Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Råd inför skidköp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 1272111" data-attributes="member: 33485"><p>Det finns oerhört många skidor i kategorin och de varierar i konstruktion/geometri från förvuxna storslalomskidor till smala jibfriåkningsskidor. </p><p></p><p>Vad som är rätt verktyg för ändamålet beror givetvis mycket på, om det går att ringa in det lite mer specifikt så står en snart och väljer mellan några skidor där den största skillnaden är hur mycket eller lite dämpning skidan har.</p><p></p><p>Personligen brukar jag ha två ting i åtanke när jag väljer skidor:</p><p>1) Rätt verktyg för ändamålet - här går det att vara lika precis som antalet skidor som önskas i garderoben. I detta fall går det att kapa en del skidor då jag förstår det som att du inte har något intresse av att åka park så den kategorin kan vi lämna därhän (med undantag för ett fåtal modeller). Mer eller mindre en prioritering på vad som är viktigast för aktuell åkare. I ditt fall kanske det är prestanda i pist, kanske är det viktigast att ha så skoj som möjligt när du väl åker utanför.</p><p></p><p>2) Hjälp mig när jag har det svårt - Är exempelvis rätt verktyg en skida ämnad för friåkning på större berg i högre fart, på varierande snö så har jag gärna en skida som hjälper mig när det studsar och slår åt tretton håll samtidigt. Jag får då också köpa att det blir slitigare och mer teknikkrävande att hinna med i skogen.</p><p></p><p>Esset i rockärmen att plocka fram när jag har några få modeller att välja på och inte kan bestämma mig är att skidor, för de allra flesta, är leksaker och leksaker ska min bli glad av att se och tänka på.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 1272111, member: 33485"] Det finns oerhört många skidor i kategorin och de varierar i konstruktion/geometri från förvuxna storslalomskidor till smala jibfriåkningsskidor. Vad som är rätt verktyg för ändamålet beror givetvis mycket på, om det går att ringa in det lite mer specifikt så står en snart och väljer mellan några skidor där den största skillnaden är hur mycket eller lite dämpning skidan har. Personligen brukar jag ha två ting i åtanke när jag väljer skidor: 1) Rätt verktyg för ändamålet - här går det att vara lika precis som antalet skidor som önskas i garderoben. I detta fall går det att kapa en del skidor då jag förstår det som att du inte har något intresse av att åka park så den kategorin kan vi lämna därhän (med undantag för ett fåtal modeller). Mer eller mindre en prioritering på vad som är viktigast för aktuell åkare. I ditt fall kanske det är prestanda i pist, kanske är det viktigast att ha så skoj som möjligt när du väl åker utanför. 2) Hjälp mig när jag har det svårt - Är exempelvis rätt verktyg en skida ämnad för friåkning på större berg i högre fart, på varierande snö så har jag gärna en skida som hjälper mig när det studsar och slår åt tretton håll samtidigt. Jag får då också köpa att det blir slitigare och mer teknikkrävande att hinna med i skogen. Esset i rockärmen att plocka fram när jag har några få modeller att välja på och inte kan bestämma mig är att skidor, för de allra flesta, är leksaker och leksaker ska min bli glad av att se och tänka på. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Råd inför skidköp
Tillbaka
Topp