Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Rädda vintern död eller levande! (och andra motsägelsefulla budskap)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="erik_lagg" data-source="post: 1142117" data-attributes="member: 88096"><p>Om jag köper ett fat med råolja tar bort locket och eldar upp det så kommer ju inte den globala miljön att påverkas alls. Det är förstås helt omöjligt att som enskild individ påverka klimatet. Däremot påverkar det ju mina individuella koldioxidutsläpp ganska rejält. På samma sätt är det ju med allt som jag gör som individ: prylkonsumtion, köttätande, flyg, andra transporter. Om man då som person varje år flyger flera gånger, äter massor med kött, kör motorbåt på sommaren, åker på bilsemester (i en SUV), så släpper man ut mycket koldioxid. För mig framstår det då som helt rimligt att tänka på sina utsläpp och försöka hålla nere dem - för det är en livsstil som är ohållbar ifall många gör på samma sätt. Det behöver ju inte betyda att man blir vegan och är klädd i vadmalskläder (vilket iofs inte är fel alls) men man kan ju hålla igen iaf.</p><p></p><p>Men jag tror också att man behöver politiska lösningar - det är ju helt befängt att inte flyg beskattas som andra transporter. Sen borde ju kolkraft motverkas. Man borde också beskatta mat som bidrar mer till koldioxidutsläpp högre. Egentligen borde man införa individuella utsläppsrätter som man får handla med - vill jag flyga mycket får jag köpa utsläppsrätter från de som flyger mindre (lösning på fråga 5b ovan).</p><p></p><p>En annan typ av politiska lösningar är att stödja teknisk utveckling. Det mest lovande just nu verkar vara lagring av koldioxid i marken/berget. Hoppas verkligen att det kommer att funka i framtiden.</p><p></p><p>Struntar för övrigt helt i poserande.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="erik_lagg, post: 1142117, member: 88096"] Om jag köper ett fat med råolja tar bort locket och eldar upp det så kommer ju inte den globala miljön att påverkas alls. Det är förstås helt omöjligt att som enskild individ påverka klimatet. Däremot påverkar det ju mina individuella koldioxidutsläpp ganska rejält. På samma sätt är det ju med allt som jag gör som individ: prylkonsumtion, köttätande, flyg, andra transporter. Om man då som person varje år flyger flera gånger, äter massor med kött, kör motorbåt på sommaren, åker på bilsemester (i en SUV), så släpper man ut mycket koldioxid. För mig framstår det då som helt rimligt att tänka på sina utsläpp och försöka hålla nere dem - för det är en livsstil som är ohållbar ifall många gör på samma sätt. Det behöver ju inte betyda att man blir vegan och är klädd i vadmalskläder (vilket iofs inte är fel alls) men man kan ju hålla igen iaf. Men jag tror också att man behöver politiska lösningar - det är ju helt befängt att inte flyg beskattas som andra transporter. Sen borde ju kolkraft motverkas. Man borde också beskatta mat som bidrar mer till koldioxidutsläpp högre. Egentligen borde man införa individuella utsläppsrätter som man får handla med - vill jag flyga mycket får jag köpa utsläppsrätter från de som flyger mindre (lösning på fråga 5b ovan). En annan typ av politiska lösningar är att stödja teknisk utveckling. Det mest lovande just nu verkar vara lagring av koldioxid i marken/berget. Hoppas verkligen att det kommer att funka i framtiden. Struntar för övrigt helt i poserande. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Rädda vintern död eller levande! (och andra motsägelsefulla budskap)
Tillbaka
Topp