Räcker ett par Dynafit 10 till mig?

stojje

Aktiv medlem
Är som inne på att köpa ett par Dynafit TLT Speed Radical att ha på turskidorna. De ska förstås i huvudsak användas på tur men jag kan nog nödgas att köra någon dag liftburet med dem också. Är också inne på att jag ska klara mig utan skistopper för att spara lite vikt. Dock så har jag en fundering angående hårdheten på fjädern. På mina vanliga alpinbindningar (Ross fks och Marker Griffon) brukar jag ha skalan ställd på 9. På mina gamla diamir fick jag skruva skalan helt i botten för att skidan skulle sitta fast och på en del andra gamla Marker och nån Salomon har jag måst dra åt över 10:an.

Dynafit speed Radical går ju bara till 10 så nu är min undran om den kommer att duga åt mig?
Eller är det möjlig att byta fjäder i bakbindningen eller möjligtvis trimma upp den med en bricka eller nåt?

Någon som provar eller har någon erfarenhet att dela med sig?

Det
@piglet55 försöker säga är att är svårt för oss att säga. Speciellt eftersom du inte har givit så mycket info. Spontant låter det som att du ligger precis som gränsfall för tech på "din" 10.

Hur pass biffiga pjux tänker du köra med? Om du turar med lättare och softare grejor än vad du kör alpinbindningarna med skulle jag inte tro att det är något som helst problem. Det är väl oxå generellt så, att det är inte på häldelen som bekymren först visar sig om belastningen på ett dynafitekipage blir för stort... därav åkning med låsta tådelar.

Men om du ändå vrider ur hälen vid åkning trots att du dragit den i botten, en bricka mellan fjädern och justerratten kommer att öka förspänningen och därmed utlösningskraften i rotationsleden på hälen. Det är väl det som skiljer Vertical FT12 från gamla ST10 inuti? Den kommer dock inte att påverka inställningen för vertikal utlösning. Och du kommer bara att kunna gissa dig till vilket värde du uppnått.

Senast ändrad:
Anser personligen att det har ganska lite med DIN att göra huruvida tech-bindningarna kommer räcka till eller inte. Visst, om du väger 120 pannor och har en teknik mer baserad på kraft än finess, alternativt ingen teknik alls, då kanske Speed Radical inte är rätt väg.

Men är du mer av medelstorlek, kan åka skidor och förstår vad du har på fötterna (inga P18...), anpassar hastighet och teknik därefter, då funkar Speed Radicals utmärkt som turbindning.

Är du orolig för tjuvlösning alternativt vill kunna stå på mer men ändå ha tech-turandets fördelar, kika då på någon variant med mer elasticitet (Dynafit Beast 16 eller 14, G3 ION eller kanske Marker Kingpin) alternativt ett par CAST-plattor så är problemet löst.

Kör själv på just Speed Radical och är kanon nöjd med kombinationen av enkelt handhavande (bra hälhöjare och enkel tådel att kliva i), slitstyrka (kontra rena race-bindingar) och låg vikt. Har dessa monterade på lätta skidor och åker med TLT5P, väldigt glad uppför (speciellt andra dagen i följd) och aldrig direkt ledsen utför.
Därmed inte sagt att jag skulle banga på ett par V-Werks Katana med Kingpin och ett par Maestrale RS för dagarna där turen är kortare och farten utför högre...

Hejsan, tack för alla svaren.
Jag ska försöka förklara mig lite: det är så att jag upplever olika bindningar olika fast de står på samma din, och det beror väl på elasticiteten i bindningen. Jag tycker mig ha läst någonstans att någon tyckte att dynafits DIN stämde väl med tidigare egna personliga referenser. Det är väl det jag vill veta egentligen är alltså om Dyna Rad speed bakbibndningens förmåga att hålla fast hälen över stök och bröt ställd på din 9 är jämförbar med tex en Marker Jester ställd på 9?
Mina preferenser säger att tex diamir freeride stämmer dåligt , jag måste dra de betydligt hårdare än jag gör normalt med en alpinbindning med bra elasticitet. Visst jag skulle kunna anpassa mig till utrustningen och köra mjukare och försiktigare med mina turgrejor men det vill jag helst inte göra. Det är kul att få ladda ibland.
Pjäxan är Dalbello virus med sprutinnersko. Till dem har jag ett par år kört på ett par riktigt gamla dynafit speed (90-tal) som saknar justering för den vertikala utlösningen och de tjuvsläpper vertikalt i hälen ibland om jag gasar på för mycket över stök, landar för dåligt eller kommer för långt fram av nån anledning. så de har jag mot bättre vetande modifierat med en svets och lite rundstål. Den släpper ändå när det behövs.
Så vill jag egentligen inte ha det. På kommentarerna hittills så känner jag att jag kanske borde satsa på en 12:a i alla fall men jag är inte intresserad av skistoppern. Man kanske skulle satsa på en Plum , men jag vill hellre ha hälhöjarna på Radicalen. Kort sagt.-Jag vill ha så lätt som möjligt uppför men sitta fast så ordentligt det går på vägen ner.
Beasten går bort på grund av tyngden. (och priset) Kingpin kanske vore smartast.
Någon som vet vad skillnaden är på Dyna radikal 10 och Dyna radikal 12. Är det bara fjädrarna? i hälen eller fjädrarna i både häl och tå?

Nu när jag inte är lika grumpy som mitt i natten och jag inte kan sova så kan jag väl berätta hur jag har det.

Jag kör vanligen en Radical FT på mina lite bredare skidor (118mm) men skruvar dem aldrig mer än 9-10.
Detta har hitills på 60-70 dagar resulterat i 1 tjuvlösning som jag inte kan förklara.

På mina topptursskidor (88mm) så sitter det en Speed Radical och även den skruvas inte mer än 9-10.
Här har jag aldrig upplevt något tjuvsläpp.

Åkmässigt så hoppar jag inga stora saker eller åker "aggressivt". Dock väger jag in på 105kg och lägger då och då på både fart och svängar vilket gör att krafterna på bindningarna stundtals kan bli höga ändå.

Personligen tror jag ju att du skulle klara dig med Speeden men det är nog som för mig på gränsen.
Alternativet är ju att köpa FT och ta bort bromsen och den där fjantiga kolfiberplattan. Det är ett jävla meckande och pillande för att göra det men det går helt klart.
Här visar Wildsnow hur du gör. https://www.wildsnow.com/8470/radical-dynafit-brake-removal/

Svaret på frågan om man kan byta fjäder mellan FT och Speed.
"Billy, I wouldn’t recommend it, but know that one of the ways they get it up to RV12 is to just put a spacer/washer in the spring barrel, which has the detriment of actually reducing spring travel. In other words, if the Speed works for you, use what works, if you need higher RV, just switch to a Radical FT heel unit… Lou"
https://www.wildsnow.com/11958/dynafit-new-bindings-2014-2015/

Så, nu är jag nog på rätt sida av karma-linjen igen :D

Tillbaka
Topp