Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Ratt pjaxa för mig?? Head worldcup TR Heatfit?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 72616" data-attributes="member: 12483"><p>Blir nog bra det där Gurra.</p><p></p><p>Alla fabrikanter har sina egna flexindex, ett tal som anger skons hårdhet, d v s hur mycket kraft det krävs för att böja skon i skaftet (i första hand framåt). Head:s hårdaste racingsko har ett index på 10.8. Din sko har index 7.8 / 6.8. Head:s freerideskor ligger på ungefär samma hårdhet. Du kan dessutom välja hårdhetsinställning på dina vad det verkar. </p><p></p><p>Problemet med en för hård sko för en medelåkare (som du kallar dig) kan vara att man inte kan eller orkar föra fram knät tillräckligt långt när man skall svänga. Som du säkert vet, jobbar man idag nästan enbart med tryck på plösen vid carvingåkning. För att få den korrekta positionen på skidan är det nödvändigt att man kan trycka fram knät så det stoppar i höjd med frambindnigen eller lite framför (lite individuellt). </p><p></p><p>Om man inte orkar eller kan det, blir åkpositionen för upprätt, och risken att du hamnar i bakviktsåkning eller att åkningen blir "stolpig" och stel är överhängande. En tränad tävlingsåkare som har kraften och tekniken, unyttjar hårdheten i skon för att få fast skäret i isiga eller hårda underlag. Tekniken är i princip alltid densamma men kraftinsatsen mångfalt större.</p><p></p><p>För din del med din rätt ansenliga kroppvikt bör det inte bli några problem. Ställ flexet på det lägsta värdet och provåk. Prova det där med knät också. Känns det degigt prova den hårdare inställningen. </p><p></p><p>Jag tror att du gjort ett klipp, speciellt om skon passar bra, plus att s k racinggrejor är lite biffigare och hållbarare (oftast).</p><p></p><p>/A</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 72616, member: 12483"] Blir nog bra det där Gurra. Alla fabrikanter har sina egna flexindex, ett tal som anger skons hårdhet, d v s hur mycket kraft det krävs för att böja skon i skaftet (i första hand framåt). Head:s hårdaste racingsko har ett index på 10.8. Din sko har index 7.8 / 6.8. Head:s freerideskor ligger på ungefär samma hårdhet. Du kan dessutom välja hårdhetsinställning på dina vad det verkar. Problemet med en för hård sko för en medelåkare (som du kallar dig) kan vara att man inte kan eller orkar föra fram knät tillräckligt långt när man skall svänga. Som du säkert vet, jobbar man idag nästan enbart med tryck på plösen vid carvingåkning. För att få den korrekta positionen på skidan är det nödvändigt att man kan trycka fram knät så det stoppar i höjd med frambindnigen eller lite framför (lite individuellt). Om man inte orkar eller kan det, blir åkpositionen för upprätt, och risken att du hamnar i bakviktsåkning eller att åkningen blir "stolpig" och stel är överhängande. En tränad tävlingsåkare som har kraften och tekniken, unyttjar hårdheten i skon för att få fast skäret i isiga eller hårda underlag. Tekniken är i princip alltid densamma men kraftinsatsen mångfalt större. För din del med din rätt ansenliga kroppvikt bör det inte bli några problem. Ställ flexet på det lägsta värdet och provåk. Prova det där med knät också. Känns det degigt prova den hårdare inställningen. Jag tror att du gjort ett klipp, speciellt om skon passar bra, plus att s k racinggrejor är lite biffigare och hållbarare (oftast). /A [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Ratt pjaxa för mig?? Head worldcup TR Heatfit?
Tillbaka
Topp