Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Rapporter från UCPA
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1094934" data-attributes="member: 83225"><p>Det där är en svår fråga. Min första UCPA-resa i Val Thorens för 10 år sen åkte vi i vanlig expertgrupp (vi var långt ifrån expert många av oss egentligen dock. Eftersom Val Thorens då inte hade rena offpistgrupper och vår expertgrupp av någon anledning blev den snabbaste kan jag säga att tiden vi tillbringade i pisten var ytterst marginell. Det var bara i rent transportsyfte som den nyttjades. Det var inga problem för nån av oss att haka på dock. Alla åkte kanske inte så snyggt men tog sig ner effektivt i varierad terräng. </p><p></p><p>Så om snön tillåter skulle jag säga att även grupper ner till maitrisse kan tillbringa en hel del tid bredvid pisten också. På vissa ställen är ju också puckligt och eländigt underlag ett måste för att ens komma hem. I Chamonix kan det ju variera stort mellan orterna och jag har aldrig åkt annat än offpistgrupp där. Åker du t.ex. i Val d'Isere är ju den självklara hemvägen till centret via Solaise alltid en isig puckelpist på eftermiddagen. Hade jag varit du skulle jag valt expert ändå och sen om jag märkt att jag hamnat helt fel på harmoniseringen så får jag väl bli nedflyttad då.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1094934, member: 83225"] Det där är en svår fråga. Min första UCPA-resa i Val Thorens för 10 år sen åkte vi i vanlig expertgrupp (vi var långt ifrån expert många av oss egentligen dock. Eftersom Val Thorens då inte hade rena offpistgrupper och vår expertgrupp av någon anledning blev den snabbaste kan jag säga att tiden vi tillbringade i pisten var ytterst marginell. Det var bara i rent transportsyfte som den nyttjades. Det var inga problem för nån av oss att haka på dock. Alla åkte kanske inte så snyggt men tog sig ner effektivt i varierad terräng. Så om snön tillåter skulle jag säga att även grupper ner till maitrisse kan tillbringa en hel del tid bredvid pisten också. På vissa ställen är ju också puckligt och eländigt underlag ett måste för att ens komma hem. I Chamonix kan det ju variera stort mellan orterna och jag har aldrig åkt annat än offpistgrupp där. Åker du t.ex. i Val d'Isere är ju den självklara hemvägen till centret via Solaise alltid en isig puckelpist på eftermiddagen. Hade jag varit du skulle jag valt expert ändå och sen om jag märkt att jag hamnat helt fel på harmoniseringen så får jag väl bli nedflyttad då. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Rapporter från UCPA
Tillbaka
Topp