Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Råd i Deacon-djungeln
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rahlor" data-source="post: 1291867" data-attributes="member: 188747"><p>Hej!</p><p></p><p>Söker lite köpråd för ett par skidor inom rimligt budget.</p><p></p><p>Jag har nyligen börjat åka skidor mer regelbundet igen efter ett långt uppehåll (ca 10 år). Kvar har jag ett par skidor och pjäxor som köptes till mig i sena tonåren och som förvisso tar mig ned för backar men som troligtvis är väldigt slitna. Just nu och kommande år är det endast pist i Sälen/Åre som gäller. Tycker att jag är ganska medel i min åkning, kan ta mig ned för svarta backar men oftast är det inte lika roligt som röda backar. Föredrar kortare svängar och lite lägre fart än långa/stora svängar med hög fart. </p><p></p><p>Två problem jag upplever med min åkning: Svårt att behålla greppet när det är isigt och att det blir mindre stabilt i uppåkta backar på eftermiddagen.</p><p></p><p>Jag har läst mig till en hel del och förstår att jag ska ska ha pistskidor. Här har jag zoomat in lite på Völkl och deras Deacon-serie, men har väldigt svårt att avgöra vilka som är mest lämpade. Funderar på att ha bredare skidor för bättre balans, men eftersom det blir de första skidorna på länge som jag köper vill jag inte lägga ut för mycket på skidorna denna gång (har förstått att de pengarna bättre läggs på ett par ordentliga pjäxor). Så t.ex. Deacon 80 för 10,000 kr faller bort. Har inga problem med begagnade skidor.</p><p></p><p>De jag har kikat på i relativt "rimlig" prisklass är:</p><ul> <li data-xf-list-type="ul">Deacon 7.6 (är dessa samma som 76 eller är de olika skidor?) - begagnade</li> <li data-xf-list-type="ul">Deacon 75</li> <li data-xf-list-type="ul">Deacon 79</li> </ul><p>Nu råkar det vara just Völkl men tar gärna emot tips på andra skidor från andra märken inom prisklass 0-5000 kr. Jag är ganska lätt så funderar också på längden på skidorna, om t.ex. 168 cm är för kort eller om det passar min vikt och åkstil?</p><p></p><p></p><p><strong>- Nuvarande skidor:</strong> 15 år gamla Head-skidor.</p><p><strong>- Vikt: </strong>72 kg</p><p><strong>- Längd: </strong>182 cm</p><p><strong>- Åkstil: </strong>?</p><p><strong>- Erfarenhet:</strong> Medel. Tar mig ned överallt men trivs bäst i röda backar. Åker 100% pist.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rahlor, post: 1291867, member: 188747"] Hej! Söker lite köpråd för ett par skidor inom rimligt budget. Jag har nyligen börjat åka skidor mer regelbundet igen efter ett långt uppehåll (ca 10 år). Kvar har jag ett par skidor och pjäxor som köptes till mig i sena tonåren och som förvisso tar mig ned för backar men som troligtvis är väldigt slitna. Just nu och kommande år är det endast pist i Sälen/Åre som gäller. Tycker att jag är ganska medel i min åkning, kan ta mig ned för svarta backar men oftast är det inte lika roligt som röda backar. Föredrar kortare svängar och lite lägre fart än långa/stora svängar med hög fart. Två problem jag upplever med min åkning: Svårt att behålla greppet när det är isigt och att det blir mindre stabilt i uppåkta backar på eftermiddagen. Jag har läst mig till en hel del och förstår att jag ska ska ha pistskidor. Här har jag zoomat in lite på Völkl och deras Deacon-serie, men har väldigt svårt att avgöra vilka som är mest lämpade. Funderar på att ha bredare skidor för bättre balans, men eftersom det blir de första skidorna på länge som jag köper vill jag inte lägga ut för mycket på skidorna denna gång (har förstått att de pengarna bättre läggs på ett par ordentliga pjäxor). Så t.ex. Deacon 80 för 10,000 kr faller bort. Har inga problem med begagnade skidor. De jag har kikat på i relativt "rimlig" prisklass är: [LIST] [*]Deacon 7.6 (är dessa samma som 76 eller är de olika skidor?) - begagnade [*]Deacon 75 [*]Deacon 79 [/LIST] Nu råkar det vara just Völkl men tar gärna emot tips på andra skidor från andra märken inom prisklass 0-5000 kr. Jag är ganska lätt så funderar också på längden på skidorna, om t.ex. 168 cm är för kort eller om det passar min vikt och åkstil? [B]- Nuvarande skidor:[/B] 15 år gamla Head-skidor. [B]- Vikt: [/B]72 kg [B]- Längd: [/B]182 cm [B]- Åkstil: [/B]? [B]- Erfarenhet:[/B] Medel. Tar mig ned överallt men trivs bäst i röda backar. Åker 100% pist. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Råd i Deacon-djungeln
Tillbaka
Topp