Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Pudertips och toppturer (Fr/Sp Pyreneerna plus övriga Spanien)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lauri" data-source="post: 1033111" data-attributes="member: 145432"><p>Morjens, </p><p></p><p>Jag är en finsk snowboardåkare som bor i Laruns över vintern 2014 och har Gourette som säsongsort. Ska berättä lite om vad jag tycker och tänker om omständigheterna här. </p><p></p><p>Flyttade hit den 11. januari så har nu hunnit lite med och känt efter läget i Gourette och i byn. Snöläget har förändrats drastiskt redan efter jag kom hit. En varmare period hade gjort att en bra snögrund sjönk och snön var ispackad när jag åkte första dagarna. Fyra dagar sedan börjades det blåsa från west-south (är inte säker på detta) och inom 3 dygn dumpades det ca 30-90 cm, mer högre upp. Basen i Gourette ligger på ca 1350 m och med den högsta liften tar man sig upp till ca 2500 m. Igår var det sol och helt otroligt. </p><p></p><p>Även om de flesta inte kan engleska här och själv inte hunnit få så bra grepp om franska, går det oftast att kommunicera med folk med hjälp av ögonkontakt och normalt beteende. Och inte glömma det internationella fingerspråket (longfingret eller tummen). Här är folk inte sura på varandra och finns ingen anledning till att bli det själv heller.</p><p></p><p>När det gäller lössnö, vill jag helst inte dela mina götts med andra, men berget är stort och även den liftnära och lättillgängliga pudern räcker till många sugna. </p><p></p><p>Lavinskalan var fyran igår och har tänkt hålla mig i liv. Svårare off-pistrepor har inte jag prövat än, men åkt friåkning i Val d\'Anglas, vilket har varit enormt givande. Även om det nu har snöat, så finns det kvar mycket stenar på vägen ner. Stenarna kan vara luriga och svåra att se. Gjorde sönder min hälkant på brädan, men shit happens. Den glider fortfarande väl. </p><p></p><p>Har skaffat tranceiver, sond, spade och lite annat som jag bär med mig i backen. Använder också ryggskydd, hjälm och goggles som skyddar lite ögonen. Vill bara nämna detta eftersom har sett många (speciellt brädåkare) som åker utan hjälm. </p><p></p><p>Tillgång till nätet har jag i Gourettes och Laruns turistofficér i form av gratis Wifi.</p><p></p><p>Ye, önskar er alla en snörik vinter. Själv njuter jag av tiden här och kan här emellan dela mina tankar här på forumet, om det finns utrymme till det. Jag vill passa på att tacka onlytelemark för alla tips och råd som jag fått av honom. </p><p></p><p>Pyreneerna rocks!</p><p></p><p>Lauri</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lauri, post: 1033111, member: 145432"] Morjens, Jag är en finsk snowboardåkare som bor i Laruns över vintern 2014 och har Gourette som säsongsort. Ska berättä lite om vad jag tycker och tänker om omständigheterna här. Flyttade hit den 11. januari så har nu hunnit lite med och känt efter läget i Gourette och i byn. Snöläget har förändrats drastiskt redan efter jag kom hit. En varmare period hade gjort att en bra snögrund sjönk och snön var ispackad när jag åkte första dagarna. Fyra dagar sedan börjades det blåsa från west-south (är inte säker på detta) och inom 3 dygn dumpades det ca 30-90 cm, mer högre upp. Basen i Gourette ligger på ca 1350 m och med den högsta liften tar man sig upp till ca 2500 m. Igår var det sol och helt otroligt. Även om de flesta inte kan engleska här och själv inte hunnit få så bra grepp om franska, går det oftast att kommunicera med folk med hjälp av ögonkontakt och normalt beteende. Och inte glömma det internationella fingerspråket (longfingret eller tummen). Här är folk inte sura på varandra och finns ingen anledning till att bli det själv heller. När det gäller lössnö, vill jag helst inte dela mina götts med andra, men berget är stort och även den liftnära och lättillgängliga pudern räcker till många sugna. Lavinskalan var fyran igår och har tänkt hålla mig i liv. Svårare off-pistrepor har inte jag prövat än, men åkt friåkning i Val d\'Anglas, vilket har varit enormt givande. Även om det nu har snöat, så finns det kvar mycket stenar på vägen ner. Stenarna kan vara luriga och svåra att se. Gjorde sönder min hälkant på brädan, men shit happens. Den glider fortfarande väl. Har skaffat tranceiver, sond, spade och lite annat som jag bär med mig i backen. Använder också ryggskydd, hjälm och goggles som skyddar lite ögonen. Vill bara nämna detta eftersom har sett många (speciellt brädåkare) som åker utan hjälm. Tillgång till nätet har jag i Gourettes och Laruns turistofficér i form av gratis Wifi. Ye, önskar er alla en snörik vinter. Själv njuter jag av tiden här och kan här emellan dela mina tankar här på forumet, om det finns utrymme till det. Jag vill passa på att tacka onlytelemark för alla tips och råd som jag fått av honom. Pyreneerna rocks! Lauri [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Pudertips och toppturer (Fr/Sp Pyreneerna plus övriga Spanien)
Tillbaka
Topp