Rätt skida att toppa quivern med?

Blide

Medlem
Tänkte skaffa en ny puder skida till vintern och går lite i valet och kvalet vad det skall bli.
Samlingen ser nu ut så här:
- Head pistskida model billig
- Scratch för de 5 dagarna jag är i parken per säsong (åker inte med över atlanten om vi säger så)
- Goodha 191 med Naxo (borde vara en Gotama med Duke men får bli nästa gång...)
- Atomic Thug 181

Skall toppa av med en riktigt fet puder skida som klarar svåra mängder snö, Thugen är fullt duglig i skogen men faller rätt platt när det skall åkas lite större.

Kandidaterna är än så länge:
- Bluehouse The Maven 154/139/151
http://www.bluehouseskis.com/ski-products/product_info.php?products_id=24

- Völkl Kuro, midja 132mm 185 cm korta?

- Praxis Powder Boards 131/136/124
http://praxisskis.com/ski/index.php...&product_id=4&option=com_virtuemart&Itemid=77

- K2 Ponton

- DPS Lotus 138
http://www.dpsskis.com/page.php?pname=skis/lotus/138

Den egentliga frågan är om jag borde köpa ett par reverse sidecut skidor för att få den underbara pivoten och för att inte bara köpa en fetare skida jämfört med Thugen?
Har åkt ARG och det var alla sorters kul, särskilt möjligheten att svänga verkligen hur som helst.

The Maven har skön tip-rocker och är billig som stryk medan Praxis och DPS är dyra men har reverse sidecut som är riktigt najs...

So, åsikter?

Senast ändrad:
ähh jag orkar inte ens längre

Senast ändrad:
Ja, jag tycker helt klart att det är läge för en reverse/reverse om det ska vara någon idé att kliva upp på den nya skidan när det är djupt. Jag har för dålig erfarenhet av praktisk åkning på skidor av den typen för att leda dig i frågan, men det är läge att ta steget fullt ut och verkligen våga välja något rejält.

H-A-G-A sa:
tror maven är slutsåld. tyvärr
Låter trist, vart har du hört det? Mailade lite med BH och fick uppfattningen att de inte lät någon förboka innan försäsongsrean?

ARG är bra men aning kort, så går nog bort.

Är inte rädsla som håller mig från att köpa omvända, är plånboken... Maven kostar 2500 spänn medan de andra går lös på 6-7 papp, ganska stor skillnad, funderar bara på om den blir överflödig...

sorry Blide, de e jag som är ut å cyklar. maven finns säkerligen kvar. de va jag som blanda ihop datumen då dom ska släppas.

Blide sa:
H-A-G-A sa:
tror maven är slutsåld. tyvärr
Låter trist, vart har du hört det? Mailade lite med BH och fick uppfattningen att de inte lät någon förboka innan försäsongsrean?

ARG är bra men aning kort, så går nog bort.

Är inte rädsla som håller mig från att köpa omvända, är plånboken... Maven kostar 2500 spänn medan de andra går lös på 6-7 papp, ganska stor skillnad, funderar bara på om den blir överflödig...
maven är säkerligen en kul skida, men finns ju inte så mycket info ännu. iofs får du väl räkna med att tulla på dem, så lite dyrare blir de såklart.
även om de skulle visa sig vara "fel" för dig så lär du inte ha några problem att få dem sålda! :)

Klart du ska ha ett par Lotus 138! Om Armada gjorde ARG tjuvkikandes över DPS's axlar föstår du hur jäklar grym 138:an måste vara... Det skulle vara Praxis isf, just för att de är billigare än Lotusarna... Men de dollar som skiljer dem åt tror jag ligger i kvalité, konstruktion och testning.

Är inte thugen en onödig skida att ha kvar?
Puderplanken kommer ändå alltid fram när det dumpar och till skräpsnö och uppåkt kör man väl häldre en lite smalare Goodha? Missuppfatta mig inte, thugen är en grym skida, men kommer du använda den något alls? jag menar framför allt en skida med mycket midja och omvänd radie kommer få de mesta lösa att kännas bottenlöst..

Btw: Moment Donner Party är skidan du letar efter. ;-)
Spana in på Momentskis.com

"This ski's parent design is just as much a piece of Sierra history as the Donner Party members themselves. It's only fitting the next generation of this design comes from a Sierra-based company. The rocker design is flat under foot and curved up toward the tip and tail, making them incredibly maneuverable in shallow snow and buoyant in the deep. The continuous reverse sidecut (like a water ski) allows for surf-like turns and easy slashes. All this paired with our lightweight construction and moderately stiff flex make these the most fun powder boards ever."

135-140-130 :)

Senast ändrad:
Känns som Moment är ett sånt märke alla snackar om, men som många inte ens har sett i verkligheten eller provat. Snackade med tre snubbar i Tahoe i vintras som körde på tre olika modeller (kommer inte ihåg vilka dock...). Dom var riktigt nöjda! Rätt breda skidor som de körde i parken med... Har dock personligen svårt för de fyrkantiga tipparna. Är väl bra marknadsföring antar jag för det var ett jäkla chattrande om dom runt om på internet förra året.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp