Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Recco räddar vadå?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JCM" data-source="post: 12187" data-attributes="member: 14197"><p>Då kan vi dra ett halvtidsvileresultat; ingen har varit med, ingen känner någon och ingen har någonsin hört talas om någon som räddats tack vare Recco. Alltså är alla med Recco lurade - hittills...</p><p></p><p>Andra halvlek kommer att fortsätta.</p><p></p><p>Till Rodelsmurfen: Nej, jag har ingen Reccobricka av metall nånstans, däremot har jag metallspännen på pjäxorna, illaluktande kläder och gaser i magen (de två senare fixar såväl hundar som människor att känna doft av) istället. Dessutom funderar jag skarpt på att ha en knallröd gummibåt och en Alaskan Huskey i ryggan - om jag inte får tag i den airbag- flytvästliknande "Avalanche Vest" prylen som lanserades för ett par år sedan.</p><p></p><p>Det är skoj att ett par hänvisar till programmet i SVT:s vildmark där Stickan, Anja, Bobbo Nordenskiöld åker heliskiing med Tony Olofsson i Tärnabyfjällen. Jag har då sällan blivit så förbannad som när jag hörde vad den gode Tony stod och sade rakt ut i rutan om att hans gäster enbart använde Recco, sen visade han sökprylen. Till historien hör ju att Tony INTE har sökprylen i ryggsäcken - utan den kan finnas i helin, på en bra dag vill säga. Efter de dårskaper som Bobbo ogenerat släppte igenom för att göra olaglig reklam i public service-kanalen tvivlade jag helt på mänsklighetens fortlevnad. Detta stadium gick dock över när meddelandet om att Tony, efter framträdandet i SVT helt sonika fått sparken. Så kan det gå när man inte har alla hönor hemma på gården. Tilläggas ska väl att TV-framträdandet antagligen inte var enda anledningen till att jobbet blev vakant...</p><p></p><p>Sedan till alla de ovan som missuppfattat ämnet, det handlar inte om att skaffa sig ett skydd mot laviner (vadihelveteärdetförbortkollradepubertetsmongonsomintefattar) utan att vara korrekt utrustad om olyckan skulle inträffa. De som anser att man undviker att åka outpist överhuvudtaget behöver inte läsa. Det finns tillräckligt många som uppskattar detta nöje att ämnet är och förblir aktuellt.</p><p></p><p>Sedan verka det råda en lika stor missuppfattning kring hur många sökmojänger det finns på olika skidområden som nyttan av att ha Reccoreflektorer på pjäxorna. I Norge finns en (1) i civilt bruk! Den norska militären har två (2) och dessa används för att lokalisera soldatlik efter att de hamnat i snöskred under övningar.</p><p></p><p>Jag skiter högaktningsfullt i att Recco gör stålars - men är högaktningsfullt upprörd över desinformationen som florerar i detta tämligen allvarliga sammanhang, ety människoliv är allt som oftast inblandade. </p><p></p><p>Att sedan vissa människor inte har vett att klä av sig till mer dynamisk outfit (läs naket) på after-skin, utan måste irritera andra juniorer med att bära sändare och prylar på sig är väl inte hela världen. Det kan helt enkelt vara som så att det är Chaminixfesttema den dagen - och då gäller det ju att hänga på sig allt, inkl kastruller och durkslag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JCM, post: 12187, member: 14197"] Då kan vi dra ett halvtidsvileresultat; ingen har varit med, ingen känner någon och ingen har någonsin hört talas om någon som räddats tack vare Recco. Alltså är alla med Recco lurade - hittills... Andra halvlek kommer att fortsätta. Till Rodelsmurfen: Nej, jag har ingen Reccobricka av metall nånstans, däremot har jag metallspännen på pjäxorna, illaluktande kläder och gaser i magen (de två senare fixar såväl hundar som människor att känna doft av) istället. Dessutom funderar jag skarpt på att ha en knallröd gummibåt och en Alaskan Huskey i ryggan - om jag inte får tag i den airbag- flytvästliknande "Avalanche Vest" prylen som lanserades för ett par år sedan. Det är skoj att ett par hänvisar till programmet i SVT:s vildmark där Stickan, Anja, Bobbo Nordenskiöld åker heliskiing med Tony Olofsson i Tärnabyfjällen. Jag har då sällan blivit så förbannad som när jag hörde vad den gode Tony stod och sade rakt ut i rutan om att hans gäster enbart använde Recco, sen visade han sökprylen. Till historien hör ju att Tony INTE har sökprylen i ryggsäcken - utan den kan finnas i helin, på en bra dag vill säga. Efter de dårskaper som Bobbo ogenerat släppte igenom för att göra olaglig reklam i public service-kanalen tvivlade jag helt på mänsklighetens fortlevnad. Detta stadium gick dock över när meddelandet om att Tony, efter framträdandet i SVT helt sonika fått sparken. Så kan det gå när man inte har alla hönor hemma på gården. Tilläggas ska väl att TV-framträdandet antagligen inte var enda anledningen till att jobbet blev vakant... Sedan till alla de ovan som missuppfattat ämnet, det handlar inte om att skaffa sig ett skydd mot laviner (vadihelveteärdetförbortkollradepubertetsmongonsomintefattar) utan att vara korrekt utrustad om olyckan skulle inträffa. De som anser att man undviker att åka outpist överhuvudtaget behöver inte läsa. Det finns tillräckligt många som uppskattar detta nöje att ämnet är och förblir aktuellt. Sedan verka det råda en lika stor missuppfattning kring hur många sökmojänger det finns på olika skidområden som nyttan av att ha Reccoreflektorer på pjäxorna. I Norge finns en (1) i civilt bruk! Den norska militären har två (2) och dessa används för att lokalisera soldatlik efter att de hamnat i snöskred under övningar. Jag skiter högaktningsfullt i att Recco gör stålars - men är högaktningsfullt upprörd över desinformationen som florerar i detta tämligen allvarliga sammanhang, ety människoliv är allt som oftast inblandade. Att sedan vissa människor inte har vett att klä av sig till mer dynamisk outfit (läs naket) på after-skin, utan måste irritera andra juniorer med att bära sändare och prylar på sig är väl inte hela världen. Det kan helt enkelt vara som så att det är Chaminixfesttema den dagen - och då gäller det ju att hänga på sig allt, inkl kastruller och durkslag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Recco räddar vadå?
Tillbaka
Topp