Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Rädsla för skidåkning hos barn
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Youpougon" data-source="post: 1328829" data-attributes="member: 204406"><p>Tack för ett långt och omtänksamt svar! Ja…jag vill knappt erkänna det men jag tycker det är riktigt riktigt jobbigt. Vi har försökt investera i mycket tid på skidor för att detta ska vara något vi som familj kan göra. Nu får jag och min man turas om att åka med vår son för att inte tappa tålamod osv. Och jag får bita mig hårt i tungan ibland. </p><p></p><p>För två år sedan fick vår son diagnosen adhd så vi vet att han är superkänslig för intryck. Han blir lätt stressad och är även rädd för mycket utanför skidbacken. Så det är väl hans personlighet med mycket ångest som visar sig även på detta område (som man önskar var en frizon). </p><p></p><p>Så jag kan bekräfta att han grubblar mycket och oroar sig för alla möjliga katastrofer, säkerligen även skidolyckor även om det specifikt inte nämns. </p><p></p><p>Jag tror vi föräldrar skulle behöva avlastning av att en pedaogisk och rolig skidlärare fick leka fram tryggheten med honom. Oss blir han bara förbannad på.</p><p></p><p> Om jag föreslår några fartlekar, försöker vara rolig (åka tåg, lattja med skidor, åka baklänges, leka tagen, prova att ramla) blir han bara tvärarg. </p><p></p><p>Det har blivit laddat och pressat i familjen trots att vi vuxna verkligen inte vill. Personligen tror jag att vi i vår iver att peppa, leka fram skidlust, blivit ”för mycket”. Han märker hur vi anstränger oss och tycker inte om det. Vi kanske också låtit hans rädsla styra för mycket, att nästan bara åka åk han vill osv. </p><p></p><p>Storebror tycker att han är så jobbig och långsam att han princip vägrar åka med honom numera. Trist!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Youpougon, post: 1328829, member: 204406"] Tack för ett långt och omtänksamt svar! Ja…jag vill knappt erkänna det men jag tycker det är riktigt riktigt jobbigt. Vi har försökt investera i mycket tid på skidor för att detta ska vara något vi som familj kan göra. Nu får jag och min man turas om att åka med vår son för att inte tappa tålamod osv. Och jag får bita mig hårt i tungan ibland. För två år sedan fick vår son diagnosen adhd så vi vet att han är superkänslig för intryck. Han blir lätt stressad och är även rädd för mycket utanför skidbacken. Så det är väl hans personlighet med mycket ångest som visar sig även på detta område (som man önskar var en frizon). Så jag kan bekräfta att han grubblar mycket och oroar sig för alla möjliga katastrofer, säkerligen även skidolyckor även om det specifikt inte nämns. Jag tror vi föräldrar skulle behöva avlastning av att en pedaogisk och rolig skidlärare fick leka fram tryggheten med honom. Oss blir han bara förbannad på. Om jag föreslår några fartlekar, försöker vara rolig (åka tåg, lattja med skidor, åka baklänges, leka tagen, prova att ramla) blir han bara tvärarg. Det har blivit laddat och pressat i familjen trots att vi vuxna verkligen inte vill. Personligen tror jag att vi i vår iver att peppa, leka fram skidlust, blivit ”för mycket”. Han märker hur vi anstränger oss och tycker inte om det. Vi kanske också låtit hans rädsla styra för mycket, att nästan bara åka åk han vill osv. Storebror tycker att han är så jobbig och långsam att han princip vägrar åka med honom numera. Trist! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Rädsla för skidåkning hos barn
Tillbaka
Topp