Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Radio
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 29368" data-attributes="member: 13390"><p>Jag har ett par Cobra MT220-2. De använder 446Mhz-bandet och har en uteffekt på 0,5W. Räckvidden sägs vara "upp till 3km" vid gynnsamma förhållanden. Jag/vi använde apparaterna under fyra månader i Österrike vintras.</p><p>Jag tycker de funkar klockrent vid till exempel filmande och sånt. Eller om nån drar ner för en linje först, sen stannar där nere och kommer med lite tips för dom som är i färd med att åka. Också riktigt bra om man ska återfinna någon som pausat en stund bland tyskmassorna. </p><p></p><p>Räckvidden är lite snål för att kunna använda apparaterna för helt ohämmad kommunikation över hela systemet. I Sverige funkar det nog, men inte på en lite större alport. Det är ganska stora avstånd det handlar om, plus att det ibland är berg mellan personen man ska snacka med och en själv. Vill man säkert kunna nå polaren med radion vid alla tillfällen får man sikta in sig på dyrare prylar med högre effekt. Då får man nog iofs också räkna med att även gå upp i storlek och vikt.</p><p></p><p>Det finns två huvudtyper av 446Mhz-apparater. De som har sk subtoner och de som inte har det. Subtoner fungerar så att man har 38 "subkanaler" inom varje kanal. Man hör endast de som har samma kanal och subkanal inställt. (Egentligen är det inte subkanaler, utan en låg ohörbar ton som öppnar den mottagande apparaten.) Det kan kännas som om det kvittar, men 446Mhz-produkterna är ganska populära bland tyskar. Det kan bli ganska mycket liv i fickan om man inte har denna funktion. Man sparar mycket batterier på att slippa onödigt snack. </p><p></p><p>MT220 är dessutom vattenskyddad. Tror att vi betalade ca 1500 spänn för ett par. Modellen utan subtoner tror jag kostar typ 1000:- Den är dock inte vattenskyddad har jag för mig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 29368, member: 13390"] Jag har ett par Cobra MT220-2. De använder 446Mhz-bandet och har en uteffekt på 0,5W. Räckvidden sägs vara "upp till 3km" vid gynnsamma förhållanden. Jag/vi använde apparaterna under fyra månader i Österrike vintras. Jag tycker de funkar klockrent vid till exempel filmande och sånt. Eller om nån drar ner för en linje först, sen stannar där nere och kommer med lite tips för dom som är i färd med att åka. Också riktigt bra om man ska återfinna någon som pausat en stund bland tyskmassorna. Räckvidden är lite snål för att kunna använda apparaterna för helt ohämmad kommunikation över hela systemet. I Sverige funkar det nog, men inte på en lite större alport. Det är ganska stora avstånd det handlar om, plus att det ibland är berg mellan personen man ska snacka med och en själv. Vill man säkert kunna nå polaren med radion vid alla tillfällen får man sikta in sig på dyrare prylar med högre effekt. Då får man nog iofs också räkna med att även gå upp i storlek och vikt. Det finns två huvudtyper av 446Mhz-apparater. De som har sk subtoner och de som inte har det. Subtoner fungerar så att man har 38 "subkanaler" inom varje kanal. Man hör endast de som har samma kanal och subkanal inställt. (Egentligen är det inte subkanaler, utan en låg ohörbar ton som öppnar den mottagande apparaten.) Det kan kännas som om det kvittar, men 446Mhz-produkterna är ganska populära bland tyskar. Det kan bli ganska mycket liv i fickan om man inte har denna funktion. Man sparar mycket batterier på att slippa onödigt snack. MT220 är dessutom vattenskyddad. Tror att vi betalade ca 1500 spänn för ett par. Modellen utan subtoner tror jag kostar typ 1000:- Den är dock inte vattenskyddad har jag för mig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Radio
Tillbaka
Topp