Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rambindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1090034" data-attributes="member: 60010"><p>Det finns två saker på jorden som totalt saknar all form av positiv inverkan utom inom ett extremt snävt fält.</p><p></p><p>1. fästingar</p><p>2. Alpine Trekkers</p><p></p><p>Nu kanske du åker 95 % i pisten och alla dagar som du inte gör det så släpar du med två stora metallklumpar i ryggan. I så fall är det väl ok.</p><p></p><p>Men kör du regelbundet off-pist så är det en självklarhet att ha hudar och riktiga gå-bindnigar (ram eller tech). Det kan vara så enkelt att någon ramlar och skadar sig när det är djup snö. Tar cirka 1000 gånger längre tid att ta sig tillbaka och hjälpa till utan gå-bindnigar. Hände mig senast nu i vintras där en kompis krockade ett träd och skadade låret. Även om man åker 1 och 1 med korta avstånd så tar det mycket längre tid än man tror.</p><p></p><p>Eller att ni helt enkelt kommer till ett område där snön lagt sig på ett sätt som gör att ni inte vill åka vidare (lavinrisk osv). Utan gå-grejer och hudar så har ni oftast inget val.</p><p></p><p>Och nu kanske du tänker att med Trekkers så kan jag ju gå uppåt om än med sämre funktion och hastighet. Ja, det kan du men du kommer bara ta med dom när du verkligen vet att du skall tura för dom väger bly och går knappt att gå på skrå med. Alltså när det väl händer något är det troligt att du står där utan.</p><p></p><p>Jag gick över från mina Dukes till Diamir vipec i vintras och första 3 veckorna kändes det riktigt fel men lärde mig att lita på dom. Visst om du konsekvent droppar stort så är inte tech något för dig då dom helt enkelt inte håller rent mekaniskt. Men även för åkning i pist så fungerar det väldigt bra och den lägre vikten samt ståhöjden och kontakten är inte att jämföra med en rambindning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1090034, member: 60010"] Det finns två saker på jorden som totalt saknar all form av positiv inverkan utom inom ett extremt snävt fält. 1. fästingar 2. Alpine Trekkers Nu kanske du åker 95 % i pisten och alla dagar som du inte gör det så släpar du med två stora metallklumpar i ryggan. I så fall är det väl ok. Men kör du regelbundet off-pist så är det en självklarhet att ha hudar och riktiga gå-bindnigar (ram eller tech). Det kan vara så enkelt att någon ramlar och skadar sig när det är djup snö. Tar cirka 1000 gånger längre tid att ta sig tillbaka och hjälpa till utan gå-bindnigar. Hände mig senast nu i vintras där en kompis krockade ett träd och skadade låret. Även om man åker 1 och 1 med korta avstånd så tar det mycket längre tid än man tror. Eller att ni helt enkelt kommer till ett område där snön lagt sig på ett sätt som gör att ni inte vill åka vidare (lavinrisk osv). Utan gå-grejer och hudar så har ni oftast inget val. Och nu kanske du tänker att med Trekkers så kan jag ju gå uppåt om än med sämre funktion och hastighet. Ja, det kan du men du kommer bara ta med dom när du verkligen vet att du skall tura för dom väger bly och går knappt att gå på skrå med. Alltså när det väl händer något är det troligt att du står där utan. Jag gick över från mina Dukes till Diamir vipec i vintras och första 3 veckorna kändes det riktigt fel men lärde mig att lita på dom. Visst om du konsekvent droppar stort så är inte tech något för dig då dom helt enkelt inte håller rent mekaniskt. Men även för åkning i pist så fungerar det väldigt bra och den lägre vikten samt ståhöjden och kontakten är inte att jämföra med en rambindning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Rambindning
Tillbaka
Topp