Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Recco räddar vadå?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="IngaMartaNilssonFrideborg" data-source="post: 12186" data-attributes="member: 14587"><p>"Såg ett program från Hemavanfjällen på TV för ett tag sen. Det handlade om helikopterskidåkning med Anja Persson, Stig Strand och en till snubbe, dom tog upp det ni just har diskuterat."</p><p></p><p>Tror fan att Gubbdjäveln sa rakt ut att man använder Trancievers och har sond och spade i ryggsäcken så är det större chans att man hamnar i en lavin, och det sänder svensk television på bästa sändningstid. Iofs har jag aldrig sett en lavin brinna av i 10graders lutning som den som dom sladdade runt i.</p><p></p><p>Recco lever och drar säkert in feta stålars enbart på grund av okunnigheten om den obefintliga tillgången på Recco-pejlare samt bristfällig information rörande statistik vid begravda offer/överlevnadsprocent mm.</p><p></p><p>Det är oerhört aggriverande att det är tillåtet att lura den stora massan att det är socialt accepterbart beteende att åka offpist/lavinfarligt med endast Recco som hjälpmedel. </p><p></p><p>Det känns på något vis som att köpa syndabot, "en Ortovox, nej då har jag ju inga pengar kvar att kröka för, men en hundring kan man väl lägga"..</p><p></p><p>Självklart är det bättre med än utan men det är definitivt INTE ett alternativ. </p><p></p><p>För tillfället används väl Recco, vad jag vet, mest till att lokalisera djupfrysta kroppar. </p><p></p><p>Till er säsongare vill jag bara säga ett par lugnande ord </p><p>"Det är bara förstasäsongare som hamnar i laviner", </p><p>ökänt ovisdomsord.</p><p></p><p>/jag hyser ett brinnande intresse för alpinismens största Mecka, ChamoX.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="IngaMartaNilssonFrideborg, post: 12186, member: 14587"] "Såg ett program från Hemavanfjällen på TV för ett tag sen. Det handlade om helikopterskidåkning med Anja Persson, Stig Strand och en till snubbe, dom tog upp det ni just har diskuterat." Tror fan att Gubbdjäveln sa rakt ut att man använder Trancievers och har sond och spade i ryggsäcken så är det större chans att man hamnar i en lavin, och det sänder svensk television på bästa sändningstid. Iofs har jag aldrig sett en lavin brinna av i 10graders lutning som den som dom sladdade runt i. Recco lever och drar säkert in feta stålars enbart på grund av okunnigheten om den obefintliga tillgången på Recco-pejlare samt bristfällig information rörande statistik vid begravda offer/överlevnadsprocent mm. Det är oerhört aggriverande att det är tillåtet att lura den stora massan att det är socialt accepterbart beteende att åka offpist/lavinfarligt med endast Recco som hjälpmedel. Det känns på något vis som att köpa syndabot, "en Ortovox, nej då har jag ju inga pengar kvar att kröka för, men en hundring kan man väl lägga".. Självklart är det bättre med än utan men det är definitivt INTE ett alternativ. För tillfället används väl Recco, vad jag vet, mest till att lokalisera djupfrysta kroppar. Till er säsongare vill jag bara säga ett par lugnande ord "Det är bara förstasäsongare som hamnar i laviner", ökänt ovisdomsord. /jag hyser ett brinnande intresse för alpinismens största Mecka, ChamoX. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Recco räddar vadå?
Tillbaka
Topp