Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Räkna dagar?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rodelsmurfen" data-source="post: 22104" data-attributes="member: 1776"><p>Antal fallhöjdsmeter är ju ett mått som inte går av för hackor. Sysslar man med flackåkning i dess rätta bemärkelse får man dock problem eftersom det inte ger något utslag alls, även om man åker fjorton varv Vänern runt. Fallhöjdsmeter säger dock inget om hur brant man åker. Tvåtusen meter en dag i Himalaya är förmodligen lite mer upphetsande än tvåtusen meter på en soptipp i 08-området. Dock krävs betydligt större tålamod för att få till tvåtusen meter i 08-land eftersom det innebär ca 40 varv i ankarliften. Ett annat mått som definitivt beskriver brantheten är Durchschnittsgefälle som tyskarna säger, eller genomsnittlig lutning. Det ultimata måttet för en alpin åkares CV bör därför vara antal fallhöjdsmeter dividerat med genomsnittlig lutning. Med denna koefficient kan man lugnt attrahera galanta damer/herrar efter en dags hårt åkande. När säsongen är över vinner helt enkelt den som når högsta siffran. Som het kandidat till vinnare säsongen 2001/2002 borde därför Lukas Knutsson platsa med ett enda åk som kan ses på denna sida: <a href="http://www.peakperformance.se/templates/template8.asp?ID=14885&SID=51,64,14885&L=1" target="_blank">http://www.peakperformance.se/templates/template8.asp?ID=14885&SID=51,64,14885&L=1</a></p><p></p><p></p><p>Som McOla påpekar här nere hade jag inte min hjärncell helt aktiv när jag skrev detta, vinnaraspiranter enligt min teori bör alltså multiplicera antal fallhöjdsmeter med genomsnittlig lutning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rodelsmurfen, post: 22104, member: 1776"] Antal fallhöjdsmeter är ju ett mått som inte går av för hackor. Sysslar man med flackåkning i dess rätta bemärkelse får man dock problem eftersom det inte ger något utslag alls, även om man åker fjorton varv Vänern runt. Fallhöjdsmeter säger dock inget om hur brant man åker. Tvåtusen meter en dag i Himalaya är förmodligen lite mer upphetsande än tvåtusen meter på en soptipp i 08-området. Dock krävs betydligt större tålamod för att få till tvåtusen meter i 08-land eftersom det innebär ca 40 varv i ankarliften. Ett annat mått som definitivt beskriver brantheten är Durchschnittsgefälle som tyskarna säger, eller genomsnittlig lutning. Det ultimata måttet för en alpin åkares CV bör därför vara antal fallhöjdsmeter dividerat med genomsnittlig lutning. Med denna koefficient kan man lugnt attrahera galanta damer/herrar efter en dags hårt åkande. När säsongen är över vinner helt enkelt den som når högsta siffran. Som het kandidat till vinnare säsongen 2001/2002 borde därför Lukas Knutsson platsa med ett enda åk som kan ses på denna sida: [URL]http://www.peakperformance.se/templates/template8.asp?ID=14885&SID=51,64,14885&L=1[/URL] Som McOla påpekar här nere hade jag inte min hjärncell helt aktiv när jag skrev detta, vinnaraspiranter enligt min teori bör alltså multiplicera antal fallhöjdsmeter med genomsnittlig lutning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Räkna dagar?
Tillbaka
Topp