Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Rapporter från UCPA
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bizz" data-source="post: 1095946" data-attributes="member: 32937"><p>Jag uppskattade också alla trådar så jag drar gärna mitt strå till stacken med ett rejält inlägg. </p><p></p><p>Det var första turen med ucpa för mig, efter åtta långa års uppehåll (verkar ha haft 7 års uppehåll från freerideforumet dessutom)!</p><p></p><p>Jag var i Chamonix vecka 3. Eftersom jag bor i Köpenhamn åkte jag med danska ucpa, buss. Det kan jag tyvärr inte rekommendera. Av någon konstig anledning åkte vi härifrån fredag morgon och kom till Geneves flygplats redan klockan 3 lördag morgon. Transfervan till Cham kl 7 och framme halv 9. Man kan inte förlänga sitt liftkort och heller inte få ut någon utrustning så hela lördagen spenderades med att hänga i byn och bygga upp förväntningarna. </p><p></p><p>Chamonix bjöd på sol första två dagarna och jag åkte i Brevent/Flegere. Första dagen körde jag själv vilket var perfekt för att komma igång. Innan mitt långa uppehåll gjorde jag tre säsonger så det var rätt härligt att märka hur skidminnet väcktes och kroppen svarade och man gick från total nybörjare till expert på en dag! Andra dagen (första med gruppen) hade vi harmonisering i dom två toute neige/OP all mountain grupperna. 2 personer bytte faktiskt plats och det var nog rätt. Det var ingen offpist expert den veckan på centret men vi var nog alla på nivå "expert" i vår toute neige grupp. Det var seniorvecka så några äldre herrar förlitade sig mer på solid teknik än flås och muskler. Tempot var aningen lågt men det beror ju mest på att man måste hålla ihop gruppen för att inte tappa bort varandra, samtidigt som man måste hålla avstånd pga av lavinrisk, så det tar lite tid med en grupp på 9+guide. Guiden Eric Over var förresten utmärkt, något av en institution vad jag förstår med 26 säsonger för ucpa, bergsguideutbildning och massvis av erfarenhet förstås. Och inte ens särskilt fransosdryg. Dock något milt "bögskämt" med passerat bäst-före datum.</p><p></p><p>Efter ett par dagar med sol kom snöstormen som varade resten av veckan. Liftar stängdes och vi fick hålla till i skogen i Les Houches och Grand Montets vilket var rätt nice med bra puder, men kanske inte det man kommer till Chamonix för. Vi fick ett smakprov på något annat sista dagen med en korridor ner mot Argentiere som var väldigt kul att pröva och några öppna snöfält efter lite hike/skråande, också i Grand Montets. Vi åkte förresten på Sky 7 HD 2018. Det kändes som en riktigt bra avvägning för att kunna hantera all snö man råkar på i Cham. 98 mm under foten var tillräckligt för djupsnön och stora svängar i hårda pister fixade dom också bra, lite sladd i småsväng och när det blev isigt men det får man nog ta. Lagom stabila och kvicka nog i skogen. Påminde faktiskt rätt mycket om mina gamla Völkl Mantra med 90 under foten om än lite mer anpassade till offpist. Inte en skråma på dom förstås vilket var klart över förväntningarna. Ryggsäck och lavinutrustning var jag också nöjd med, pjäxor hade jag egna.</p><p></p><p>Centret var utmärkt, stort plus för bastu! Om man som jag är lite matnördig var middagen lite för basic och storköksagtig, jag skulle önska att dom lade på någon euro mer per portion. Ostbrickan var förstås härlig. Hade jag haft bättre budget skulle jag nog tagit en lunch i backen och en eller ett par kvällar ute på restaurang. Inte mycket party för min del, några café creme och öl i baren bara. Men vi var på Maison des Artistes med livemusik på fredagen och det kan jag verkligen rekommendera. Det var många singelresenärer och små grupper som var sociala så det var inga problem alls att åka ner själv.</p><p></p><p>Kontentan blir att det var aningen dyrt om man har utrustning och får en vecka med relativt enkel offpist. Jag tror att jag hade fått ut mycket mer om det hade gått att åka mer knepiga åk. Men vill man kunna åka bra offpist säkert och reser själv så finns det nog inget som slår ucpa. Jag hade en härlig vecka, det känns som att jag blivit biten igen och det är ju ett bra betyg - så det är mycket möjligt att jag åker med ucpa också nästa år.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bizz, post: 1095946, member: 32937"] Jag uppskattade också alla trådar så jag drar gärna mitt strå till stacken med ett rejält inlägg. Det var första turen med ucpa för mig, efter åtta långa års uppehåll (verkar ha haft 7 års uppehåll från freerideforumet dessutom)! Jag var i Chamonix vecka 3. Eftersom jag bor i Köpenhamn åkte jag med danska ucpa, buss. Det kan jag tyvärr inte rekommendera. Av någon konstig anledning åkte vi härifrån fredag morgon och kom till Geneves flygplats redan klockan 3 lördag morgon. Transfervan till Cham kl 7 och framme halv 9. Man kan inte förlänga sitt liftkort och heller inte få ut någon utrustning så hela lördagen spenderades med att hänga i byn och bygga upp förväntningarna. Chamonix bjöd på sol första två dagarna och jag åkte i Brevent/Flegere. Första dagen körde jag själv vilket var perfekt för att komma igång. Innan mitt långa uppehåll gjorde jag tre säsonger så det var rätt härligt att märka hur skidminnet väcktes och kroppen svarade och man gick från total nybörjare till expert på en dag! Andra dagen (första med gruppen) hade vi harmonisering i dom två toute neige/OP all mountain grupperna. 2 personer bytte faktiskt plats och det var nog rätt. Det var ingen offpist expert den veckan på centret men vi var nog alla på nivå "expert" i vår toute neige grupp. Det var seniorvecka så några äldre herrar förlitade sig mer på solid teknik än flås och muskler. Tempot var aningen lågt men det beror ju mest på att man måste hålla ihop gruppen för att inte tappa bort varandra, samtidigt som man måste hålla avstånd pga av lavinrisk, så det tar lite tid med en grupp på 9+guide. Guiden Eric Over var förresten utmärkt, något av en institution vad jag förstår med 26 säsonger för ucpa, bergsguideutbildning och massvis av erfarenhet förstås. Och inte ens särskilt fransosdryg. Dock något milt "bögskämt" med passerat bäst-före datum. Efter ett par dagar med sol kom snöstormen som varade resten av veckan. Liftar stängdes och vi fick hålla till i skogen i Les Houches och Grand Montets vilket var rätt nice med bra puder, men kanske inte det man kommer till Chamonix för. Vi fick ett smakprov på något annat sista dagen med en korridor ner mot Argentiere som var väldigt kul att pröva och några öppna snöfält efter lite hike/skråande, också i Grand Montets. Vi åkte förresten på Sky 7 HD 2018. Det kändes som en riktigt bra avvägning för att kunna hantera all snö man råkar på i Cham. 98 mm under foten var tillräckligt för djupsnön och stora svängar i hårda pister fixade dom också bra, lite sladd i småsväng och när det blev isigt men det får man nog ta. Lagom stabila och kvicka nog i skogen. Påminde faktiskt rätt mycket om mina gamla Völkl Mantra med 90 under foten om än lite mer anpassade till offpist. Inte en skråma på dom förstås vilket var klart över förväntningarna. Ryggsäck och lavinutrustning var jag också nöjd med, pjäxor hade jag egna. Centret var utmärkt, stort plus för bastu! Om man som jag är lite matnördig var middagen lite för basic och storköksagtig, jag skulle önska att dom lade på någon euro mer per portion. Ostbrickan var förstås härlig. Hade jag haft bättre budget skulle jag nog tagit en lunch i backen och en eller ett par kvällar ute på restaurang. Inte mycket party för min del, några café creme och öl i baren bara. Men vi var på Maison des Artistes med livemusik på fredagen och det kan jag verkligen rekommendera. Det var många singelresenärer och små grupper som var sociala så det var inga problem alls att åka ner själv. Kontentan blir att det var aningen dyrt om man har utrustning och får en vecka med relativt enkel offpist. Jag tror att jag hade fått ut mycket mer om det hade gått att åka mer knepiga åk. Men vill man kunna åka bra offpist säkert och reser själv så finns det nog inget som slår ucpa. Jag hade en härlig vecka, det känns som att jag blivit biten igen och det är ju ett bra betyg - så det är mycket möjligt att jag åker med ucpa också nästa år. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Rapporter från UCPA
Tillbaka
Topp