Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Rädda vintern död eller levande! (och andra motsägelsefulla budskap)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="mtossberg" data-source="post: 1142671" data-attributes="member: 153682"><p>Hej!</p><p></p><p>Vad kul, bra och viktigt att det snackas klimat här!</p><p></p><p>I egenskap av ordförande för Protect Our Winters Sweden vill jag börja med att be om ursäkt för att vi inte deltagit i debatten här - vi hoppas på att kunna besvara era frågor och funderingar samlat i en debattartikel här på Freeride. I väntan på detta så tänkte jag dela med mig av lite kort information om hur POW jobbar, med förhoppning att det ska besvara några av de frågor jag snappat upp då jag scrollat igenom tråden:</p><p></p><p>- Protect Our Winters syfte är enkelt - vi vill rädda vintern! För att uppnå detta jobbar vi med två parallella spår: vill att snösporten ska minska sin klimatpåverkan, och samtidigt bli en starkare röst i samhällsdebatten genom att dela med oss av historien om vinterns mörka framtid. Att minska snösportens klimatpåverkan handlar om att företag, organisationer och vanliga skid- och brädåkare tar ett större ansvar för sitt klimatavtryck och successivt utvecklar mer hållbara affärsmodeller och beteenden. Att bli en starkare röst i samhällsdebatten innebär att vi snösportare måste berätta vår historia om vinterns mörka framtid och därigenom verka för insatser som begränsar klimatförändringarna, både inom politiken och näringslivet.</p><p></p><p>- POWs drivkraft och kommunikation är i grunden positiv - vi vill lyfta framgångar och lösningar, inte skuldbelägga och svartmåla. Vi drivs av vår passion för vintern och använder denna passion som ett verktyg för att agera inför klimatutmaningen. POW syftar till att inkludera - inte peka finger och exkludera - vi vill uppmuntra alla att dra sitt strå till stacken och börja där man står! Kan vi skapa en bred massa som alla börjar ta steg i rätt riktning så har vi bättre förutsättningar för att skapa en ny samhällsnorm där makthavare får mandat att fatta de politiska beslut som behövs.</p><p></p><p>- Idag har vi uppnått ett av våra mål; att placera klimatfrågan i strålkastarljuset inom den svenska snösporten. Under de senaste åren har vi noterat att snösportarsutövare börjat förstå vilken effekt klimatförändringarna har på våra vintrar och vår möjlighet att göra det vi älskar mest; att njuta av vita vintrar. Men, det finns mer att göra. Nu när vår målgrupp är medveten om klimatförändringarna och dess följder, och ämnet diskuteras aktivt och omskrivs i media, vill vi uppmuntra individer, företag och beslutsfattare till att börja agera utifrån denna kunskap. För att uppnå detta fortsätter vi att ta plats i den allmänna debatten genom medverkande i politiska beslutsprocesser, debattartiklar, kampanjer som #VäljVintern och aktivism. Vi fortsätter att inspirera och informera om hur individer kan minska sin klimatpåverkan, bland annat genom kampanjen #POWHabits, filmen Powder Express, artiklar i media, inslag i radio, och föreläsningar på universitet och event. Och vi fortsätter att bearbeta företag inom branschen för att de ska vidta åtgärder för att minska sin klimatpåverkan genom workshops, föredrag och gemensamma projekt.</p><p></p><p>- Vi vill självklart att våra ambassadörer ska leva som de lär. Tyvärr har vi svårt att styra vilka ambassadörer som representerar andra nationella POW-organisationer än just den svenska och det är således för dessa jag kan svara, självklart kommer vi dock även att lyfta era synpunkter till den globala organisationen. </p><p>De som är POW-ambassadörer i Sverige har blivit det för att de brinner för miljö och klimatfrågor, och försöker att anpassa sin livsstil för att minska sin klimatpåverkan. Våra ambassadörer hjälper oss att nå ut med vårt budskap och sprida detta till en publik som annars historiskt sett har intresserat sig föga för miljöfrågor. Vi är tacksamma över allt det ideella arbete våra ambassadörer lägger ner och ser dem som en viktig del av POW. Likt mig själv, er som debatterar här i tråden, och de flesta andra skidåkare är våra ambassadörer dock inte mer än människor - än har vi inte hittat några svenska skidåkare med stor reach som lever helt klimatneutralt (har ni tips på någon får ni gärna höra av er till oss!).</p><p></p><p>- Protect Our Winters Sweden är en ung organisation. Vi har funnits sedan 2016 och arbetet bedrivs helt ideellt av en samling passionerade skid- och brädåkare som arbetar med POW utöver ordinarie jobb, familj, studier och annat. Vi är medvetna om att vi har mycket att jobba på, till exempel en tydligare företagspolicy, bättre kommunikationsmaterial, fler och mer omfattande kampanjer etc. Men, som ni säkert kan gissa er till har vi inte oändligt med varken pengar eller humankapital - tvärtom. Därför blir inte allt perfekt, men vi är oerhört stolta över att vi trots detta på 3 års tid skapat en bred rörelse inom snösports-Sverige som vill verka för en mer klimatsmart vintersport, spridit information och kunskap i frågan, och gjort att snösporten har fått en röst i den allmänna debatten.</p><p></p><p>Avslutningsvis vill jag flagga för att jag kommer ha svårt att ha regelbunden koll på denna tråden pga högsäsong både på mitt "riktiga" jobb och för POW - hoppas att ni har förståelse för detta. Har ni mer frågor eller funderingar kring hur vi arbetar inom POW är ni därför varmt välkomna att kontakta mig på maja.tossberg@protectourwinters.se - eller varför inte leta upp oss under VM i Åre? Vill ni engagera er och hjälpa oss att göra POW ännu bättre så är vi som alltid på jakt efter volontärer! </p><p></p><p>Maja Tössberg</p><p>Ordförande, Protect Our Winters Sweden</p><p></p><p>PS. Att ni inte kan se våra ambassadörer, vänföretag, eller mycket annan info på hemsidan längre beror på att vår webbleverantör tvingade upp oss på en ny PHP-version för en tid sedan. Vår Wordpress-design klarade inte av detta och sidan gick därför ner helt den 27/12. Det ni ser nu är en temporär sida med den mest relevanta informationen, i väntan på att vi ska få upp en ny. Finns det någon WP-guru där ute som är sugen på att jobba ideellt så let us know!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="mtossberg, post: 1142671, member: 153682"] Hej! Vad kul, bra och viktigt att det snackas klimat här! I egenskap av ordförande för Protect Our Winters Sweden vill jag börja med att be om ursäkt för att vi inte deltagit i debatten här - vi hoppas på att kunna besvara era frågor och funderingar samlat i en debattartikel här på Freeride. I väntan på detta så tänkte jag dela med mig av lite kort information om hur POW jobbar, med förhoppning att det ska besvara några av de frågor jag snappat upp då jag scrollat igenom tråden: - Protect Our Winters syfte är enkelt - vi vill rädda vintern! För att uppnå detta jobbar vi med två parallella spår: vill att snösporten ska minska sin klimatpåverkan, och samtidigt bli en starkare röst i samhällsdebatten genom att dela med oss av historien om vinterns mörka framtid. Att minska snösportens klimatpåverkan handlar om att företag, organisationer och vanliga skid- och brädåkare tar ett större ansvar för sitt klimatavtryck och successivt utvecklar mer hållbara affärsmodeller och beteenden. Att bli en starkare röst i samhällsdebatten innebär att vi snösportare måste berätta vår historia om vinterns mörka framtid och därigenom verka för insatser som begränsar klimatförändringarna, både inom politiken och näringslivet. - POWs drivkraft och kommunikation är i grunden positiv - vi vill lyfta framgångar och lösningar, inte skuldbelägga och svartmåla. Vi drivs av vår passion för vintern och använder denna passion som ett verktyg för att agera inför klimatutmaningen. POW syftar till att inkludera - inte peka finger och exkludera - vi vill uppmuntra alla att dra sitt strå till stacken och börja där man står! Kan vi skapa en bred massa som alla börjar ta steg i rätt riktning så har vi bättre förutsättningar för att skapa en ny samhällsnorm där makthavare får mandat att fatta de politiska beslut som behövs. - Idag har vi uppnått ett av våra mål; att placera klimatfrågan i strålkastarljuset inom den svenska snösporten. Under de senaste åren har vi noterat att snösportarsutövare börjat förstå vilken effekt klimatförändringarna har på våra vintrar och vår möjlighet att göra det vi älskar mest; att njuta av vita vintrar. Men, det finns mer att göra. Nu när vår målgrupp är medveten om klimatförändringarna och dess följder, och ämnet diskuteras aktivt och omskrivs i media, vill vi uppmuntra individer, företag och beslutsfattare till att börja agera utifrån denna kunskap. För att uppnå detta fortsätter vi att ta plats i den allmänna debatten genom medverkande i politiska beslutsprocesser, debattartiklar, kampanjer som #VäljVintern och aktivism. Vi fortsätter att inspirera och informera om hur individer kan minska sin klimatpåverkan, bland annat genom kampanjen #POWHabits, filmen Powder Express, artiklar i media, inslag i radio, och föreläsningar på universitet och event. Och vi fortsätter att bearbeta företag inom branschen för att de ska vidta åtgärder för att minska sin klimatpåverkan genom workshops, föredrag och gemensamma projekt. - Vi vill självklart att våra ambassadörer ska leva som de lär. Tyvärr har vi svårt att styra vilka ambassadörer som representerar andra nationella POW-organisationer än just den svenska och det är således för dessa jag kan svara, självklart kommer vi dock även att lyfta era synpunkter till den globala organisationen. De som är POW-ambassadörer i Sverige har blivit det för att de brinner för miljö och klimatfrågor, och försöker att anpassa sin livsstil för att minska sin klimatpåverkan. Våra ambassadörer hjälper oss att nå ut med vårt budskap och sprida detta till en publik som annars historiskt sett har intresserat sig föga för miljöfrågor. Vi är tacksamma över allt det ideella arbete våra ambassadörer lägger ner och ser dem som en viktig del av POW. Likt mig själv, er som debatterar här i tråden, och de flesta andra skidåkare är våra ambassadörer dock inte mer än människor - än har vi inte hittat några svenska skidåkare med stor reach som lever helt klimatneutralt (har ni tips på någon får ni gärna höra av er till oss!). - Protect Our Winters Sweden är en ung organisation. Vi har funnits sedan 2016 och arbetet bedrivs helt ideellt av en samling passionerade skid- och brädåkare som arbetar med POW utöver ordinarie jobb, familj, studier och annat. Vi är medvetna om att vi har mycket att jobba på, till exempel en tydligare företagspolicy, bättre kommunikationsmaterial, fler och mer omfattande kampanjer etc. Men, som ni säkert kan gissa er till har vi inte oändligt med varken pengar eller humankapital - tvärtom. Därför blir inte allt perfekt, men vi är oerhört stolta över att vi trots detta på 3 års tid skapat en bred rörelse inom snösports-Sverige som vill verka för en mer klimatsmart vintersport, spridit information och kunskap i frågan, och gjort att snösporten har fått en röst i den allmänna debatten. Avslutningsvis vill jag flagga för att jag kommer ha svårt att ha regelbunden koll på denna tråden pga högsäsong både på mitt "riktiga" jobb och för POW - hoppas att ni har förståelse för detta. Har ni mer frågor eller funderingar kring hur vi arbetar inom POW är ni därför varmt välkomna att kontakta mig på maja.tossberg@protectourwinters.se - eller varför inte leta upp oss under VM i Åre? Vill ni engagera er och hjälpa oss att göra POW ännu bättre så är vi som alltid på jakt efter volontärer! Maja Tössberg Ordförande, Protect Our Winters Sweden PS. Att ni inte kan se våra ambassadörer, vänföretag, eller mycket annan info på hemsidan längre beror på att vår webbleverantör tvingade upp oss på en ny PHP-version för en tid sedan. Vår Wordpress-design klarade inte av detta och sidan gick därför ner helt den 27/12. Det ni ser nu är en temporär sida med den mest relevanta informationen, i väntan på att vi ska få upp en ny. Finns det någon WP-guru där ute som är sugen på att jobba ideellt så let us know! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Rädda vintern död eller levande! (och andra motsägelsefulla budskap)
Tillbaka
Topp