_sthlm, post: 942047, member: 104263"] Imponerande Onlytelemark! Du kör minst en klass över mig, när det ingår rep i utrustningen! Gran Sasso lockar, såg att de öppnade liftarna idag. Pudret måste varit grymt och vädret såg inte helt fel ut heller. Hemma nu efter min korta men händelserika Ambruzziska tour. Igår var bästa dagen med riktigt bra skogsåkning i Rocarasso. Min erfarenhet är att när det är snökaos satsa på de säkra korten, alltså de största orterna. De är de som håller öppet och jagar inte offpiståkare med skoter. Första dagen blev ett misslyckande. Ovindoli tycker jag inte hade så mycket att erbjuda gällande liftnära offpist när endast ägget och de 2 sittliftarna närmast ägget är öppna. Mycket flackt där upp av det som nås från liften utanhudar. Potential finns nog om sittliften är öppen från botten. Nu blev jag jagad av skoter för otillåten offpiståkning och lämnade orten efter 2 hrs. Förstår att lavinfaran är/var stor men när man åker precis intill pisten i ett så flackt område tycker jag de överreagerar. Säkert att de freakar ut när de fått så mycket snö som de inte får så ofta. I Rocarassao bryr sig ingen och skogsåkningen är lätt att nå och tillräckligt brant i alla fall skiers left från toppägget. Skogen ser annars ogenomtränglig ut om man ser den "utifrån", men väl inne i skogen är den helt underbar och lagom nära mellan träden för att få huvudet att arbeta lite också. Inga granar utan träden släpper igenom snön bra. Just nu var snön japanlik - torr och fin, annat påminner om japans skidåkning också. Bergen (ca 2000 m höga och inte så brant), skogen, rökande italienare i liften på "oldschool" smala skidor. Mycket få freeriders o de få är snowboarders. Ingen puderhets what so ever från italienarna och de skyr dåligt väder. Återvänder gärna till Appeninerna igen när det dumpar. Vill testa Gran Sasso. Hur är/var den liftnära åkningen? Om jag såg rätt på liftkartan finns det 3 st "omarkerade" pister ned från kabintoppen, skogsåkning?. Deras hemsida verkar vilja locka freeriders så förhoppningarna är stora. Även Campo di Giove var tyvärr stängt när jag körde förbi. Svårt att få grepp om berget då inte mycket info finns att tillgå på nätet, men åkning finns från 2400 m, så snön borde vara fin, men hur brant är det? Har du varit i Scanno, OnlyTelemark? Var också stängd men den minimala info jag hittade lovade gott. Ser ut som det ska dumpa hårt imorgon så ni som är där lär få fortsatt episkt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Puder mindre än 2 tim bilkörning fran Rom
Tillbaka
Topp