Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Rapporter från UCPA
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Koppelman" data-source="post: 1200850" data-attributes="member: 57206"><p>Jag var också i Serre förra veckan men i vanliga offpistgruppen. Vi fick som sagt en del snö på tisdagen och fredagen. Tisdagen var det mulet/snöigt hela dagen så den spenderades i skogen medan fredagen spenderades mer i högre miljö med i princip ospårad lössnö på ca 10-15 cm hela dagen. Guiderna vet alltid vilka sluttningar snön blåst till och var det ligger bra. Åkte upp så mycket vi kunde kring Vallons på förmiddagen med ett riktigt fint åk efter en hike upp till stugan på Tete de La Balme.</p><p>Efter det öppnade Yret och då vi fick ett riktigt fint långt åk ned för La Montagnole till Le Monetier helt spårat då vi var typ första offpistgruppen uppför Yret när den öppnade på fredagen. Dagen avslutades med att åka upp det som fanns kvar kring Vallons.</p><p></p><p>Dagarna därimellan gav fostrande blandad åkning i olika terräng med ett par bra svängar per dag, samfattningsvis fick vi två fina dagar med fredagen som den absolut bästa dagen. Min grupp hade OK nivå där alla hängde på, om än i olika fart och med god stämning i gruppen. Eftersom det inte finns någon offpist expertgrupp i Serre skall man nog boka Grand Traces om man vill vara säker/säkrare på en hög nivå då Ski Toute Neige officiellt har lägre krav och därmed inte alltid lika hög nivå på grupperna.</p><p></p><p>Det mesta har väl redan sagt om centret och jag instämmer i det, fräscht och centralt. Mycket bättre på alla plan jämfört med Les Arcs som jag besökte förra året.</p><p></p><p>Ja jag håller i övrigt med om att snittåldern på de resande kändes väldigt hög denna gång. Jag som är 30 var ganska ung bland svenskgänget (undantaget mitt eget gäng då). Det är kul att äldre folk återkommer och är nöjda, samtidigt kan man ju känna att svenska UCPA skulle behöva lite påfyllning i yngre led för att säkra framtida resenärer.</p><p></p><p>Jag tror åldersgränsen officiellt är 45 för pistgrupper och 55 för offpistgrupper men när man bokar kan man ju ange vilket personnummer som helst, inget som kontrolleras, och är man dessutom återkommande resenär så är det inget varken svenska eller franska UCPA bryr sig om. Nu är ju organisationens uttalade syfte att främja friluftsliv för unga så såklart vill de bibehålla den unga prägeln (vad nu det innebär) men så länge inte det påverkas tror jag inte de bryr sig. Skulle i sådant fall vara om det är så att yngre resenärer tvekar att åka för att det är för många äldre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Koppelman, post: 1200850, member: 57206"] Jag var också i Serre förra veckan men i vanliga offpistgruppen. Vi fick som sagt en del snö på tisdagen och fredagen. Tisdagen var det mulet/snöigt hela dagen så den spenderades i skogen medan fredagen spenderades mer i högre miljö med i princip ospårad lössnö på ca 10-15 cm hela dagen. Guiderna vet alltid vilka sluttningar snön blåst till och var det ligger bra. Åkte upp så mycket vi kunde kring Vallons på förmiddagen med ett riktigt fint åk efter en hike upp till stugan på Tete de La Balme. Efter det öppnade Yret och då vi fick ett riktigt fint långt åk ned för La Montagnole till Le Monetier helt spårat då vi var typ första offpistgruppen uppför Yret när den öppnade på fredagen. Dagen avslutades med att åka upp det som fanns kvar kring Vallons. Dagarna därimellan gav fostrande blandad åkning i olika terräng med ett par bra svängar per dag, samfattningsvis fick vi två fina dagar med fredagen som den absolut bästa dagen. Min grupp hade OK nivå där alla hängde på, om än i olika fart och med god stämning i gruppen. Eftersom det inte finns någon offpist expertgrupp i Serre skall man nog boka Grand Traces om man vill vara säker/säkrare på en hög nivå då Ski Toute Neige officiellt har lägre krav och därmed inte alltid lika hög nivå på grupperna. Det mesta har väl redan sagt om centret och jag instämmer i det, fräscht och centralt. Mycket bättre på alla plan jämfört med Les Arcs som jag besökte förra året. Ja jag håller i övrigt med om att snittåldern på de resande kändes väldigt hög denna gång. Jag som är 30 var ganska ung bland svenskgänget (undantaget mitt eget gäng då). Det är kul att äldre folk återkommer och är nöjda, samtidigt kan man ju känna att svenska UCPA skulle behöva lite påfyllning i yngre led för att säkra framtida resenärer. Jag tror åldersgränsen officiellt är 45 för pistgrupper och 55 för offpistgrupper men när man bokar kan man ju ange vilket personnummer som helst, inget som kontrolleras, och är man dessutom återkommande resenär så är det inget varken svenska eller franska UCPA bryr sig om. Nu är ju organisationens uttalade syfte att främja friluftsliv för unga så såklart vill de bibehålla den unga prägeln (vad nu det innebär) men så länge inte det påverkas tror jag inte de bryr sig. Skulle i sådant fall vara om det är så att yngre resenärer tvekar att åka för att det är för många äldre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Rapporter från UCPA
Tillbaka
Topp