Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
rätt längd på offpist skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 286754" data-attributes="member: 12152"><p>Lyssna på HitMe. (gäller väl iofs alltid)</p><p></p><p>Om du ska fokusera på offpiståkning och är relativt färsk ska du inte välja en för kort skida och inte en för styv. Något mjukt och långt gör åkningen enormt mycket enklare än om du väljer något kort. Kort och styvt är ännu värre ur den aspekten. En driven och medveten åkare klarar av att hålla tekniken med en kortare skida, men en "nybörjare" behöver all hjälp man kan få i lössnö och därmed krävs en längre skida. Många lever med eden seglivade myten att långa skidor är svårare att åka offpist med än kortare varianter. Det är helt tvärtom tycker jag.</p><p></p><p>171 är på tok för kort och kommer att bli sjukt svåråkt om det är djupt, eller bara lite fluff.</p><p>176 är lika fel det.</p><p></p><p>181 är väl kort det med, men kan funka om du ska köra lugnt och har lite oflyt så att du inte prickar in ett riktigt dump. 181cm är inte mycket att hålla i handen om det kommer ett rejält alp-dump på dryga halvmetern.</p><p></p><p>186-193 någonstans med ett mjukt flex skulle jag rekommendera.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 286754, member: 12152"] Lyssna på HitMe. (gäller väl iofs alltid) Om du ska fokusera på offpiståkning och är relativt färsk ska du inte välja en för kort skida och inte en för styv. Något mjukt och långt gör åkningen enormt mycket enklare än om du väljer något kort. Kort och styvt är ännu värre ur den aspekten. En driven och medveten åkare klarar av att hålla tekniken med en kortare skida, men en "nybörjare" behöver all hjälp man kan få i lössnö och därmed krävs en längre skida. Många lever med eden seglivade myten att långa skidor är svårare att åka offpist med än kortare varianter. Det är helt tvärtom tycker jag. 171 är på tok för kort och kommer att bli sjukt svåråkt om det är djupt, eller bara lite fluff. 176 är lika fel det. 181 är väl kort det med, men kan funka om du ska köra lugnt och har lite oflyt så att du inte prickar in ett riktigt dump. 181cm är inte mycket att hålla i handen om det kommer ett rejält alp-dump på dryga halvmetern. 186-193 någonstans med ett mjukt flex skulle jag rekommendera. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
rätt längd på offpist skidor
Tillbaka
Topp