Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Puderturande - vilka lagg?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1312825" data-attributes="member: 12152"><p>Jag hade valt ett lätt alternativ och accepterat lite fladder när det är stök. Det blir ju ofta en del accessåkning där det kan vara vindpinat osv, men tar man det bara lugnt så brukar även de mjuka och lätta bredare skidorna funka riktigt bra där. En faktor som har blivit lite bortglömd när det gäller breda lagg i dessa tider av att kalla breda skidor för puderskidor är förmågan bredden har att trolla bort dåliga förhållanden. Det är väldigt mycket enklare att åka vindpack på en 125mm bred (och mjuk) skida än en 105mm mer prestandainriktad styv allrounder tex. Därför hade jag valt minst 115mm och gärna lite till. Är det pudertur så är det, men det är också trevligt när skidan kan förvandla 20cm lite halvkass kallsnö till en puderdag.</p><p></p><p>När det gäller vikten hade jag siktat på något under 1900 gram. Inget ont om Factory 112. Det är en kanonskida för det den ska göra, men jag hade inte valt den som turskida med tanke på vikten. Den upplever jag mer som en skida för liftburen åkning med kortare access-turer.</p><p></p><p>Mina två favoriter i kategorin pudertur är Atomic Bent Chetler 120 och Line Pescado. Särskilt den sistnämnda har en i det närmaste magisk förmåga att konvertera sämre snö till underhållning, vilket är en egenskap jag värderar mycket högt i lägen där man har klivit upp och vill få så mycket valuta som möjligt på vägen ner.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1312825, member: 12152"] Jag hade valt ett lätt alternativ och accepterat lite fladder när det är stök. Det blir ju ofta en del accessåkning där det kan vara vindpinat osv, men tar man det bara lugnt så brukar även de mjuka och lätta bredare skidorna funka riktigt bra där. En faktor som har blivit lite bortglömd när det gäller breda lagg i dessa tider av att kalla breda skidor för puderskidor är förmågan bredden har att trolla bort dåliga förhållanden. Det är väldigt mycket enklare att åka vindpack på en 125mm bred (och mjuk) skida än en 105mm mer prestandainriktad styv allrounder tex. Därför hade jag valt minst 115mm och gärna lite till. Är det pudertur så är det, men det är också trevligt när skidan kan förvandla 20cm lite halvkass kallsnö till en puderdag. När det gäller vikten hade jag siktat på något under 1900 gram. Inget ont om Factory 112. Det är en kanonskida för det den ska göra, men jag hade inte valt den som turskida med tanke på vikten. Den upplever jag mer som en skida för liftburen åkning med kortare access-turer. Mina två favoriter i kategorin pudertur är Atomic Bent Chetler 120 och Line Pescado. Särskilt den sistnämnda har en i det närmaste magisk förmåga att konvertera sämre snö till underhållning, vilket är en egenskap jag värderar mycket högt i lägen där man har klivit upp och vill få så mycket valuta som möjligt på vägen ner. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Puderturande - vilka lagg?
Tillbaka
Topp