Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Recco räddar vadå?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="CAD" data-source="post: 12182" data-attributes="member: 6892"><p>Daniel J -> Självklart är det ingen som tror att Recco och sändare hindrar att man hamnar i en lavin! Jag är övertygad om att alla som åker med sändare och recco är medvetna om att dessa attiraljer inte besitter någon mystisk kraft som betvingar snömassorna. De är till för att lokalisera människor som råkat hamna i en lavin, varken mer eller mindre.</p><p></p><p>Sen att man måste vara försiktig är en självklarhet. Även det tror jag alla är medvetna om, men vissa väljer att ta större risker än andra. Och de som enbart använder recco är till 99% de som endast åker utanför pisten om de slipper gå = nära pisten och inom räckhåll för recco-sökning (förutsatt att systemet har bra beredskap). Recco är helt enkelt inte till för de som väljer att åka långt bort från systemen. </p><p></p><p>Jag har aldrig hört talas om någon som blivit räddad pga recco, vilket kan bero på att de som enbart använder recco för det mesta åker i områden nära pisten, som är kontrollerat och sprängt. Andra skidåkare som hamnar i laviner blir antagligen lokaliserade av sina kamrater långt innan reccosökutrustningen är på plats.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="CAD, post: 12182, member: 6892"] Daniel J -> Självklart är det ingen som tror att Recco och sändare hindrar att man hamnar i en lavin! Jag är övertygad om att alla som åker med sändare och recco är medvetna om att dessa attiraljer inte besitter någon mystisk kraft som betvingar snömassorna. De är till för att lokalisera människor som råkat hamna i en lavin, varken mer eller mindre. Sen att man måste vara försiktig är en självklarhet. Även det tror jag alla är medvetna om, men vissa väljer att ta större risker än andra. Och de som enbart använder recco är till 99% de som endast åker utanför pisten om de slipper gå = nära pisten och inom räckhåll för recco-sökning (förutsatt att systemet har bra beredskap). Recco är helt enkelt inte till för de som väljer att åka långt bort från systemen. Jag har aldrig hört talas om någon som blivit räddad pga recco, vilket kan bero på att de som enbart använder recco för det mesta åker i områden nära pisten, som är kontrollerat och sprängt. Andra skidåkare som hamnar i laviner blir antagligen lokaliserade av sina kamrater långt innan reccosökutrustningen är på plats. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Recco räddar vadå?
Tillbaka
Topp