Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Puderbräda?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rydellen" data-source="post: 411253" data-attributes="member: 59533"><p>NU ska jag ta mig en sekund och skriva om min uppfattning av Mulleten. </p><p></p><p>Jag väger 77kg och klassar mig som en god åkare. Gillar hög fart och en bräda som sätter emot lite. Jag tvingar hellre in brädan i sväng än att ha en bräda som tvingar in mig i sväng. </p><p></p><p>Det första man ser när man kollar på brädan är hur mycket setback det är. Efter lite utprovning tyckte jag den uppförde sig bäst när jag frammonterade frambindningen max och hade bakbindningen över 3-4 skruvhålen framifrån räknat. Nästan maxad stance med andra ord, men frammonterat. När man flexar brädan känns den mjuk. Jämför du med Burton Malolo eller Prior Khyber tex är Mulleten mjuk, utan tvekan. Jag gick på en längre längd för att kompensera för detta (165) och tyckte inte på något sätt att den var för lång.</p><p></p><p>I lössnön flyter den mycket bra. Men som jag ser det är det i låg fart du tjänar något på att ha en mjuk och stor nose, du slipper "sätta dig" i tight skog utan kan glida ur problemen. </p><p>I hög fart blir det värre. Pga hur brädan är byggd vill den in i sväng på tok för lätt. Att nosen är lång, mjuk och bred gör att nosen skickar dig i sväng så fort du kantar i lössnön. </p><p>Man fick anstränga sig för att lägga en lång höghastighetssväng. Att droppa med brädan var också lite lurigt då den är såpass bakmonterat. Men man vänjer sig till viss del.</p><p></p><p>Man kan inte få allt dock. Vill man ha en puderbräda för crusing och surf i lössnö är den klockren!</p><p></p><p>Angående magne-traction. Jag tyckte först att det var störande att man bromsades upp ganska kraftigt när det flackade ut i pisten (I lössnön märker man inte MTXn någonting alls). Man är tvungen att åka med platt belag för att hålla uppe farten. Men fördelarna då: Först när jag bytte till en annan bräda med vanlig kant märkte jag skillnaden. </p><p></p><p>MTX verkligen biter sig ner i hårt före. Du får ett grymt fäste i brant och hård pist. Helt oslagbart. Att den bromsar ganska kraftigt när det är plant spelar ingen som helst roll med tanke på brädans ändåmål. Med andra ord klarar den pudret bra och även hård pist MYCKET bra. Det är ändå mer än vad ämnesspecifika brädor vanligen brukar klara. </p><p></p><p>Nämnas kan ju göras att jag införskaffat mig en hårdare bräda. Jag anstränger mig hellre för att få en bräda i sväng än att ha en bräda som tvingar mig att svänga. Men vill man surfa runt och chilla i lössnön samt trycka på svängar i pist är den ett jättebra val.</p><p></p><p>Mvh Emil</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rydellen, post: 411253, member: 59533"] NU ska jag ta mig en sekund och skriva om min uppfattning av Mulleten. Jag väger 77kg och klassar mig som en god åkare. Gillar hög fart och en bräda som sätter emot lite. Jag tvingar hellre in brädan i sväng än att ha en bräda som tvingar in mig i sväng. Det första man ser när man kollar på brädan är hur mycket setback det är. Efter lite utprovning tyckte jag den uppförde sig bäst när jag frammonterade frambindningen max och hade bakbindningen över 3-4 skruvhålen framifrån räknat. Nästan maxad stance med andra ord, men frammonterat. När man flexar brädan känns den mjuk. Jämför du med Burton Malolo eller Prior Khyber tex är Mulleten mjuk, utan tvekan. Jag gick på en längre längd för att kompensera för detta (165) och tyckte inte på något sätt att den var för lång. I lössnön flyter den mycket bra. Men som jag ser det är det i låg fart du tjänar något på att ha en mjuk och stor nose, du slipper "sätta dig" i tight skog utan kan glida ur problemen. I hög fart blir det värre. Pga hur brädan är byggd vill den in i sväng på tok för lätt. Att nosen är lång, mjuk och bred gör att nosen skickar dig i sväng så fort du kantar i lössnön. Man fick anstränga sig för att lägga en lång höghastighetssväng. Att droppa med brädan var också lite lurigt då den är såpass bakmonterat. Men man vänjer sig till viss del. Man kan inte få allt dock. Vill man ha en puderbräda för crusing och surf i lössnö är den klockren! Angående magne-traction. Jag tyckte först att det var störande att man bromsades upp ganska kraftigt när det flackade ut i pisten (I lössnön märker man inte MTXn någonting alls). Man är tvungen att åka med platt belag för att hålla uppe farten. Men fördelarna då: Först när jag bytte till en annan bräda med vanlig kant märkte jag skillnaden. MTX verkligen biter sig ner i hårt före. Du får ett grymt fäste i brant och hård pist. Helt oslagbart. Att den bromsar ganska kraftigt när det är plant spelar ingen som helst roll med tanke på brädans ändåmål. Med andra ord klarar den pudret bra och även hård pist MYCKET bra. Det är ändå mer än vad ämnesspecifika brädor vanligen brukar klara. Nämnas kan ju göras att jag införskaffat mig en hårdare bräda. Jag anstränger mig hellre för att få en bräda i sväng än att ha en bräda som tvingar mig att svänga. Men vill man surfa runt och chilla i lössnön samt trycka på svängar i pist är den ett jättebra val. Mvh Emil [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Puderbräda?
Tillbaka
Topp