Raka tellisar

stickan

Ny medlem
Raka tellisar
När jag va i sportafären för att köpa valla, så såg jag ny raka plankor som såldes billigt.
Jag har länge fundera på att investera i ett par telemark.
men när jag snackede med en av försäjarna på TEAMsportia, påstod han att det va mycket olämpligt med såna gamla sikidor för nybörjare, (det skulle va mycket svårare att lära sig då).
Nu undra jag om detta påstående är sannt? och i sånna fall vad skulle ni rekomendera? (för en midre slant)
100% nybörjare är jag väll inte när jag hyrt tellisar lite då och då,
men vill även kunna använda dom till midre turer på fjället, nu när mina längdskidor är för små (Här i småland blir det ingen snö så den kariären skiter jag i)
Tackar för svar!

Raka tellisar
Vad prioriterar du?
Turåkning --> Välj en turskida.
Kul i backen --> Välj en alpinskida.

Vad har du för pjäxor?
Turåkning --> Läderpjäxa
Kul i backen --> Plastpjäxa

Jag antar att du vill ha en skida som i huvudsak är bra att åka utförs med men som även kan ta med dig på en och annan topptur. En skida som är riktigt bra med tanke på priset är Elan Stinger (ca 3.000 inkl. platta o bindn.). Den fungerar utmärkt för medelgoda åkare och kan även kombineras med snällare turåkning.

/H.

Raka tellisar
Nästan alla kommer säga till dig att mer moderna skidor (carving) med mer midja är bättre till allt. Jag hävdar dock att ett par gamla bra men hyftat raka alpinlagg fortfarande funkar utmärkt för just telis. Otroligt få telisåkare lär sig någonsin åka på fullt skär, carvingskidor eller ej. Jag hävdar till och med att det kan vara en viss fördel att börja på skidor med relativt lite midja och lära sig utnyttja skärningen i dessa. Med moderna carvinglagg fastnar allt för många telisåkare i en stil som i mitt tycke imiterar alpinstil för mycket. Lär man sig åka effektivt på lite rakare lagg är det sedan en baggis att flytta till lagg med mer skärning och göra riktigt effektiva svängar.

Observera dock att de raka skidor jag talar om INTE är gamla klassiska telislagg utan alpinskidor från tiden precis innan carvingen. Att åka backe med turliknande tingestar under fötterna är en kompromiss som bäst. Däremot går det utmärkt att göra toppturer, med stighudar och dylikt, med alla typer av skidor. Jag har själv gjort dettta med supertunga och riktigt breda moderna lagg utan problem. För att kunna åka platt effektivt behöver du ju fästvalla och dår blir det en gammal turskida med dubbelspann som gäller, avsaknad av skärning betyder inget här. Helt värdelöst nedför.

HitMe

Raka tellisar
Jag tror att det är en bättre idé att köpa ett par lite billigare carvingskidor istället för ett par gamla rakplank. Gamla raka skidor finns det ju mängder av hemma hos folk och du kan säkert köpa ett par för en hundring eller två. Exempelvis kan du köpa ett par Salomon Superaxe 7 eller nån av de enklaste Fischerskidorna. Dessa kostar runt en tusing om du hittar några på rea (tex Intersport i Norrköping säljer några Fischer för 800:- och Superaxe för 1100 kr.) Även om du kommer att behöva köpa nya skidor när du åkt ett tag så räcker dessa skidor väl under den första och kanske andra säsongen.

Vill du ändå köpa raka skidor kan du komma hem till mig och botanisera. Jag har tex ett par Kästle Speedmachine som är riktigt roliga att åka på och några olika Salomon MLX och Evolution som alla ligger mellan 185 och 190 i längd. 200 spänn per par.

Tillbaka
Topp