Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
puderskida för japansk puder
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 954195" data-attributes="member: 33485"><p>Jag hade inte rekommenderat dig att gå på något så brett som hellbent. Har några kilo mer än dig och min erfarenhet av skidor som är rejält breda (närmare 130 och bredare) är att det blir för mycket bärighet. Låter kanske något lustigt men bärytan du har gör landningar hårda. Rejält hårda. Kan jämföra en dag då jag teståkte på Fatypus friåkningsskidor (har för mig att de var 113, 126 samt 140 breda i midjan) i bottenlöst. Snön hade inte den lägsta densiteten jag har upplevt men jag sjönk ner ordentligt på fullrockade 126 midjor och fick jobba för att hålla tiprockade 113 midja uppe. 140 midjan överraskade mig ordentligt, landningar som var rena drömmen med de andra skidorna (och de jag skidor jag vanligtvis åkte på) blev direkt hårda och kändes långt från de puderlandningarna jag såg.</p><p></p><p>Åkare med låg vikt och jättebreda skidor är i min värld ingen bra kombination. Jag råder dig att inte kika på så mycket bredare än ~125 såvida du inte går för rev/rev eller liknande där bärytan blir mindre än på en skida med hyggligt traditionell form.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 954195, member: 33485"] Jag hade inte rekommenderat dig att gå på något så brett som hellbent. Har några kilo mer än dig och min erfarenhet av skidor som är rejält breda (närmare 130 och bredare) är att det blir för mycket bärighet. Låter kanske något lustigt men bärytan du har gör landningar hårda. Rejält hårda. Kan jämföra en dag då jag teståkte på Fatypus friåkningsskidor (har för mig att de var 113, 126 samt 140 breda i midjan) i bottenlöst. Snön hade inte den lägsta densiteten jag har upplevt men jag sjönk ner ordentligt på fullrockade 126 midjor och fick jobba för att hålla tiprockade 113 midja uppe. 140 midjan överraskade mig ordentligt, landningar som var rena drömmen med de andra skidorna (och de jag skidor jag vanligtvis åkte på) blev direkt hårda och kändes långt från de puderlandningarna jag såg. Åkare med låg vikt och jättebreda skidor är i min värld ingen bra kombination. Jag råder dig att inte kika på så mycket bredare än ~125 såvida du inte går för rev/rev eller liknande där bärytan blir mindre än på en skida med hyggligt traditionell form. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
puderskida för japansk puder
Tillbaka
Topp