Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
OT-forumet
Rätt sätt att slippa tull?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Steam" data-source="post: 480594" data-attributes="member: 29018"><p>Oscarius, angående tull på reklamationer: </p><p>Det finns möjlighter att inte betala tull och moms om man följer de instruktioner som finns på tullverkets hemsida <a href="http://www.tullverket.se/sokordao/r/reparation.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000897.html" target="_blank">http://www.tullverket.se/sokordao/r/reparation.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000897.html</a> </p><p></p><p>Men det kanske du redan vet, men kanske inte kunde uppfylla kraven.</p><p></p><p>Tullen kan vara tuffa. För några år sedan var jag en säsong i Colorado och handlade att par snowboardboots i början. Efter någon månad började de gå sönder så jag gick in i butiken: "Tyvärr kan vi inte ordna ett par nya till dej, men vi kan laga dem provisoriskt så du kan använda dem säsongen ut. När nästa säsongs boots kommer får du ett par nya, det går på garantin", säkert, tänkte jag. </p><p></p><p>Dock var jag inte kvar där till nästa säsong utan åkte hem vid säsongsslutet. Men så dökt det upp ett par ersättningsboots hemma hos mej i Sverige (jag fick betala frakten), och det skulle Tullen ha pengar för. "Men det är ju garantiersättning, sa jag". Jaha, sa Tullen, men då måste du visa ett tillståndspapper som du skulle ha begärt av oss när du skickade över bootsen till USA för garanti." "Men jag skickade aldrig över dem, jag lämnade dem i butiken i USA när jag åkte tillbaka till Sverige. Att ta med trasiga boots för att skicka över dem direkt till USA för dyr frakt är ju inte riktigt smart, eller hur Tullen?" </p><p>"Jaha, sa Tullen, det finns vissa undantagsregler för att inte behöva betala tull och moms. Några undantagsregler för just den här typen av fall finns inte, därmed blir du skyldig att betala tull och moms". </p><p></p><p>Jäklar vad jag försökte hitta information och snacka med folk på Tullen. Men det blev att slanta upp. Dock så fick jag ett par nya boots, jag led inte så mycket, men det kändes att det var principiellt fel, hade jag tagit hem slitna boots hade jag inte behövt betala tull och moms. Sista ordet från Tullen blev: "Om du har klagomål, vänd dej till EU". </p><p>I övrigt gör Tullen bra jobb måste jag tillägga.</p><p></p><p>Ride on,</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Steam, post: 480594, member: 29018"] Oscarius, angående tull på reklamationer: Det finns möjlighter att inte betala tull och moms om man följer de instruktioner som finns på tullverkets hemsida [URL]http://www.tullverket.se/sokordao/r/reparation.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000897.html[/URL] Men det kanske du redan vet, men kanske inte kunde uppfylla kraven. Tullen kan vara tuffa. För några år sedan var jag en säsong i Colorado och handlade att par snowboardboots i början. Efter någon månad började de gå sönder så jag gick in i butiken: "Tyvärr kan vi inte ordna ett par nya till dej, men vi kan laga dem provisoriskt så du kan använda dem säsongen ut. När nästa säsongs boots kommer får du ett par nya, det går på garantin", säkert, tänkte jag. Dock var jag inte kvar där till nästa säsong utan åkte hem vid säsongsslutet. Men så dökt det upp ett par ersättningsboots hemma hos mej i Sverige (jag fick betala frakten), och det skulle Tullen ha pengar för. "Men det är ju garantiersättning, sa jag". Jaha, sa Tullen, men då måste du visa ett tillståndspapper som du skulle ha begärt av oss när du skickade över bootsen till USA för garanti." "Men jag skickade aldrig över dem, jag lämnade dem i butiken i USA när jag åkte tillbaka till Sverige. Att ta med trasiga boots för att skicka över dem direkt till USA för dyr frakt är ju inte riktigt smart, eller hur Tullen?" "Jaha, sa Tullen, det finns vissa undantagsregler för att inte behöva betala tull och moms. Några undantagsregler för just den här typen av fall finns inte, därmed blir du skyldig att betala tull och moms". Jäklar vad jag försökte hitta information och snacka med folk på Tullen. Men det blev att slanta upp. Dock så fick jag ett par nya boots, jag led inte så mycket, men det kändes att det var principiellt fel, hade jag tagit hem slitna boots hade jag inte behövt betala tull och moms. Sista ordet från Tullen blev: "Om du har klagomål, vänd dej till EU". I övrigt gör Tullen bra jobb måste jag tillägga. Ride on, [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
OT-forumet
Rätt sätt att slippa tull?
Tillbaka
Topp