Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
radie på pistskidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Sinclairwilde" data-source="post: 1000258" data-attributes="member: 119288"><p>Här får du min högst individuella syn på saken. För några veckor sedan så stod jag där med konklusionen att jag måste köpa mig ett par skidor (kan ha varit 30 års kris, vad vet jag?). Efter ett antal hyrda par skidor visste jag att lagg med 17m radie inte ger samma kick och svängkänsla som ett par med en radie på 12-13m. Varför då? Svårt att förklar en känsla men jag ska försöka.</p><p></p><p>Skidorna med en radien 17-19m känns i min kropp som något tungrott, även om de kan vara kvicka kant-till-kant så tar det längre tid in i en sväng tills du får känslan att "nä, nu e de dags att lägga över på andra kanten". Den där väntan gör att det känns tungrott i min kropp. </p><p></p><p>I jämförelse med SL-skidor (som blev mitt köp efter lite provåkande) där väntan inte alls är lika lång och jag får känslan av ett par lekfullare skidor som busar lite med mig och jag måste busa tillbaka. Det blir ett jäkla kul förhållande mellan mig och skidorna. Vi busar mest hela tiden i backen dem och jag. </p><p></p><p>Som ett mellanting mellan SL och skidor med 17-18 meter radie provade jag ett par Fischer RC4 Superrace SC med en radie på 14 meter. Riktigt roliga skidor! När man tryckte till dem så fick man en SL känsla men de hade heller inga problem att dra ut svängarna lite mer om man är på humör för det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Sinclairwilde, post: 1000258, member: 119288"] Här får du min högst individuella syn på saken. För några veckor sedan så stod jag där med konklusionen att jag måste köpa mig ett par skidor (kan ha varit 30 års kris, vad vet jag?). Efter ett antal hyrda par skidor visste jag att lagg med 17m radie inte ger samma kick och svängkänsla som ett par med en radie på 12-13m. Varför då? Svårt att förklar en känsla men jag ska försöka. Skidorna med en radien 17-19m känns i min kropp som något tungrott, även om de kan vara kvicka kant-till-kant så tar det längre tid in i en sväng tills du får känslan att "nä, nu e de dags att lägga över på andra kanten". Den där väntan gör att det känns tungrott i min kropp. I jämförelse med SL-skidor (som blev mitt köp efter lite provåkande) där väntan inte alls är lika lång och jag får känslan av ett par lekfullare skidor som busar lite med mig och jag måste busa tillbaka. Det blir ett jäkla kul förhållande mellan mig och skidorna. Vi busar mest hela tiden i backen dem och jag. Som ett mellanting mellan SL och skidor med 17-18 meter radie provade jag ett par Fischer RC4 Superrace SC med en radie på 14 meter. Riktigt roliga skidor! När man tryckte till dem så fick man en SL känsla men de hade heller inga problem att dra ut svängarna lite mer om man är på humör för det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
radie på pistskidor
Tillbaka
Topp