Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Puderskida till Japan
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Soppan" data-source="post: 1013866" data-attributes="member: 92179"><p>För att gå på jarles exempel. Jag väger runt 80 kg och kör väldigt kraftfullt. Därför föredrar jag personligen större skidor, speciellt i Japan som är det stället i världen där det snöar mest på kortast tid! Håller även med Per att skidor med små tailar=autostomp. Det gäller även när man kommer upp runt 130 i midjan. Då har inte jag upplevt "tunna" landningar, men det kan även bero på min åkstil. </p><p></p><p>Dock håller jag inte alls med att allt över 110 flyter bra. Körde ett par JJs en dag i Niseko. Pga. av Nisekos stora snötillgång och lite flackare förhållanden krävs större skida som ger flyt. Och som denna tråd heter Puderskida till Japan rekommenderar jag personligen med min åkstil skidor på 125+. JJs, med 115, fastnade jag ofta med och fick aldrig igång flytet riktigt som på de större skidorna som t.ex. kuro, shiro, rocker 2, pontoon etc. Detta gäller Niseko alltså I resten av världen, kanada och Europa (där jag åkt) är som jarle och per säger skidor från 110 den ultimata skidan. Där är vardagspudret (inte dumpen som kommer en gång i månaden) mindre och oftast brantare förhållanden och 110 är perfekt.</p><p></p><p>Så man kan säga såhär till Aunger. Väger du lite mindre, gå ner lite i midjan. Är du större och gillar kraftfull åkning Go Big! Är ju trots allt japanska förhållanden som de stora skidorna verkligen kommer till sin rätt!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Soppan, post: 1013866, member: 92179"] För att gå på jarles exempel. Jag väger runt 80 kg och kör väldigt kraftfullt. Därför föredrar jag personligen större skidor, speciellt i Japan som är det stället i världen där det snöar mest på kortast tid! Håller även med Per att skidor med små tailar=autostomp. Det gäller även när man kommer upp runt 130 i midjan. Då har inte jag upplevt "tunna" landningar, men det kan även bero på min åkstil. Dock håller jag inte alls med att allt över 110 flyter bra. Körde ett par JJs en dag i Niseko. Pga. av Nisekos stora snötillgång och lite flackare förhållanden krävs större skida som ger flyt. Och som denna tråd heter Puderskida till Japan rekommenderar jag personligen med min åkstil skidor på 125+. JJs, med 115, fastnade jag ofta med och fick aldrig igång flytet riktigt som på de större skidorna som t.ex. kuro, shiro, rocker 2, pontoon etc. Detta gäller Niseko alltså I resten av världen, kanada och Europa (där jag åkt) är som jarle och per säger skidor från 110 den ultimata skidan. Där är vardagspudret (inte dumpen som kommer en gång i månaden) mindre och oftast brantare förhållanden och 110 är perfekt. Så man kan säga såhär till Aunger. Väger du lite mindre, gå ner lite i midjan. Är du större och gillar kraftfull åkning Go Big! Är ju trots allt japanska förhållanden som de stora skidorna verkligen kommer till sin rätt! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Puderskida till Japan
Tillbaka
Topp