Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Rädda vintern död eller levande! (och andra motsägelsefulla budskap)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FilleJ" data-source="post: 1142756" data-attributes="member: 53905"><p>Jävligt viktig och bra debatt! </p><p></p><p>Jag kan bara svara lite om klimatkompensation.</p><p>Det finns lite olika typer av klimatkompensation men dom vi kör på när företaget jag jobbar på klimatkompenserar handlar om att bygga förnybar energi utomlands. Alltså att t.ex. bygga vindkraft och solkraft i Asien eller andra ställen där man har mycket fossil energi. </p><p></p><p>På flygplan är det ju ofta att man klimatkompenserar i form av fossilfritt bränsle. </p><p>Klimatkompensering behöver ju inte vara svindyrt heller. Att klimatkompensera mitt avtryck som ligger kring 5-6 ton om året kostar runt 650kr. Då investeras dom pengarna i projekt för att släppa ut 5-6 mindre ton i länder som inte har lika bra energi tillgångar som Sverige(där jag kompenserar). Det kan även såklart investeras i andra saker också. Det kan vara andra saker som att förbättra matsituationen runt om i världen på platser där det inte har det lika bra ställt. </p><p></p><p>Det är absolut inte något som gör att jag tycker att du kan flänga jorden runt och köpa saker till höger och vänster skita i att tänka själv. Men det kan vara "något" att göra som gör nytta för klimatet även om du sänker ditt avtryck själv. </p><p></p><p>Vissa tycker att det är bullshit och att man ska sänka sitt eget avtryck och att man "köper" sig fri. Men man kan ju göra båda.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FilleJ, post: 1142756, member: 53905"] Jävligt viktig och bra debatt! Jag kan bara svara lite om klimatkompensation. Det finns lite olika typer av klimatkompensation men dom vi kör på när företaget jag jobbar på klimatkompenserar handlar om att bygga förnybar energi utomlands. Alltså att t.ex. bygga vindkraft och solkraft i Asien eller andra ställen där man har mycket fossil energi. På flygplan är det ju ofta att man klimatkompenserar i form av fossilfritt bränsle. Klimatkompensering behöver ju inte vara svindyrt heller. Att klimatkompensera mitt avtryck som ligger kring 5-6 ton om året kostar runt 650kr. Då investeras dom pengarna i projekt för att släppa ut 5-6 mindre ton i länder som inte har lika bra energi tillgångar som Sverige(där jag kompenserar). Det kan även såklart investeras i andra saker också. Det kan vara andra saker som att förbättra matsituationen runt om i världen på platser där det inte har det lika bra ställt. Det är absolut inte något som gör att jag tycker att du kan flänga jorden runt och köpa saker till höger och vänster skita i att tänka själv. Men det kan vara "något" att göra som gör nytta för klimatet även om du sänker ditt avtryck själv. Vissa tycker att det är bullshit och att man ska sänka sitt eget avtryck och att man "köper" sig fri. Men man kan ju göra båda. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Rädda vintern död eller levande! (och andra motsägelsefulla budskap)
Tillbaka
Topp