Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
puderskidor!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 309059" data-attributes="member: 12152"><p>Ditt skidval beror helt på var och hur du har tänkt åka. Termen "puderskidor" används i ett väldigt brett spektrum i det här forumet. En puderskida är som jag ser det en skida med minst 110mm:s bredd och med skärning, spann och flex anpassat för åkning i orörd, kall snö. Jag tolkar det mer som att du letar efter ett par allroundskidor med offpistinriktning, men det är ingen ide att spekulera i innan du har gett ditt svar i frågan.</p><p></p><p>Den centrala frågan är alltså:</p><p></p><p>Vad vill du egentligen få ut av den skida du har tänkt skaffa?</p><p></p><p>För enkelhetens skull ger jag dig några alternativ:</p><p></p><p>1. Du har tänkt åka en vecka på sportlovet i Vemdalen plus lite ströhelger här och där och du vill ha en skida som kommer att åkas mycket pist, men som också ska klara en tur i nån ränna och dom där 25cm:arna nytt som dimper ner på torsdagsnatten, plus lite uppkörd offpist resten av veckan.</p><p></p><p>2. Du ska till Åre eller någon annan nordlig fjällort med offpistmöjligheter och kommer att husera både i och utanför pisten. Bett och prestanda i pisten talar man inte högt om, men det är ändå något som är smidigt att ha (förutom när skidorna ligger axeln nere i byn naturligtvis). Gästrappet nöts flera gånger per dag, men det är åket på baksidan i nästan orört du kommer ihåg.</p><p></p><p>3. Du har ingen större vana av offpiståkning, men du råkade trycka på fel knapp när du snabbspolade mellan Jon-O:s och Candides jibbdelar i en nylånad skidrulle. Du fick av misstag se Herr Huss (Mr får-snön-att-se-djup-ut med stort M) åka fluff i Serre. Verkar coolt det där. Offpistlagg ska handlas, men det känns ändå obekvämt att inte stå mitt på skidan och att inte ha en uppböjd bakände. </p><p></p><p>4. Du är en charter-Nisse och piper iväg till Alperna någon eller några veckor per år. Samma åkning som i alternativ 2, men större berg. Visst hänger du med på pistvisningen och du kan nog tänka dig att dra på med några stora i en nypreppad röd/svart rökarpist när den andan faller på, men det är ändå främst för offpiståkningen du är där. En och annan timmeslång hike hinns med ungefär varannan dag, men annars är det mest liftburen åkning.</p><p></p><p>5. Du är Charter-Nisses brorsa och skiter fullständigt i pistvisningen. Tyvärr jobbas eller pluggas det på hemmaplan, vilket gör att tiden i bergen blir begränsad, men när du väl är där, då jäklar. Puder, vindpack eller skiftande brytskare spelar ingen roll. Du är i alperna för att åka offpist. Så länge lavinfaran inte är totalt överhängande åks det runt i systemet med ett enda syfte: Spana linjer. En orörd ränna om dagen gör knoppen glad. Det åks hårt och stort. Fladder är det värsta som finns. En 5:a är ett mynt och siffran 360 syftar på längden på din lavinsond.</p><p></p><p>6. Du är en, eller en blivande, säsongare. Dina 190cm allroundskidor med 105mm midja står redan i garderoben och fungerar bra, men har fått sina smällar. Dock inget lite epoxy och tvingar kan fixa. De dagar snön är kall och orörd (eller när limmet härdar) vill du optimera allt för att maximera upplevelsen. Vanligt spann är naturligtvis inte att tänka på. Frågan som ger magont är om du ska gå på full-negativ, eller någon av kommande säsongs semi-neg. Bredden har du redan klart för dig. Bredast är bäst.</p><p></p><p>Använd ovanstående stereotyper och beskriv din egen åkning som den ser ut nu och som du förmodar att den kommer att se ut med dina nya skidor, så ska jag komma med lite grundförslag på skidval. </p><p></p><p>/MnO</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 309059, member: 12152"] Ditt skidval beror helt på var och hur du har tänkt åka. Termen "puderskidor" används i ett väldigt brett spektrum i det här forumet. En puderskida är som jag ser det en skida med minst 110mm:s bredd och med skärning, spann och flex anpassat för åkning i orörd, kall snö. Jag tolkar det mer som att du letar efter ett par allroundskidor med offpistinriktning, men det är ingen ide att spekulera i innan du har gett ditt svar i frågan. Den centrala frågan är alltså: Vad vill du egentligen få ut av den skida du har tänkt skaffa? För enkelhetens skull ger jag dig några alternativ: 1. Du har tänkt åka en vecka på sportlovet i Vemdalen plus lite ströhelger här och där och du vill ha en skida som kommer att åkas mycket pist, men som också ska klara en tur i nån ränna och dom där 25cm:arna nytt som dimper ner på torsdagsnatten, plus lite uppkörd offpist resten av veckan. 2. Du ska till Åre eller någon annan nordlig fjällort med offpistmöjligheter och kommer att husera både i och utanför pisten. Bett och prestanda i pisten talar man inte högt om, men det är ändå något som är smidigt att ha (förutom när skidorna ligger axeln nere i byn naturligtvis). Gästrappet nöts flera gånger per dag, men det är åket på baksidan i nästan orört du kommer ihåg. 3. Du har ingen större vana av offpiståkning, men du råkade trycka på fel knapp när du snabbspolade mellan Jon-O:s och Candides jibbdelar i en nylånad skidrulle. Du fick av misstag se Herr Huss (Mr får-snön-att-se-djup-ut med stort M) åka fluff i Serre. Verkar coolt det där. Offpistlagg ska handlas, men det känns ändå obekvämt att inte stå mitt på skidan och att inte ha en uppböjd bakände. 4. Du är en charter-Nisse och piper iväg till Alperna någon eller några veckor per år. Samma åkning som i alternativ 2, men större berg. Visst hänger du med på pistvisningen och du kan nog tänka dig att dra på med några stora i en nypreppad röd/svart rökarpist när den andan faller på, men det är ändå främst för offpiståkningen du är där. En och annan timmeslång hike hinns med ungefär varannan dag, men annars är det mest liftburen åkning. 5. Du är Charter-Nisses brorsa och skiter fullständigt i pistvisningen. Tyvärr jobbas eller pluggas det på hemmaplan, vilket gör att tiden i bergen blir begränsad, men när du väl är där, då jäklar. Puder, vindpack eller skiftande brytskare spelar ingen roll. Du är i alperna för att åka offpist. Så länge lavinfaran inte är totalt överhängande åks det runt i systemet med ett enda syfte: Spana linjer. En orörd ränna om dagen gör knoppen glad. Det åks hårt och stort. Fladder är det värsta som finns. En 5:a är ett mynt och siffran 360 syftar på längden på din lavinsond. 6. Du är en, eller en blivande, säsongare. Dina 190cm allroundskidor med 105mm midja står redan i garderoben och fungerar bra, men har fått sina smällar. Dock inget lite epoxy och tvingar kan fixa. De dagar snön är kall och orörd (eller när limmet härdar) vill du optimera allt för att maximera upplevelsen. Vanligt spann är naturligtvis inte att tänka på. Frågan som ger magont är om du ska gå på full-negativ, eller någon av kommande säsongs semi-neg. Bredden har du redan klart för dig. Bredast är bäst. Använd ovanstående stereotyper och beskriv din egen åkning som den ser ut nu och som du förmodar att den kommer att se ut med dina nya skidor, så ska jag komma med lite grundförslag på skidval. /MnO [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
puderskidor!?
Tillbaka
Topp